تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

بهترین وزنه بردار تاریخ کیست؟

این روز‌ها المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حال برگزاریست و همین هم فضای تمامی کشور‌های دنیا را ورزشی کرده است. در این نوشته می‌خواهیم شما را با بهترین وزنه‌بردار تاریخ آشنا کنیم کسی که در کارنامه‌اش ۷ مدال طلای جهانی و ۲ طلای المپیکی دارد.

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: این روز‌ها هر جا را که می‌بینیم و از هر چیزی که می‌شنویم رویداد‌های ورزشیست چراکه المپیک تابستانی پاریس در جریان است و همین هم فضا را بیش‌ازپیش ورزشی کرده است.

به گزارش رویداد۲۴ در ورزش همواره کسی که در رویداد‌های ورزشی مهم مدال طلا را از آن خود می‌کند بسیار ارزش‌مند است. اگرچه مدال‌های نقره و برنز هم در جایگاه خود خوب و مهمند، اما به‌هرروی نخستین بود اهمیت و ارزش بیش‌تری دارد و رنگ مدال هم نشان از همین دارد.

امروز می‌خواهیم یکی از بهترین‌های تاریخ در رویداد‌های ورزشی و در رشته وزنه‌برداری را به شما معرفی کنیم کسی‌که توانسته در بالاترین رتبه در وزنه‌برداری بایستند و در این جایگاه خود را تثبیت کند و بماند.

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

لاشا تالاخادزه بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

لاشا تالاخادزه قهرمان وزنه‌برداری اهل گرجستان در ۲ اکتبر ۱۹۹۳ در این کشور به دنیا آمد.

او که امروز در دنیا به‌عنوان غول بی‌رقیب رقابت‌های وزنه‌برداری شناخته می‌شود توانست رکورد واسیلی الکسیف قهرمان نامدار و اسطوره‌ای اهل شوروی سابق را بشکند و امروز در جایگاه برترین وزنه‌بردار دنیا بایستد.


بیشتر بخوانید: سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟


تالاخادزه دارنده دو مدال طلای المپیک تابستانی ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، هفت مدال طلای رقابت‌های قهرمانی جهان در هفت دوره پیاپی و قهرمان پنج دوره اروپا در دسته فوق سنگین است. وی سه بار برنده جایزه وزنه‌بردار مرد سال جهان شده و سومین وزنه‌بردار پرافتخار جهان در تمام ادوار است.

او همینک در یک‌ضرب (۲۲۵ کیلوگرم) و دوضرب (۲۶۷ کیلوگرم) و مجموع (۴۹۲ کیلوگرم) رکورددار دنیاست.

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

ماجرای عجیب سال ۲۰۱۵

مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۵ برای تالاخادزه داستان عجیبی داشت ماجرایی که نقره را از دستش گرفتند و دو دستی مدال طلا را تقدیمش کردند.

او که در این رقابت‌ها در دسته فوق سنگین وزنه زد با رکورد مجموع ۴۵۴ کیلوگرم ابتدا در مکان دوم ایستاد. در دسامبر ۲۰۱۵ آزمایش دوپینگ الکسی لوچف (دارنده نشان طلای رقابت‌ها و رکورددار یک‌ضرب، دوضرب و مجموع جهان) مثبت اعلام شد و در پی آن فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تمامی رکورد‌های جهانی او را باطل کرد و طلای او را به تالاخادزه گرجی داد تا وی قهرمان جهان لقب بگیرد.

ادامه ورزش و افتخارآفرینی

در المپیک ۲۰۱۶ وی با مهار وزنه ۲۱۵ کیلوگرمی توانست رکورد یک‌ضرب جهان را که پیش‌تر در دستان بهداد سلیمی از ایران با مهار وزنه ۲۱۴ کیلوگرمی بود از آن خود کند.

لاشا تالاخادزه پس از ناکامی سلیمی در مهار وزنه، با مهار وزنه ۲۴۷ کیلوگرمی، قهرمانی خود را مسجل کرد. وی سپس وزنه ۲۵۸ کیلوگرمی را با موفقیت بالای سر برد و با ثبت رکورد مجموع ۴۷۳ کیلوگرم که رکورد جدید جهان بود و کسب نشان طلا به کار خود در رقابت‌ها پایان داد.

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

رکورددار یک‌ضرب جهان با بالاترین وزنه

لاشا تالاخادزه که در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۷ رکورددار یک‌ضرب جهان با بالاترین وزنه ثبت شده در دسته فوق سنگین بود توانست این رکورد را در مسابقات جهانی افزایش دهد و رکورد خود را ارتقا بخشد.

او در مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری جهان ۲۰۱۷ توانست در یک‌ضرب ۲۲۰ کیلوگرم را بالای سر برد و رکورد خود را سه کیلوگرم افزایش داد. وی همچنین با مهار وزنه ۲۵۷ کیلوگرمی در دوضرب توانست بالاترین رکورد مجموع ثبت شده جهان که از سال ۱۹۸۸ در دستان لئونید تاراننکو بود را از آن خود کند.

ورود به دسته ۱۰۹+

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در سال ۲۰۱۸ اوزان رقابتی وزنه‌برداری را تغییر داد و این‌گونه شد که تالاخادزه در دسته ۱۰۹+ وزنه زد. او توانست با مهار وزنه ۲۰۷ کیلوگرمی کار خود را در یک‌ضرب آغاز کند و در همان هم نشان طلای یک‌ضرب را برنده شود.

او در این مسابقات با مهار وزنه‌های ۲۱۲ و ۲۱۷ کیلوگرمی را که رکورد‌های جدید جهان در دسته ۱۰۹+ بودند را به ثبت رساند.

در دوضرب وی ۲۴۵ کیلوگرم را بالای سر برد و رکورد جدید مجموع جهان را به نام خود ثبت کرد. تالاخادزه در گام دوم ۲۵۲ کیلوگرم را بالای سر برد و رکورد جهان را افزایش داد.

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

قهرمانی در اروپا برای چهارمین بار

تالاخادزه در سال ۲۰۱۹ و در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۹ با میزبانی کشور خودش گرجستان شرکت کرد تا بار دیگر قهرمان بلامنازع وزنه‌برداری در دنیا شود.

وی رقابت خود را در یک‌ضرب با بلند کردن وزنه ۲۰۸ کیلوگرمی آغاز کرد (که این وزنه‌ای مناسب برای کسب نشان طلا بود) و پس از آن با زدن وزنه ۲۱۸ کیلوگرمی رکورد جهانی تازه‌ای به ثبت رساند.


بیشتر بخوانید: سعید اسماعیلی برنده مدال طلای المپیک کیست؟


او در این رقابت‌ها باز هم رکورد خود را در این رشته افزایش داد. در دوضرب با مهار وزنه ۲۴۵ کیلوگرمی، برای چهارمین بار قهرمان اروپا شد. در حرکت دوم ۲۶۰ کیلوگرم را بالای سر برد و رکورد جهان در دوضرب را ۸ کیلوگرم افزایش داد. وی در مجموع ۴۷۸ کیلوگرم وزنه را مهار کرد و توانست رکورد شخصی خودش را یک کیلوگرم افزایش دهد.

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹

تالاخادزه سیری ناپذیر مدام در پی افزایش رکورد و مدال‌های خود در مسابقات گوناگون است و در همین راستا هم وارد مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ شد.

او که به‌تازگی در مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۹ نشان و مدال طلا را از آن خود کرده بود در این دوره از مسابقات هم خوش درخشید. وی در حرکت دوم خود ۲۱۵ کیلوگرم را بالای سر برد و نشان طلا را برای خود تضمین کرد. در سومین حرکت وی توانست وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی را بالای سر برد، وزنه‌ای که پیش از این در رقابت‌های ۲۰۱۷ نیز آن را در دسته قدیمی ۱۰۵+ کیلوگرم مهار کرده بود. وی با مهار وزنهٔ ۲۵۵ کیلوگرمی در حرکت دوم دوضرب نشان طلای دوضرب و مجموع را به دست آورد.

او در ششمین و آخرین وزنه‌ای که بلند می‌کرد توانست وزنه سنگین ۲۶۴ کیلوگرمی را بالای سر ببرد و رکورد جهان در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم را افزایش دهد. رکورد کلی وی ۴۸۴ کیلوگرم بود که این حد نصاب بالاترین رکورد مجموع ثبت شده در تاریخ رقابت‌های وزنه‌برداری است.

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

 

ازدواج

لاشا تالاخادزه با فردی به نام آنی دموریا ازدواج کرده است و آن‌ها دو فرزند دختر دارند.

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

بهترین وزنه‌بردار تاریخ کیست؟

مثبت‌شدن آزمایش دوپینگ

هنگامی‌که کسی باورش نمی‌شد آزمایش دوپینگ تالاخازده در سال ۲۰۱۳ مثبت شد تا او به مدت دو سال از شرکت در رقابت‌های ورزشی محروم شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: وزنه برداری
نظرات شما
پیشخوان