تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

معرفی خودروی جنگی طوفان؛ خودروی زرهی ضدمین و کمین ساخت ایران

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های خودروی ضد مین طوفان خواهیم پرداخت.

طوفان؛ خودروی زرهی ضدمین و کمین ساخت ایران

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: استفاده ارتش آمریکا از خودروی مقاوم در برابر مین در عراق و افغانستان و کاهش تلفات منجر شد تا توجه کشور‌های دیگر نیز به این خودرو‌های زرهی جلب شود، زیرا از سرنشینان در برابر صدمات محافظت می‌کند. خودرو‌های ضد مین یا  MRAP‌ها در نقش‌های مختلفی از جمله نفربر، گشت زنی، اسکورت کاروان، شناسایی رزمی و سکوی سلاح استفاده می‌شوند.

MRAP در ایران

صنعت دفاعی ایران در چهار دهه اخیر به ویژه پس از جنگ تحمیلی ۸ ساله پیشرفت زیادی در ساخت تجهیزات نظامی داشته و کشور را از تولیدات خارجی بی نیاز کرده است.

به عنوان مثال، صنایع دفاعی در رفع نیاز کشور به نفربر و خودرو‌های زرهی دستاورد‌های چشمگیری داشته و با سرمایه گذاری موثر و استفاده از دانش بومی توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست یابد.

طوفان؛ خودروی زرهی ضدمین و کمین ساخت ایران

این خودرو‌ها برای رفع نیاز‌های ارتش، به ویژه برای محافظت از جان سربازان، به ویژه در امنیت مرز‌ها و مبارزه با اشرار و تروریست ها، بسیار مهم هستند.

با توجه به استفاده روزافزون از مین های ضد خودرو و بمب های کنار جاده ای، صنایع دفاعی ایران اقدام به ساخت انواع نفربر ضد مین و ضد کمین به نام MRAP کرده است که به محصولی کاربردی در امنیت مرزها تبدیل شده است.

خودروی ضد مین طوفان

خودروی مقاوم در برابر مین طوفان (MRAP) یک خودروی زرهی ساخت ایران است. طوفان به عنوان یک وسیله نقلیه بسیار متحرک برای نیرو‌های ایرانی امکان انجام ماموریت‌های لجستیکی و رزمی در تمام صحنه‌های جنگی را ممکن می‌سازد.

این خودرو که توسط وزارت دفاع ایران طراحی و ساخته شد در نیروی زمینی سپاه و ناجا وارد خدمت شده است. این خودرو در نمایشگاه IPAS در سال ۱۳۹۵ در معرض دید عموم قرار گرفت.  طوفان در ۲۹ آبان ۱۳۹۷ با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع در یک مراسم رونمایی شد.

طوفان؛ خودروی زرهی ضدمین و کمین ساخت ایران

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع ایران در مراسم رونمایی از هزینه نهایی هر خودرو در این کلاس کمتر از ۵۰۰ هزار دلار خبر داد که قطعا بسیار قابل توجه است. در رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ نیرو‌های مسلح در تهران، طوفان MRAP برای اولین بار در رژه خودرویی نیروی زمینی سپاه به نمایش درآمد. نیروی زمینی سپاه، فرماندهی مرزبانی ناجا و یگان‌های حشد الشعبی عراق از MRAP ساخت ایران استفاده می‌کنند.

قابلیت های خودروی طوفان

طوفان MRAP یک خودروی حفاظت شده کمین ایرانی است که دارای مقاومت در برابر مین‌های زمینی و مواد منفجره دست ساز بین ۶ تا ۸ کیلوگرم تی ان تی است. این خودرو مجهز به محافظ استانگ ۳ است. شاسی V شکل این MRAP مونوکوک است، به این معنی که شاسی و بدنه آن یکپارچه هستند.

این خودروی ضد مین می‌تواند تا ۱۰ نفر پرسنل را حمل کند. طوفان مجهز به لاستیک‌های پنچررو یا ران فلت است که به آن امکان می‌دهد با لاستیک پنچر با سرعت ۵۰ کیلومتر رانندگی کند. این خودرو می‌تواند تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رانندگی کند.

طوفان؛ خودروی زرهی ضدمین و کمین ساخت ایران

هشت پنجره برای شلیک از داخل تدارک دیده شده و برجک متحرک به ارتفاع ۴۴ سانتی متر نیز بر روی سقف تعبیه شده است که می‌توان از مهمات کالیبر ۱۴.۵ میلی متر نیز با پوشش محافظ در اطراف کاربر اسلحه استفاده کرد.

برای امنیت بیشتر در شرایط دید کم، دو دوربین در جلو و عقب خودرو تعبیه شده است و برای راحتی بیشتر سرنشینان در شرایط مختلف، سیستم‌های تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش تدارک دیده شده است. توفان از صندلی‌های ضد انفجار نیز استفاده می‌کند.

موتور طوفان

 این خودرو دارای یک موتور کاماز ۳۶۰۰ سی سی ۸ سیلندر دیزل است که ۳۶۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. طوفان  می‌تواند از عمق ۱.۵ متری آب عبور کند و از موانع تا ارتفاع ۵۰ سانتی متری بالا برود.

طوفان؛ خودروی زرهی ضدمین و کمین ساخت ایران

تسلیحات خودروی زرهی ضدمین طوفان

خودروی ضد مین و ضد کمین طوفان را می‌توان با سلاح‌های نیمه سنگین بر روی سپر و برجک‌های اسلحه در عقب، از جمله یک مسلسل سنگین ۱۲.۷ با سپر تفنگ مجهز کرد.

محافظت از خود خودروی زرهی ضدمین طوفان

 طوفان در برابر مین مقاوم است و با حفاظت بالستیک در برابر مین‌های زمینی، بمب‌های دست ساز و گلوله‌های هسته فولادی محافظت می‌شود. طوفان دارای طراحی بدنه زرهی مونوکوک دیواری V شکل است. محفظه موتور برای محافظت در برابر آسیب‌ها کاملاً زره پوش است. می‌توان آن را با محافظ استانگ ۲ یا ۳ تجهیز کرد.

طوفان؛ خودروی زرهی ضدمین و کمین ساخت ایران

مشخصات فنی کلی خودروی طوفان

ساخت: ایران
طول: ۷ متر
ارتفاع: ۳.۱ متر
عرض: ۲.۵ متر
موتور: کاماز ۳۶۰۰ سی سی ۸ سیلندر دیزل
قدرت: ۳۶۰ اسب بخار
گیربکس: ZF ۹ سرعته
سرعت: ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد عملیاتی: ۱۱۰۰ کیلومتر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان