تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می دهد؛

معرفی خودرو آژاکس؛ خودروی تخصصی ردیابی سریع و دقیق

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های خودروی شناسایی آژاکس خواهیم پرداخت.

خودروی تخصصی شناسایی آژاکس

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: آژاکس (Ajax) با نام سابق Scout SV، یک نوع خودروی تخصصی شناسایی زرهی است که توسط جنرال داینامیکس انگلستان برای ارتش بریتانیا ساخته شده است. برنامه Scout SV در سپتامبر ۲۰۱۵ رسما به آژاکس تغییر نام داد.

خودروی جدید آژاکس برای جایگزینی تانک سبک شناسایی رزمی اسکیمیتار که در حال حاضر در خدمت نیرو‌های بریتانیایی است، ساخته شده است. این مدل خودرو می‌تواند سه خدمه را حمل کند. اولین نمونه اولیه پیش تولید در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد.

جزئیات برنامه تولید خودری تخصصی آژاکس 

آژاکس یک وسیله نقلیه نظامی اصلاح شده است. پروژه ساخت و ارزیابی برنامه تولید یک وسیله نقلیه تخصصی شناسایی از سوی بی‌ای ئی سیستمز و جنرال داینامیکس انگلستان در نوامبر ۲۰۰۸ آغاز شد.

خودروی تخصصی شناسایی آژاکس

در مارس ۲۰۱۰، Scout جنرال داینامیکس بریتانیا در مقابل CV۹۰ سیستم بی‌ای ئی انتخاب شد.   در ژوئن ۲۰۱۳، جنرال داینامیکس آزمایشات در دکل آزمایشی متحرک یا میز تست (ایستگاه‌های تضمین کیفیت در تولید یا طراحی محصول هستند) را به پایان رساند.

انواع خودرو‌های شناسایی آژاکس

انواع خودروی تخصصی برنامه ریزی شده شامل خودروی شناسایی آژاکس، خودروی بازیابی اطلس و تعمیر آپولو، خودروی حامل نیرو آرس، خودروی پشتیبانی مهندسی آرگوس، خودروی شناسایی فرماندهی و کنترل آتنا و نوع آمبولانس است.

خودروی تخصصی شناسایی آژاکس

طراحی معماری الکترونیکی این وسیله نقلیه امکان جایگزینی زیرسیستم‌های مختلف ماموریت را فراهم می‌کند، در حالی که مشترک بودن پلت فرم آن امکان ادغام تعداد زیادی از انواع مختلف را فراهم می‌کند، از جمله یک وسیله نقلیه آتش مستقیم که دارای یک سلاح آتش مستقیم ۱۲۰ میلی متری است که توانایی یک تانک سبک را ارائه می‌دهد.

طراحی خودروی تخصصی آژاکس

طراحی خودروی تخصصی آژاکس  بر اساس خودروی تخصصی توسعه همکاری اسپانیایی اتریش است. همه انواع این خودرو دارای طراحی معماری الکترونیکی باز هستند. این پلت فرم بسیار قابل اعتماد و مدرن، بهبود حفاظت، آگاهی از موقعیت، قدرت آتش و تحرک برای ماموریت‌های شناسایی سرنشین دار را ارائه می‌دهد.

واحد قدرت کمکی فوق‌العاده بی‌صدای خودرو، پرسه زدن آرام و پنهان را ارائه می‌دهد و عملیات نظارت ۲۴×۷ را امکان پذیر می‌کند. این وسیله نقلیه می‌تواند هلیکوپترها، پهپاد‌ها و سیستم‌های فریب را رصد و شناسایی کند.

خودروی تخصصی شناسایی آژاکس

خودروی تخصصی شناسایی آژاکس دارای یک حلقه برجک به قطر ۱.۷ متر برای ایجاد محیط کاری مطلوب برای خدمه است. وزن رزمی آن ۳۴ تن است که برای تجهیز فناوری جدید و ارتقاء قطعات می‌تواند تا ۴۲ تن افزایش یابد. عمر مفید این وسیله نقلیه ۳۰ سال است.

سیستم‌های رصد و ارتباط

خودروی آژاکس برای ارائه پیشرفته‌ترین قابلیت‌های اطلاعاتی، نظارتی، اکتساب هدف و شناسایی زمینی طراحی شده است. این خودرو با قابلیت دوبرابری برد قفل شدن روی هدف، جستجو، تشخیص و ردیابی خودکار سریع و دقیق، بار کاری خدمه را کاهش می‌دهد.

برد تشخیص و شناسایی خودرو دو برابر سیستم تصویرگر حرارتی است. امکان ضبط، ذخیره، دستکاری، تجزیه و تحلیل ۶ ترابایت داده برای خدمه را فراهم می‌کند. ثابت و متحرک ضبط شده همچنین می‌توان تصاویر را در زمان واقعی به اشتراک گذاشت.

خودروی تخصصی شناسایی آژاکس

معماری الکترونیکی و ادغام ارتباطات تاکتیکی بومن و سایر سیستم‌های C۴ روی برد، انتقال داده‌ها را به سیستم‌های C۴I ایمن سایر نیرو‌های متحد مانند ارتش ایالات متحده امکان‌پذیر می‌سازد.

تسلیحات و حفاظت

برجک خودروی آژاکس مجهز به سیستم توپ CTAI، مسلسل هم محور ۷.۶۲ میلی متری و نارنجک انداز الکتریکی است. این وسیله نقلیه برای محافظت در برابر انفجار برابر با سطوح ماستیف طراحی شده است.

خودروی تخصصی شناسایی آژاکس

این خودرو دارای حفاظت مدولار همه جانبه، مناظر حرارتی با هدف دور، حسگر‌هایی برای آگاهی موقعیت محلی و تشخیص آکوستیک است. همچنین یک سیستم تسلیحاتی ۳۶۰ درجه از راه دور برای نبرد‌های شهری و کوهستانی ارائه شده است.

موتور و تحرک خودروی آژاکس

این وسیله نقلیه دارای هفت جفت چرخ جاده در دو طرف است. یک موتور ۶۰۰ کیلوواتی MTU ۸V ۱۹۹ TE۲۱ و سیستم گیربکس اتوماتیک رِنک ۲۵۶B، سیستم تعلیق دوگانه حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت را برای این خودرو فراهم میکند.

خودروی تخصصی شناسایی آژاکس

مشخصات فنی کلی آژاکس

نوع: خودروی تخصصی شناسایی

کشور: انگلستان

خدمه: سه

شروع تولید: ۲۰۱۵

وزن رزمی: ۳۴ تن

تسلیحات: توپ ۴۰ میلی متری، مسلسل

سرعت: تا ۷۰ کیلومتر در ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما