تاریخ انتشار: ۰۶:۱۸ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

توصیه عبدی به منتقدان دولت؛ نقد کنید نق نزنید

عباس عبدی به منتقدان توصیه کرده که تا اطلاع کامل از موضوع صبر کنند و ادبیات متین به کار بگیرند و نوشته: «دنبال مچ‌گیری و تحقیر نباشیم. مثل برخی حشرات فقط روی زخم‌ها ننشینیم. البته زخم‌ها را باید گفت، ولی نق‌زنی در شأن ناقد نیست.»

توصیه عبدی به منتقدان دولت؛ نقد کنید نق نزنید

رویداد ۲۴ | عباس عبدی در شماره امروز درباره نقد بر دولت می‌نویسد. او انتقاد کردن را از سر دوستی می‌داند نه دشمنی؛ ضمن اینکه باور دارد اساسا از دولت حمایت نشده تا راه نقد را نبندد. همچنین تاکید می‌کند که اساسا از شعار‌ها و وعده‌ها حمایت شده نه افراد، پس نقد جایز است.
این تحلیلگر اصلاح‌طلب در ادامه، اما مختصات نقد را ارائه کرده و یادآور می‌شود که نمی‌توان بدون چارچوب نقد کرد. مثلا به از شعار وفاق حمایت کرد، اما از کابینه وفاق ایراد گرفت و خواستار کابینه آوانگارد بود.
عبدی ضمن توصیه صبوری به منتقدان دولت، نوشته: «نکته دیگر تعیین مخاطب است. همیشه مخاطب خود را در نظر داشته باشید. برای مردم عادی می‌نویسید یا حکومت یا نخبگان؟ برای طرفداران کدام جناح می‌نویسید؟ برای همه می‌نویسید؟ در هر حال باید قدرت تخیل داشت و خود را به جای مخاطب قرار داد و دید که داوری و ارزیابی او از نقد ما چگونه است؟ از ادبیات متین استفاده کنیم. طنز و تکه‌پرانی در حد اندک، مشروط بر اینکه جایگزین اصل محتوا نشود، ایرادی ندارد. ولی در مجموع محترمانه باید نوشت.»
او تاکید می‌کند: «نباید شخصیت طرف را مورد هجوم قرار داد. دنبال کسب همدلی او باشیم تا عصبانی کردنش. خودمان را جای طرفی که نقد می‌شود قرار بدهیم و ببینیم اگر این نقد علیه ما بود چه واکنشی می‌داشتیم؟ کل متن باید منطقی، مستند و مستدل باشد. دنبال مچ‌گیری و تحقیر نباشیم. مثل برخی حشرات فقط روی زخم‌ها ننشینیم. البته زخم‌ها را باید گفت ولی نق‌زنی در شأن ناقد نیست.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان