تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۲ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
یاداشت مدیرمسئول رویداد۲۴

سخنی با مردم ایران | آیا باز پای وطن می‌ایستید؟

نگارنده با بررسی شرایط کنونی کشور و طرح یک سوال مهم که در صورت جنگ، «آیا باز پای وطن می‌ایستید؟» در یاداشتی نوشت: شاید فقط فکر کردن به اندک غم مردم فلسطین باعث شود که مرا کمی به خود بیاورد و اجازه ‌دهد در پس این کوه از مشکلات و اشکالات کمی پایدارتر و مطمئن‌تر به این سوال پاسخ دهم. آیا اگر جنگ شود، باز پای ایران می‌ایستم؟

سخنی با مردم ایران | آیا باز پای وطن می‌ایستید؟

رویداد۲۴ | محمد حیدری: چقدر تکراری است که بنویسیم کشور در روزهای پرالتهاب و پرتلاطم است. چقدر بیهوده و بی‌معنی است که بگویم باز در شرایط حساس هستیم! اما وقتی به این روزها فکر می‌کنم می‌بینم در طی چند دهه گذشته هیچ روزی پرالتهاب‌تر از این روزگار نیست. شاید بزرگترها بگویند روزهای انقلاب یا ایام جنگ‌ ایران و عراق را ندیدی و درک نکردی تا بدانی روزهای حساس و پرالتهاب یعنی چی؟

پاسخی دقیقی برای این سوال ندارم چون بلواقع در آن ایام نبودم تا درک درستی از آن داشته باشم اما می‌تواند با خواندن کتاب و مقاله و دیدن فیلم و روایت آن دوران، درک درست‌تری از آن داشته باشم.

ایام انقلاب خاص‌ترین روزهای آن دوران بود، همانطور که جنگ‌ وحشتناک‌ترین روزها در زمان خود بود. اما چه باعث می‌شد که از نظر نگارنده این‌روزها حساس‌تر از آن ایام باشد.

شاید مهمترین مولفه آن مردم است! در آن ایام مردم ایران از نظر فکری و رفتاری بسیار نزدیک‌ بهم بودند و کاملا با امام و آرمان‌های او‌ همراهی و هم‌صدای می‌کردند. به مسئولین خود اعتماد داشتند و با حرف و سخن آنها از هر اقدامی حمایت می‌کردند.

مردم ایران از نظر اقتصادی همه در یک طبقه بودند و از نظر اعتقادی همانند هم بودند و همگی امیدوار به روزهای بهتر سختی‌های آن دوران را تحمل می‌کردند. و برای تبعیض، برای پیشرفت، برای عدالت، برای برپایی اسلام حاضر به پذیرش هر سختی بودند.

ولی واقعیت تلخ این است بسیاری از مردم امروز دیگر مردم آن ایام نیستند. کما اینکه دشمنی دشمنان ایران نیز شبیه آن ایام نیست. مردم ایران نه به خاطر تحولات این ایام بلکه سالهاست خسته از شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور هستند. دیگر جز معدود افراد حتی آرمان‌های انقلاب نیز برایشان کم‌رنگ یا بی‌رنگ شده! مردمی که حتی برای تغییر شرایط دیگر به صندوق‌های رای هم اعتماد و اعتقادی ندارند.

مردم ایران برای خود آینده مشخصی نمی‌بینند. انقدر فضای جاری کشور غبار یا مه آلود است که حتی قله ترسیم شده را هم نمی‌بییند تا بخواهند سختی آن را تحمل کنند. روزگار را برای روزگار می‌گذارند. یا بفکر مهاجرت هستند یا روز را به شب به امید لقمه نانی سپری می‌کنند.

متاسفانه و ناخواسته در دل تمام مشکلات باز در شرایط حساس کنونی قرار گرفته‌اند. نگران‌تر و مضطرب‌تر اخبار را رصد می‌کنند تا ببین شرایط کشور به چه سمت و سویی می‌رود! آیا باید منتظر جنگی دیگر باشند؟

من هم مثل تک‌تک مردم ایران همانند تکه‌ای چوب در امواج خروشان از این سمت به آن سمت می‌روم و مانند تمام ایرانیان چون امکان انجام کاری ندارم پس فقط نظاره‌گر هستم ولی عمیقا در خود فکر می‌کنم! آیا باز پای ایران می‌ایستم؟

نمی‌دانم هربار که در این ایام به این سوال عمیق می‌شوم هزاران هزار صفحه از چند دهه زندگی برایم ورق می‌خورد. اینکه چطور نااهلانی که امام از خطر آنها آگاه بود کشور را به دست گرفتند. اینکه چگونه کسانیکه حتی توان اداره یک نانوایی را نداشتند بر مهمترین ارکان کشور مسلط شده‌اند. چطور فساد و تبعیض و نابرابری در سطوح کشور رخنه کرده است.

انقدر مسائل در ذهنم مرور می‌شود که گاهی مرا خسته می‌کند! می‌گویم شرایط اقتصادی حسب تحریم‌ها ما را در این شرایط قرار داده است، اما مگر گشت ارشاد و فیلترینگ و فساد و تبعیض و هزار اشکال دیگر باز ربطی به تحریم دارد؟

اینها دردهای است که وقتی به آن می‌اندیشم همچون قل و زنجیری که مرا احاطه کرده است اجازه پاسخ به این سوال مهم را نمی‌دهد. آیا با همه این شرایط باز پای ایران می‌ایستی؟

نمی‌دانم، شاید قدرت درک این روزها من را تحریک کرده است! یا غرور شلیک موشک‌ها به قلب دشمن مرا احساسی کرده است! اسرائیلی که هر چقدر می‌کشد خسته نمی‌شود! هرچقدر که خون می‌ریزد سیر نمی‌شود! از کشتن کودک و زن و سالمند پشیمان نمی‌شود! گویا کشتن و تجاوز و اشغال همچون اکسیژن برای حیات او الزامی است.

بغض گلویم را می‌گیرم و فکر می‌کنم اگر یک فلسطینی بودم و در این لحظات در آن کشور زندگی می‌کردم از اینکه مردمان یک کشور مسلمان به ما پشت کنند چقدر آزرده خاطر و غمگین می‌شدم! اصلا به خود می‌گفتم مگر راه و رسم مسلمانی صرفا انجام واجبات است؟ چگونه این حجم از ظلم و ستم دیده می‌شود ولی ملت و دولتی صدایش در نمی‌آید؟

نمی‌دانم اگر فلسطینی بودم وقتی سخنان بن سلمان ولیعهد عربستان را می‌شنیدم که می‌گفت: «موضوع فلسطین برایم اهمیتی ندارد!» چقدر از جهان عرب متنفر می‌شدم. یا اگر سکوت از مصر و لیبی گرفته تا اندونزی و مالزی را می‌دیدم چقدر از مسلمان و مسلمانی زده می‌شدم.

اگر فلسطینی بودم از این ۴۲هزار شهید حتما من نیز عزیز و پاره تنی را از دست داده بودم و شاید اندک مرهم من دیدن رقص زیبای موشک‌های ایران در آسمان اسرائیل می‌بود.

چقدر ذوق‌زده و شادمان می‌شدم و شاید بغضم می‌شکست و اشکهایم جاری می‌شد و سجده شکر فرود می‌آوردم و از تک‌تک مردم ایران سپاسگذار می‌شدم که انتقام خون‌های بیگناه عزیزانم را گرفته است.

مطمئنم آن شب وقتی صدای مهیب هر انفجار را که می‌شنیدم با همه وجود خوشحال می‌شدم. و می‌گفتم چقدر خوب که مردم اشغالگر اسرائیل همانند ما ترس و وحشت را با همه وجود تجربه می‌کنند. البته ترس و حشت ما در کف خیابان کجا و ترس و وحشت آنها در پناهگاه‌های امن و مطمئن و باوجود پیشرفته‌ترین پدافند هوایی دنیا کجا.

اگر دروغ نگویم شاید فقط فکر کردن به اندک غم مردم فلسطین باعث شود که مرا کمی به خود بیاورد و اجازه ‌دهد در پس این کوه از مشکلات و اشکالات کمی پایدارتر و مطمئن‌تر به این سوال پاسخ دهم. آیا اگر جنگ شود، باز پای ایران می‌ایستم؟

یاد آهنگ زیبای «وطنم» از حجت اشراف‌زاده عزیز ‌افتادم: «زخمی عشقی وطنم، باید صدایت بزنم، باید کنارت بمانم، شعری و شوری وطنم، وقتی صدای تو منم، باید که از تو بخوانم» «مرا با خود ببر آرام، به بغض آخرین سنگر، به خواب کوچه‌ی عاشق، به عطر لاله‌ی پر پر، تو حس خوب بارانی، تو فریاد دلیرانی، حریم امن دورانی، تو ایرانی، تو ایرانی…» «زخمی عشقی وطنم، باید صدایت بزنم، باید کنارت بمانم، شعری و شوری وطنم، وقتی صدای تو منم، باید که از تو بخوانم…»

آهنگ وطنم حجت اشرف زاده را در ادامه بشنوید:

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
هموطن
|
Germany
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
4
19
بزرگوار.
سلام.
مطلبتان فاقد یک اصل مهم است و آن صداقت است.
اگر جمهوری اسلامی مسلمانان چین و چچن و کشمیر را هم حمایت می‌کرد می‌توانستیم بگوییم حامی همه مسلمانان است ولی این دوگانگی فاحش در حمایت از دسته ای و نادیده گرفتن دسته دیگر، فقط نشان از جاه طلبی دارد.
چشمتان رو در خلوت خوب باز کنید:
این بار ایرانیان فریب این امت گرایی جاه طلبانه و دوگانه را نخواهند خورد و نخواهند ایستاد.
بیچاره ایران ما.
والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
درود بر شما و آفرین.عین واقعیته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
6
8
ﻭﻃﻦ ﻫﺘﻞ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺧﺪﻣﺎﺗﺶ ﺧﻮﺏ ﻧﺒﻮﺩ ﺗﺮﮐﺶ ﮐﻨﯿﻢ. ﻣﺎ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﻣﺎﻧﺪ.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
خلاصش کنم شهادت از شما هتلداری از ما.
شریعتمداری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
4
9
برو جنگ من پشتتم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
12
7
بزرگواری که این بالا از صداقت نوشتی، حرص موجود در نگاهت نشون میده درد کشمیر و چون و فلان هم مثل درد فلسطین برات ذره ای اهمیت ندداره اون چیزی که مهمه حجم انباشته عقده هاییست که از لحظه تولد دچارش بودی و مقصر همه اونها رو هم خیلی راحت حکومت میدونی، ببین بدبختیت چقدرش به خاطر بی توجهی خانواده و بی شعوری دوستان و حرام لقمگی همسایه و فامیل بوده و بعد حساب کن چطور همه اینا حجاب شده که تکه تکه شدن مردم برات بازی کلامیست که حالا چرا نچاینجا نه اونجا آره نمی گی وضعیت غزه با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
به نظرم نیازی به توهین نیست ایشون به خاطر استاندارد دوگانه حاکمیت نمی خواد پای وطنش به ایسته شما بنا به دلایل خودت می خواهی به ایستی دیگه نیازی به توهین نیست همین حرف ها مردم رو از هم دور کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
فقط یه ارزشی نادان می تونه اینچنین به نظر دیگری توهین کنه.الان یکساله جنگه، می تونستین همون اول با همفکراتون برید غزه و از کسایی که به ظاهر براشون دل میسوزونید دفاع کنید که کار به اینجا نرسه.شما ارزشی ها وقتی حرف میزنید فقط از تو کلامتون کینه و دشمنی می باره.واقعا باعث تاسفید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
1
13
تهران نشستن و موشک زدن قدس رو آزاد نمی کنه هرکس تهران لباس رزم مبارزه با اسرائیل تن می کند ریاکار و منافق است. هرکس تهران دم از مبارزه با اسرائیل می زند دروغگو و سالوس است.
یا اسلحه دست بگیر برو فلسطین یا غر نزن.
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
2
3
واقعا سوال خوبی رو نویسنده مطرح کرده
خودم الان نمی تونم پاسخ بدم
حتما باید بیشتر فکر کنم
شاید نیاز باشه باز دوباره مطلب نوسیده رو بخونم و مثل خودش عمیق‌ تر بشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
4
1
ما درگیر سوالات سطح پایین تریم:
چرا رییس‌جمهور می تواند اسرائیلی را به «ضیافت شام» نیویورک دعوت کند یک خودنویس ۳۰۰ دلاری هم «هدیه» دهد اما ورزشکار ایرانی شطرنج باز ایرانی حق ندارد با اسرائیلی در چارچوب برنامه فدراسیون جهانی یا المپیک «مبارزه» کند!؟
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
2
6
از شرایط پر التهاب گفتی، سوال اینکه این شرایط نزدیک به چهل و چند سال است که ایجاد و مدیریت میشود ،تا مردم را بفریبد .راستی این شرایط پر التهاب راچه کسی ویا چه کسانی ایجاد کرده اند؟ توهم آقایان بقدری زیاد است که شهر. بشود گفت غیر قابل درمان هستند .‌ فکر کنم شما دنیا را نفهمیدید، ویا فهمیدید ولی برای فریبکاری دست به قلم شده اید. مگر جنگ هشت ساله ایران را فراموش میشود کرد .کدام امت به اصطلاح مسلمان به کمک ما آمدند.
در آخر اینکه این جنگ ما نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
افرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
2
10
خداوکیلی اینایی که رفتن واسه آزادی قدس و کشته شدن شهید اند؟
شهادت پاداش کمی نیست اما فکر نمی کنی رئیس کل امر به معروف و نهی از منکر کشور که باغ ازگل رو واسه فرزندانش ورداشت اگه کشته شدن در راه قدس شهادت بود میزاشت به تو برسه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
1
7
من 68 سال دارم دیگر کاری نمی توانم انجام دهم. فقط دعا می کنم که ایران از شر دشمنان داخلی و خارجی مصون بماند.
ارجمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
0
4
شهروندان درجه یک دفاع می‌کنند
ماکه باید بریم.
چون...
همینه که هست...
نادر
|
United States of America
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
4
5
من پانزده سالم بود پای ایران ایستادم و جنگیدم اما دیگر ایرانی نمانده که پای آن ایستاد. ایران کنونی مانند سرزمینی است که دست یه مشت اجنبی اشغالگره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
1
3
ولو به خاطر تعداد معدود اشخاص با ایمان حقیقی (ونه دین فروشان غارتگر بی وطن)خداوند رحمان رحیم تظر رحمتش را به ایران معطوف می‌فرمایند و ایران را نجات خواهد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
3
3
نه بابا خسته شدیم، حتمن هرطور شده مهاجرت میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
2
4
بابا دهن ما سرویس شده ماروچه به فلسطین، مطمین باش فلسطین هم ازاد بشه میشه یکی ازهمین کشورهای عرب، دلم برای عمر تباه شده خودم میسوزه و اینده مبهم دو فرزندم. هرگز جنگ نمیرم، اگر اقازاده ها از کانادا برگشتن و رفتن جنگ اونوقت منم میرم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
2
3
وقتی ۴۵ سال منابع کشور و که سهم حال و اینده هر ایرانیه بدون اجازه اونها به این و اون ببخشند و ابزار فقر و تحریم رو برای تک تک ایرانیها فراهم کنند به غیر از نفرت هیچی باقی نمی مونه.ظلمی که این سیستم به ما و نسلهای آینده ما کرد درتاریخ نوشته خواهد شد و دسته گل جدیدشون هم جنگ نا خواسته ایست که فقط چهار تا ارزشی ه کم خرد مغزطالبانی طرفدارشن.
کمال
|
Canada
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
0
1
در همین سایت نظر سنجی کنید ، از مردم بپرسید در صورت وقوع جنگ داوطلب می شوند یا نه ؟ اگر منظور از جنگ همان درگیری ایران با آمریکا و اسراییل است که در آن صورت به سرباز پیاده نیازی نیست ، جنگ هوایی خواهد بود و اسراییل و آمریکا برتری کامل هوایی دارند ، در آن جنگ ایران به سوپر من هایی نیاز دارد که بتوانند به آسمان پرواز کرده و جت‌های F35 را با مشت و لگد به زمین بیاندازند ، تا آنجا که به آرمان فلسطین مربوط می شود چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است کشوری که برای پرداخت حقوق بازنشستگان خود مشگل دارد نمی تواند برای فلسطین هم کاری انجام دهد ، کچل ار طبیب بودی سر خود دوا نمودی
خنده حضار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۲
0
1
ما وطنمون رو پس میگیریم
شما هم تشریف ببرید لبنان وطنتون رو پس بگیرید
نظرات شما
پیشخوان