آرشیو

فراموشی حقوق بشر در حاشیه تهران/ کسی به فکر کودکان چهاردانگه نیست

در منطقه چهاردانگه حاشیه‌نشینانی زندگی می‌کنند که با فشار مالک و شهردای منطقه مواجه شده‌اند. مالک زمین را می‌خواهد و شهرداری هم خانه‌ها را ویران می‌کند. فاز اول تخریب آلونک‌های خشت و گلی به نام جمع‌آوری پاتوق معتادان انجام شد، حالا ماه‌هاست که خانواده‌های ساکن نگران روز‌های بی‌خانمانی‌اند.

روایتی از یک آزار جنسی تا تباهی/ روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در میان خلاء‌های قانونی

آزار جنسی به عنوان یکی از مصادیق خشونت علیه زنان یکی از مواردی است که مورد توجه خاص قانون‌گذاران و مدافعان حقوق زنان قرار می‌گیرد. خشونتی که به دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی معمولا به سکوت برگزار شده و فردآزارگر از مجازات عمل خود در امان می‌ماند.

بی‌تفاوتی نسبت به قربانیان جدید جنگ/ ماجرای مرگ یک شهروند سردشتی در اثر برخورد با مین چه بود؟

با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ ایران و عراق همچنان مین‌های باقی‌مانده از این دوران در برخی از استان‌های جنوبی و غربی کشور قربانی می‌گیرند. قربانیانی که مورد توجه بنیاد شهید قرار نمی‌گیرند.

بازی با جان شهروندان اهوازی به قیمت نفت/ فلر‌های نفتی یا درخت کنوکارپوس، فعالان محیط زیست خوزستان پاسخ می‌دهند

هرساله با اولین بارش‌های پاییزی مردم اهواز به دلیل مشکلات حاد تنفسی راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شوند. درحالیکه مسئولان استانی علت این پدیده را کاشت درخت کنوکارپوس عنوان می‌کنند، اما پژوهشگران و فعالان حوزه محیط زیست فلر‌های نفتی و عدم رعایت مقررات زیست محیطی توسط وزارت نفت و عدم نظارت سازمان محیط زیست بر فعالیت صنایع در اهواز را دلیل این پدیده معرفی می‌کنند.

تراژدی مهاجرت خانواده کرد ایرانی به انگلستان/ نماینده مجلس: بیش از ۱۰۰۰ نفر در ۵ ماه گذشته از سردشت مهاجرت کردند +فیلم و عکس

خبر تلخ غرق شدن خانواده رسول ایران نژاد مهاجر کرد ایرانی که قصد پناهندگی در بریتانیا را داشتند، در حالی منتشر شد که نماینده سردشت در مجلس از مهاجرت بالغ بر هزار نفر از مردم این شهر طی ۵ ماه اخیر خبر داده است. رویداد۲۴ در این گزارش این ماجرا را مورد بررسی قرار داده است.

جنگ در قره‌باغ ، خسارت در خداآفرین/ روایت ساکنان محلی از خسارات جنگ آذربایجان و ارمنستان

مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ موضوع جدیدی نیست و حاکمیت براین منطقه سال‌هاست که مورد ادعای هر دوطرف است. رویداد‌۲۴ در این گزارش شرایط مردم را در مناطقی که شاهد اصابت موشک طرفین این مناقشه به زمین‌های خود بودند مورد بررسی قرار می‌دهد.

کودک‌همسری، تباهی در سایه سنت‌ها/ چند روایت از ازدواج زودهنگام دختران و پسران در کشور

کودک همسری همچنان در برخی از مناطق کشور رواج دارد. امری که دختران و پسران را از سنین کودکی و نوجوانی وارد یک چرخه اشتباه و مخرب در خصوص آغاز زندگی مشترک کرده و آینده آن‌ها را به صورت جدی تهدید می‌کند. رویداد‌۲۴ در این گزارش پدیده کودک‌همسری را در مناطقی از شهرستان خوی مورد بررسی قرار داده است.

انسولین نیست، فریاد مشترک بیماران دیابتی/ تحریم، قاچاق یا نداشتن صرفه اقتصادی، چرا انسولین نایاب شد؟

هشتگ انسولین نیست، به بخشی از داستان کوتاه و دردناک بیماران دیابتی در کشور تبدیل شده است. انسولین که همانند اکسیژن برای بیماران دیابتی است در بازار نایاب شده است و نگرانی‌های بسیاری را برای این بیماران ایجاد کرده است. رویداد‌۲۴ در این گزارش به بررسی دلایل بحران کمیاب شدن انسولین و پیامد‌های آن برای بیماران دیابتی می‌پردازد.

کار شبانه‌روزی پرستاران و سود نجومی پزشکان/ چرا مبلغ کارانه پرستاران ناچیز است؟

کارانه پرداخت شده به پرستاران آنقدر ناچیز بود که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت، آنهم در شرایطی که بیشترین بار کار و مراقبت از بیماران مبتلا به ویروس کرونا برعهده پرستاران است. رویداد‌۲۴ در این گزارش چرایی پرداخت این مبالغ کم و تبعات آن را مورد بررسی قرار داده است.

تبعات گرداندن خلافکاران در خیابان‌ها / به نام برخورد با اراذل، قانون را نشکنید

انتشار فیلم گرداندن خلافکارها در خیابان بازتاب داشت؛ اگر با چنین اقداماتی برخورد نشود، علاوه بر تایید رفتار فراقانونی یک نهاد، دست آن نهاد برای اقدامات دیگر باز خواهد ماند؛ بعد از وقایع ۸۸ مشخص شد در زندان کهریزک با زندانیانی که تحت عنوان اراذل و اوباش به آنجا می‌آیند برخورد‌های سختی صورت می‌گیرد.

چالش‌های تشکیل خانواده میان دهه ۶۰ و ۷۰/ چرا طلاق میان دهه هفتادی‌ها بیشتر شده؟

تفاوت عملکرد درباره ازدواج و زندگی مشترک میان دو نسل دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها زمانی مشهود می‌شود که کاهش آمار ازدواج میان گروه اول و افزایش آمار طلاق در بین گروه دوم را مورد بررسی قرار دهیم. اما همین تفاوت در عملکرد هم نشان از التهابی در لایه‌های زیرین جامعه دارد که باعث شده این دو گروه هریک در حوزه تشکیل خانواده موفقیت چندانی نداشته باشند.

مرزنشینان سردشت در خطر آوارگی/ ماجرای دستور تخلیه روستا‌های صفر مرزی چیست؟

روستا‌های مرزی معمولا با مشکلات مختلفی مواجه هستند، این مشکلات از نبود کار و شغل تا فقدان امکانات رفاهی برای زندگی را در بر می‌گیرد، اما یکی دو هفته‌ای است که تعدادی از روستائیان مرزنشین در منطقه سردشت با خطر بی‌خانمانی مواجه شده‌اند چرا که از آن‌ها خواسته شده به دلیل آنچه مصالح امنیتی عنوان می‌شود، روستا‌های آبا و اجدادی خود را تخلیه کنند. رویداد‌۲۴ در این گزارش موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

پای لنگ عدالت آموزشی در ایران/ چرا رتبه‌های برتر کنکور دانش‌آموزان مدارس پولی بودند؟

فقدان عدالت آموزشی در کنکور سراسری طی ۲ سال اخیر به خوبی نمود و بروز یافته است. کالایی شدن آموزش در کشور ما سال‌هاست که رقم خورده و سرعت حرکت آن به نحوی است که بسیاری از این مرکب آمال و آرزو‌ها جا می‌مانند. عدم حضور یا تعداد کم دانش‌آموزان مدارس عادی که توانسته‌اند رتبه برتر کنکور را به خود اختصاص دهند وجود و توزیع عادلانه عدالت آموزشی در کشور را زیر سوال برده است.

خمین، خسته از بیکاری و اعتیاد/ چرا ۱۰۰ دانش‌آموز شهرستان خمین ترک تحصیل کردند؟

بیکاری و فقر مشکل عمده بسیاری از شهر‌ها و استان‌های کشور به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای و مرزی کشور است، اما اینبار درست در قلب کشور و در استان مرکزی شاهد بیکاری و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن هستیم شهر خمین واقع در استان مرکزی شهری است که به‌هیچ فریادرسی در آتش بیکاری و اعتیاد می‌سوزد. رویداد‌۲۴ در این گزارش شرایط شهر خمین را مورد بررسی قرار داده است.

روی دیگر حذف دختران از کتب درسی/ سیستم آموزشی ایران چگونه به زنان نگاه می‌کند؟

حذف تصویر دختران از کتب درسی این روزها بسیار پربحث بوده است؛ رویداد۲۴ در این گزارش جایگاه زنان در کتب آموزشی را بررسی کرده و نشان داده حذف زنان فقط مربوط به کتاب ریاضی سال سوم دبستان نیست و اساسا حضور دختران و زنان در کتب آموزشی بیش از حد تصور ناچیز و کمرنگ است.
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین