رویداد۲۴ بررسی میکند؛
چرا قیمت پراید ۴۰ میلیون تومان شد؟ +جدول تغییرات قیمت
خودروسازها قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را حداقل از ۶ ماه قبل خریداری میکنند و مسلما قطعات فعلی با ارز ۴۲۰۰ تومان و قیمتهای قبلی بوده است لذا تنها حاشیه سود خودروسازان و نگرانی آنها از آینده است که باعث گرانیهای یک شبه میشود.
رویداد۲۴ برای بخش زیادی از جامعه که تا چند ماه پیش با جورکردن وام یا اندک پساندازی میتوانستند پراید خریداری کنند اکنون دیگر تهیه کردن پراید ۴۰ میلیونی دور از دسترس شده است چراکه تنها در چند ماه قیمت انواع پراید نزدیک به ۲ برابر شد. گرانیهای غیرمنطقی خودرو بالاخره صدای نمایندگان مجلس را درآورد و تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکتهای خودروساز داخلی در حوزههای کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش به تصویب نمایندگان برسد.
سال ۹۰ و ۹۱ افزایش غیرمنطقی قیمت دوباره پیش آمده بود و قیمت پراید ۷ میلیونی در سال ۸۹ به ۲۱ میلیون در سال ۹۱ رسید که دلیل آن بی ارتباط به افزایش نرخ ارز درآن دوره نبود. آن سالها هم اختلاف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و شورای رقابت در جلوگیری از افزایش قیمت نتیجهای در پی نداشت تا معضل افزایش ناگهانی قیمت خودروها همچنان ایراد رفع نشدنی صنعت خودروسازی باقی بماند.
درصد بالایی از خودورهای داخلی نیاز به قطعات وارداتی از خارج دارند. فعالان قطعهساز میگویند تامین قطعات در ارتباط مستقیم با گرانی ارز است و طبیعتا گرانی قطعات به گرانی هزینههای تولید اثر میگذارد. این در حالی است که برخی کارشناسان خودرو معتقدند گرانی خودرو دلیل منطقی ندارد چراکه بیشتر قطعات خودروهایی مثل سایپا قطعات خودرو از داخل تامین میشود.
خودروسازان ایرانی سود بیشتری از خودروسازان جهانی کسب میکنند
روح الله طالبی عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: متاسفانه این یک معضل بزرگ است که خودروسازان داخلی به دنبال حاشیه سود بیشتر هستند و به مقدار استاندارد آن راضی نیستند. حتی در مقایسه با خودروسازان بزرگ دنیا به دنبال رقمی بیشتر از عرف جهانی آن هستند لذا یکی از مهمترین دلایل گرانی پراید نیز به دلیل سود قابل توجه کارخانه از تولید پراید است.
گرانی قطعات و مواد اولیه بهانه خودروسازان برای پنهان کردن حاشیه سود
او بیان کرد: گرانی عجیب پراید با هیچ منطقی قابل توجیه نیست چرا که بسیاری از قطعات پراید ساخت داخل است و نمیتوان آن را به گرانی ارز ارتباط داد. حتی اگر بخش کمی از قطعات هم وارداتی باشد منطقی نیست که قیمت آن به این سرعت تغییر کند چرا که بسیاری از قطعات از ماهها پیش خریداری شده و درانبارها دپو کردهاند بنابراین خودروسازانی که گرانی قطعات را معلول گرانی پراید میدانند بیشتر تلاش دارند تا حاشیه سود کلان خود را پنهان و توجیه کنند.
این کارشناس خودرو توضیح داد: وقتی خودروساز میبیند بدنه خودرو که از جنس فولاد ساخته میشود در بازار داخل در نتیجه موج گرانیها گران شده است یا برخی از مواد اولیه در بازار داخل نیز در مسیر گرانی قرار گرفته است تصمیم میگیرد که قیمت خودرو را چند برابر کند و حتی حاضر نیست که برطبق سود ۳۰ درصدی خود بماند و قیمتها را چند برابر نکند.
خودروسازان قطعات خود را از ۶ ماه قبل میخرند گرانی پراید با هیچ منطقی توجیه ندارد
او ادامه داد: درست است که قیمت اجناس به تاثیرپذیری از بازارهای موازی بالا رفت، اما مسئله این است که خودروساز برای مواد اولیه پراید که ۹۰ درصد آن تولید داخل است و نیازی چندانی به واردات از خارج و استفاده از ارزبری ندارد، نباید به این سرعت قیمتها را تغییر میدادند. به علاوه اینکه معمولا خودروسازها قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را حداقل از ۶ ماه قبل خریداری میکنند و مسلما قطعات فعلی با ارز ۴۲۰۰ تومان و قیمتهای قبلی بوده است لذا تنها حاشیه سود خودروسازان و نگرانی آنها از آینده است که باعث گرانیهای یک شبه میشود.
طالبی گفت: وضعیت اقتصادی مانند چرخهای است که وقتی یک قسمت آن ناکارآمد میشود نمیتوان انتظار داشت تا دیگر بخشها به نحو مطلوب کار کنند و طبیعی است که وقتی تمام بنگاههای اقتصادی به بهانه ارز قمیتها را بالا میبرند خودروسازها هم در این بازار به عنوان یک حلقه از زنجیره بزرگ اقتصادی به تبع گرانیها محصولات خود را چندبرابر میکنند.
به گفته او علت گرانی بی سابقه پراید را تنها باید در بحثهای روانی جستجو کرد و گرانی قطعات و مواد اولیه تنها بهانههای خودروسازان برای دستیابی به سود بیشتر و نگرانی آنها از آینده است.
درصد بالایی از خودورهای داخلی نیاز به قطعات وارداتی از خارج دارند. فعالان قطعهساز میگویند تامین قطعات در ارتباط مستقیم با گرانی ارز است و طبیعتا گرانی قطعات به گرانی هزینههای تولید اثر میگذارد. این در حالی است که برخی کارشناسان خودرو معتقدند گرانی خودرو دلیل منطقی ندارد چراکه بیشتر قطعات خودروهایی مثل سایپا قطعات خودرو از داخل تامین میشود.
خودروسازان ایرانی سود بیشتری از خودروسازان جهانی کسب میکنند
روح الله طالبی عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: متاسفانه این یک معضل بزرگ است که خودروسازان داخلی به دنبال حاشیه سود بیشتر هستند و به مقدار استاندارد آن راضی نیستند. حتی در مقایسه با خودروسازان بزرگ دنیا به دنبال رقمی بیشتر از عرف جهانی آن هستند لذا یکی از مهمترین دلایل گرانی پراید نیز به دلیل سود قابل توجه کارخانه از تولید پراید است.
گرانی قطعات و مواد اولیه بهانه خودروسازان برای پنهان کردن حاشیه سود
او بیان کرد: گرانی عجیب پراید با هیچ منطقی قابل توجیه نیست چرا که بسیاری از قطعات پراید ساخت داخل است و نمیتوان آن را به گرانی ارز ارتباط داد. حتی اگر بخش کمی از قطعات هم وارداتی باشد منطقی نیست که قیمت آن به این سرعت تغییر کند چرا که بسیاری از قطعات از ماهها پیش خریداری شده و درانبارها دپو کردهاند بنابراین خودروسازانی که گرانی قطعات را معلول گرانی پراید میدانند بیشتر تلاش دارند تا حاشیه سود کلان خود را پنهان و توجیه کنند.
این کارشناس خودرو توضیح داد: وقتی خودروساز میبیند بدنه خودرو که از جنس فولاد ساخته میشود در بازار داخل در نتیجه موج گرانیها گران شده است یا برخی از مواد اولیه در بازار داخل نیز در مسیر گرانی قرار گرفته است تصمیم میگیرد که قیمت خودرو را چند برابر کند و حتی حاضر نیست که برطبق سود ۳۰ درصدی خود بماند و قیمتها را چند برابر نکند.
خودروسازان قطعات خود را از ۶ ماه قبل میخرند گرانی پراید با هیچ منطقی توجیه ندارد
او ادامه داد: درست است که قیمت اجناس به تاثیرپذیری از بازارهای موازی بالا رفت، اما مسئله این است که خودروساز برای مواد اولیه پراید که ۹۰ درصد آن تولید داخل است و نیازی چندانی به واردات از خارج و استفاده از ارزبری ندارد، نباید به این سرعت قیمتها را تغییر میدادند. به علاوه اینکه معمولا خودروسازها قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود را حداقل از ۶ ماه قبل خریداری میکنند و مسلما قطعات فعلی با ارز ۴۲۰۰ تومان و قیمتهای قبلی بوده است لذا تنها حاشیه سود خودروسازان و نگرانی آنها از آینده است که باعث گرانیهای یک شبه میشود.
طالبی گفت: وضعیت اقتصادی مانند چرخهای است که وقتی یک قسمت آن ناکارآمد میشود نمیتوان انتظار داشت تا دیگر بخشها به نحو مطلوب کار کنند و طبیعی است که وقتی تمام بنگاههای اقتصادی به بهانه ارز قمیتها را بالا میبرند خودروسازها هم در این بازار به عنوان یک حلقه از زنجیره بزرگ اقتصادی به تبع گرانیها محصولات خود را چندبرابر میکنند.
به گفته او علت گرانی بی سابقه پراید را تنها باید در بحثهای روانی جستجو کرد و گرانی قطعات و مواد اولیه تنها بهانههای خودروسازان برای دستیابی به سود بیشتر و نگرانی آنها از آینده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط