عضو انجمن قطعهسازان در گفتوگو با رویداد۲۴:
خروج پژو و رنو سرمایههای قطعهسازان را نابود کرد/ زنجیره تامین از حالت عادی خارج شده است
عضو انجمن قطعه سازان میگوید: بسیاری از قطعهسازها که برای پژو و رنو سرمایهگذاری کرده بودند با خروج آنها از قراردادها متحمل زیان زیادی شدهاند و بانکها نیز از سوی دیگر فشار مضاعف به آنها وارد کرده است.
رویداد۲۴ جدول قیمت خودروهای داخلی این روزها بسیار عجیب و غربیب تغییر میکند و نوسان بازار خودرو هم دست کمی از بازار طلا و دلار ندارد. روز گذشته قیمت پراید ۱۱۱ به ۴۰ میلیون تومان و قیمت پژو پارس اتومات تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک شد و این سوال پیش آمد که گران شدن ۲ برابر و نیم قیمت خودروهای داخلی در یک ماه گذشته از چه منطقی پیروی میکند و آیا ناظری بر روند گرانی هر روزه قیمتهای خودرو وجود ندارد؟ درکنار افزایشهای نجومی قیمتها، کمبود قطعات خودرو و عدم تحویل خودروها به مردم به بهانه نبود قطعات موضوع تازهای است که صبر خریداران را که درانتظار سود مابه التفاوت خرید و فروش هستند را به لب آورده است.
علت تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار چیست؟
بهرام شهریاری عضو سابق انجمن قطعه سازان به رویداد۲۴ میگوید:علت تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به این دلیل است که تعادل عرضه و تقاضا دراین بازار به هم خورده شده است و با عرضه کم حتی با وجود قیمتهای بالا هم تقاضا برای خرید زیاد باشد علت این امر دلایل مختلفی دارد که یکی از آن به قیمت مواد اولیه، هزینه دستمزد و هزینههای مالی برمی گردد که مجموع این عوامل تعیین کننده قیمت خودرو است بنابراین اگر به این عوامل توجهی نداشته باشیم کاربیهوده و فرسایشی انجام دادهایم.
زنجیره تامین از حالت عادی خارج شده است
این قطعهساز گفته است: صنعت خودرو درحوزههای مختلف نظیر ماشین آلات و تجهیزات، قطعات و حتی مواد اولیه درگیر بیثباتی نرخ ارز شده است و همین تفاوت نرخ ارز شوکی به بازار وارد کرد که باعث شد زنجیره تامین از حالت عادی خارج شده و دچار نوسان شود و به اصطلاح «حالت شلنگی» پیدا کرده است به این معنی که یک تکان به آن موج سینوس بلندی در ادامه دیگر طیف خواهد شد که نظیر این اتفاق در اقتصاد ما رخ داد و به دنبال نوسان نرخ ارز بسیاری از بازارها دچار شوک شدند.
۳ واکنش خودروسازان به تغییر نرخ ارز
اوبیان کرد: به دنبال تغییر نرخ ارزخودروسازان ۳ واکنش مختلف نشان دادند برخیها در لاک دفاعی خود فرو رفتند؛ برخی دیگر اقدام به احتکار کردند چرا که بیخبر از فردا بودند. واکنش گروه سوم هم این بود که به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه در روند تولید توقف ایجاد کردند.
شهریاری میگوید: بخشی از مواد اولیه صنعت خودروسازی از خارج تامین میشد. بخشی دیگر به واسطه گران شدن نسبی هزینههای حمل ونقل همگی دست به دست هم دادند تا قطعهسازان را زمین گیر کنند و تاحدی هم موفق شدند.
خروج پژو و رنو بسیاری از سرمایههای قطعه سازان را نابود کرد
علت تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار چیست؟
بهرام شهریاری عضو سابق انجمن قطعه سازان به رویداد۲۴ میگوید:علت تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به این دلیل است که تعادل عرضه و تقاضا دراین بازار به هم خورده شده است و با عرضه کم حتی با وجود قیمتهای بالا هم تقاضا برای خرید زیاد باشد علت این امر دلایل مختلفی دارد که یکی از آن به قیمت مواد اولیه، هزینه دستمزد و هزینههای مالی برمی گردد که مجموع این عوامل تعیین کننده قیمت خودرو است بنابراین اگر به این عوامل توجهی نداشته باشیم کاربیهوده و فرسایشی انجام دادهایم.
زنجیره تامین از حالت عادی خارج شده است
این قطعهساز گفته است: صنعت خودرو درحوزههای مختلف نظیر ماشین آلات و تجهیزات، قطعات و حتی مواد اولیه درگیر بیثباتی نرخ ارز شده است و همین تفاوت نرخ ارز شوکی به بازار وارد کرد که باعث شد زنجیره تامین از حالت عادی خارج شده و دچار نوسان شود و به اصطلاح «حالت شلنگی» پیدا کرده است به این معنی که یک تکان به آن موج سینوس بلندی در ادامه دیگر طیف خواهد شد که نظیر این اتفاق در اقتصاد ما رخ داد و به دنبال نوسان نرخ ارز بسیاری از بازارها دچار شوک شدند.
۳ واکنش خودروسازان به تغییر نرخ ارز
اوبیان کرد: به دنبال تغییر نرخ ارزخودروسازان ۳ واکنش مختلف نشان دادند برخیها در لاک دفاعی خود فرو رفتند؛ برخی دیگر اقدام به احتکار کردند چرا که بیخبر از فردا بودند. واکنش گروه سوم هم این بود که به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه در روند تولید توقف ایجاد کردند.
شهریاری میگوید: بخشی از مواد اولیه صنعت خودروسازی از خارج تامین میشد. بخشی دیگر به واسطه گران شدن نسبی هزینههای حمل ونقل همگی دست به دست هم دادند تا قطعهسازان را زمین گیر کنند و تاحدی هم موفق شدند.
خروج پژو و رنو بسیاری از سرمایههای قطعه سازان را نابود کرد
این فعال صنعت خودروسازی از زیان بسیار زیاد خودروسازها درچند ماه گذشته خبر داد و گفت: بسیاری از قطعهسازها که برای پژو و رنو سرمایهگذاری کرده بودند با خروج آنها از قراردادها متحمل زیان زیادی شدهاند و بانکها نیز از سوی دیگر فشار مضاعف به آنها وارد کرده است و به طورکلی به ایجاد فضای بی ثباتی دراقتصاد دامن زده است.
او در پاسخ به سوال علت بالا رفتن روزانه قیمت خودروهای داخلی گفت: در مملکتی زندگی میکنیم که قیمت کالاهای اساسی هرروز تغییر میکند. خودرو نیز از کالای سرمایهای فاصله گرفته و جزء کالای مصرفی شده است و وضعیتی مشابه دارند و هرروز قیمتهای جدیدی را تجربه میکند.
خودروسازها از چه طریق کسب درآمد میکنند؟
او در پاسخ به سوال علت بالا رفتن روزانه قیمت خودروهای داخلی گفت: در مملکتی زندگی میکنیم که قیمت کالاهای اساسی هرروز تغییر میکند. خودرو نیز از کالای سرمایهای فاصله گرفته و جزء کالای مصرفی شده است و وضعیتی مشابه دارند و هرروز قیمتهای جدیدی را تجربه میکند.
خودروسازها از چه طریق کسب درآمد میکنند؟
شهریاری نسبت به بدهی خودروسازها به قطعهسازان واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه بسیای از خودروسازان که هم بدهکاربه نظام بانکی و هم به قطعهسازان هستند با روشهای نامناسب به قشر قطعهسازان ضربه وارد میکند به طوریکه با ارائه قعطه به خودروساز محصول را تولید کرده، اما پول را در حساب خود بلوکه کرده و پس از گذشت یک سال که حتی سود هم به آن تعلق گرفت اقدام به بازگشت پول به قطعهسازان نمیکنند و این گونه است که خودروسازها بخش زیادی از سرمایههای خود را به راحتی از قطعه سازان و پیش فروش کسب میکنند.
۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعهسازان دارند
این فعال اقتصادی تاکید کرد: درحال حاضر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازها به قطعهسازان است و آنها سرمایه درگردش را در سرمایه ثابت محبوس کرده و از آنجایی که تشکیلات اغلب خودروسازها از نوع دولتی بوده و هزینههای زیادی در آن جاری است لذا جریان نقدینگی را میتواند به خطر بزرگی بیندازد.
۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعهسازان دارند
این فعال اقتصادی تاکید کرد: درحال حاضر بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازها به قطعهسازان است و آنها سرمایه درگردش را در سرمایه ثابت محبوس کرده و از آنجایی که تشکیلات اغلب خودروسازها از نوع دولتی بوده و هزینههای زیادی در آن جاری است لذا جریان نقدینگی را میتواند به خطر بزرگی بیندازد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط