گزارش رویداد۲۴ از فیلمهای جشنواره فجر؛
«ابر بارانش گرفته»؛ تحول بیدلیل یک فرشته مرگ!
ابر بارانش گرفته آخرین فیلم مجید بزرگر در جشنواره فیلم فجر سال ۹۸ به نمایش درآمد. این فیلم روایتگر پرستاری است که در طبیعت شمال متحول میشود.
رویداد۲۴ مرضیه نگهبان مروی: ابر بارانش گرفته آخرین ساخته مجید برزگر است که در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و عنوانش برگرفته از شعر معروف «خانه ام ابری است» نیما یوشیج است؛ بنابراین مخاطب از همان ابتدا با فیلم و فضایی شاعرانه و سورئالیسم مواجه است.
سوررئالیسم با میل به ایجاد دگرگونی در زندگی روزمره از طریق آشکارسازی امر شگفت انگیز و تصورات عینی نهفته در نظم ظاهری رخ مینماید و این همان بن مایه روایت جدید مجید برزگر است.
پرستار جوانی که نماد عقلانیت است؛ هیچ امیدی به معجزه ندارد و به عنوان فرشته مرگ به پایان دادن زندگی پررنج بیمارانش کمک میکند، اما یک اتفاق دنیای منطقی او را به سمت بی منطقی سوق میدهد تا جایی که دیگر کسی نمیتواند حرفهای او را باور کند.
نازنین احمدی، بازیگری که در نقش این پرستار ظاهر میشود زنی خشک است. در سکانسهای مواجهه با همسرش اشتیاقی به بودن در کنار او ندارد و همواره شغلش در اولویتی مهمتر از زندگی خصوصی و احساسات همسرش قرار دارد. اصل ماجرا مربوط به همین تحول پرستار از عقلانیت به فرا عقلانیت است. این فیلم شخصیت محور است.
تیزر فیلم ابر بارانش گرفته
به گزارش رویداد24 قصه اصلی در دقیقه ۴۰ به بعد فیلم با سفر قهرمان داستان (پرستار) شروع میشود و مانند هر سفر قهرمانی با تغییرات اساسی در شخصیت اصلی همراه است. با پاگذاشتن قهرمان به طبیعت زیبای شمال، فضاهای سوررئال خود را بیشتر نشان میدهند. در واقع این نقاشیها هستند که پایه و اساس آثار سینمایی سوررئال را تشکیل میدهند و میتوان این اشارات را در گوشه و کنار میزانسنها و نماهای فیلم پیدا کرد که مهمترین آن همان تصویر نهنگ صورتی پایان فیلم است.
درون مایه، نوع نگاه و داستان «ابر بارانش گرفته» با فضای امروز جامعه متفاوت است و رنگ و بوی منحصر به فرد خود را دارد و طرح این پرسش که آیا همه اتفاقات روی پرده نمایش دلیل و توجیه منطقی داشته باشند یا نه با جواب مناسبی همراه نیست، اما این خود از ویژگیها سینمای سورئال است.
ابر بارانش گرفته مخاطب خاص خود را دارد و طبیعتا نمیتواند فیلم پرفروش گیشه باشد. فضای آرام، خاص و خلسه گونه فیلم شبیه یک خواب آرام است. اما باید این را پذیرفت که جامعه دارای طیفهای گوناگونی است و این فیلم میتواند به مذاق عدهای خوش بیاد هر چند عدهای متوجه منظور فیلمساز نشوند و آن را فیلم خوبی ندانند چرا که به دغدغههای امروز نپرداخته است.
مجید برزگر در این فیلم تیپ شخصیتی که از زن ارائه میدهد متفاوت با زنان دیگر فیلمهای در حال اکران جشنواره سی و هشتم فیلم است. این زن نه زجر کشیده است و نه تحقیر شده بلکه پرستاری موفق، مستقل و منطقی است که کاملا آزاد است و مستقلا تصمیم میگیرد. از این جهت که تصویر دیگری از زن ایرانی در این فیلم دیده میشود توجه برانگیز است.
فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» چهارمین فیلم بلند مجید برزگر است. وی پیش از فیلمهای «یک شهروند کاملاً معمولی»، «پرویز»، «فصل بارانهای موسمی» و ... را کارگردانی کرده است.
نقدهای بیشتری بخوانید:
سه کام حبس»؛ تکرار ژست فیلمسازی دردمند در ایران
نقدهای بیشتری بخوانید:
سه کام حبس»؛ تکرار ژست فیلمسازی دردمند در ایران
عوامل فیلم ابر بارانش گرفته
تهیهکننده و کارگردان: مجید برزگر
نویسندگان: مجید برزگر و آرمان خوانساریان
بازیگران: نازنین احمدی، مزدک میر عابدینی، علی ثانی فر
مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی
صدابردار، طراح صدا و صداگذار: ایرج شهزادی
تدوین: حمیدرضا برزگر
نویسندگان: مجید برزگر و آرمان خوانساریان
بازیگران: نازنین احمدی، مزدک میر عابدینی، علی ثانی فر
مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی
صدابردار، طراح صدا و صداگذار: ایرج شهزادی
تدوین: حمیدرضا برزگر
خبر های مرتبط