تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۲ تير ۱۴۰۲

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

قرص مولتی ویتامین، مکملی است که از ترکیب ویتامین‌های مختلف با مواد معدنی، گیاهان، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه حاصل می‌شود.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

رویداد۲۴ مریم آیتی: همه افراد به‌عنوان بخشی از سبک زندگی سالم باید غذاهای حاوی مواد مغذی میل و به‌طور منظم ورزش را در دستور کارشان قرار دهند. هرچند بهترین منبع ویتامین‌ها و مواد معدنی، به‌طور مستقیم از غذاهای سالم به دست می‌آید، اما ممکن است به اندازه کافی نتوانید مواد ضروری را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. به همین خاطر مصرف روزانه مولتی ویتامین از مهم‌ترین نکات برای داشتن بدنی سالم به شمار می‌رود.

قرص مولتی ویتامین، مکملی است که از ترکیب ویتامین‌های مختلف با مواد معدنی، گیاهان، اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه حاصل می‌شود. قرص مولتی ویتامین در سرتاسر دنیا بسیار محبوب است، زیرا اکثر افراد، رژیم غذایی سالم و متعادلی ندارند و بدن همیشه با کمبود ویتامین ها و مواد مغذی رو به روست، بنابراین افراد زیادی برای جبران این رژیم غذایی نامناسب به مصرف مولتی ویتامین روی می‌آورند.

مولتی ویتامین چیست؟

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که افراد به مقدار مناسبی در طی روز به آن‌ها نیاز دارند. هر ویتامین نقش متفاوتی در حفظ سلامت و عملکرد بدن دارد. کمبود ویتامینها میتوانند بدن را دچار عوارض خفیف تا خطرناکی کنند.


بیشتر بخوانید: بهترین زمان مصرف منیزیم


ویتامینها به دو شکل محلول در آب و محلول در چربی هستند. ویتامینهای محلول در چربی شامل ویتامین D,E,A,K و ویتامینهای محلول در آب شامل ویتامینC و گروه B هستند.

برای جذب بهتر ویتامین‌های محلول در چربی لازم است که همراه یک غذای دارای چربی مصرف شوند. این ویتامین‌ها در بدن مخصوصاً کبد ذخیره می‌شوند. 

پیشنهاد می‌شود ویتامین‌های محلول در آب به صورت ناشتا یا قبل غذا مصرف شوند. این ویتامین‌ها به مقدار مورد نیاز در بدن جذب و مابقی آن‌ها از راه ادرار یا مدفوع دفع می‌شوند. به همین دلیل لازم است که به صورت روزانه حتماً مصرف شوند.

 به گزارش رویداد۲۴ ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین B اکثرا در اثر طبخ و گرما کاهش می‌یابند و یا از بین می روند. در نتیجه بهتر است برای تامین کامل این ویتامینها از قرصهای مولتی ویتامین یا مکمل ویتامین C یا B استفاده شود.

ویتامینها به مقدار زیاد در میوه و سبزیجات و گوشت وجود دارند.

تفاوت قرص مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال

قرص‌های مولتی ویتامین معمولاً به دو دسته قرص های مولتی ویتامین مینرال (عمومی) و قرص‌های مولتی ویتامین تخصصی (برای تقویت مو، تقویت استخوان، تقویت حافظه و...) تقسیم می‌شوند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

تفاوت قرص مولتی ویتامین مینرال با قرص های ویتامین تخصصی در این است که قرص های مولتی ویتامین مینرال انواع بیشتری از ویتامین ها و مواد معدنی را در مقایسه با قرص های تقویتی تخصصی دارند اما مقدار هر یک از ویتامین ها یا مواد معدنی در آن ها در مقایسه با قرص های تقویتی خاص کمتر است.

به همین دلیل اگر مشکل پوکی استخوان یا ریزش مو دارید، باید قرص تقویت استخوان یا تقویت مو بخورید و مصرف قرص های مولتی ویتامین و مینرال ممکن است کمک زیادی به حل مشکل شما نکند.

اما اگر به طور کلی کمبود ویتامین دارید و یا میوه و مواد معدنی کافی در طول روز نمی خورید، قرص های مولتی ویتامین مینرال بهترین انتخاب برای شما هستند.

فواید مصرف مولتی ویتامین 

تقویت سیستم ایمنی بدن

کمک به حفظ سلامت پوست و مو

پیشگیری و درمان کم‌خونی

کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل 

جلوگیری از پیری زودرس پوست

کمک به رشد و قد کشیدن کودکان و نوجوانان

درمانی مفید برای بی‌خوابی و بی‌اشتهایی

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین و مکمل‌ها در حین میل کردن غذا است، زیرا بهتر جذب بدن می شود و احتمال ایجاد ناراحتی معده یا حالت تهوع را کاهش می‌دهد.

هیچ استناد علمی وجود ندارد که ثابت کند اگر شما در ساعات مشخصی از روز، این قرص را مصرف کنید، تاثیر بیشتر یا کمتری در سلامتی شما خواهد داشت. تنها مسئله‌ای که در مصرف قرص مولتی ویتامین اهمیت دارد، مصرف مداوم آن است.

بعضی از افراد با مصرف مولتی‌ویتامین یا مکمل‌هایی مانند آهن، دچار حالت تهوع می‌شوند. در چنین شرایطی بهتر است مولتی‌ویتامین را شب مصرف کنید.

اما اگر مولتی ویتامین روی کیفیت خوابتان تاثیر منفی می‌گذارد، بهترین زمان برای مصرف مولتی‌ویتامین صبح و همراه با وعده صبحانه خواهد بود.

از چه سنی مولتی ویتامین بخوریم؟

مصرف مولتی ویتامین به سن خاصی مربوط نمی‌شود. اما نوزادان، سالمندان، زنان باردار و شیرده و افرادی که به دلیل مشکلات پزشکی دچار اختلال جذب ویتامین‌ها هستند، نسبت به سایرین اولویت دارند.

مصرف مولتی ویتامین برای چه کسانی توصیه می شود؟

اگر در بدن خود با کمبود ویتامین‌ها یا املاح معدنی مواجه هستید و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن شما به طور کامل از مواد غذایی مصرفی شما انجام نمی‌گیرد، حتما باید از مکمل مولتی ویتامین مینرال استفاده کنید.

بهتر است مصرف مکمل غذایی مورد استفاده خود را همیشه در تایم مشخصی انجام دهید تا این کار برای شما به شکل یک روتین در آید و خوردن آن را فراموش نکنید.

افراد کهنسال

خانم‌های باردار و شیرده

افرادی که جراحی هایی مانند جراحی معده تجربه کرده‌اند

افراد با سیستم ایمنی ضعیف

افراد مبتلا به کمبود ویتامین و مواد معدنی

​گیاهخواران

مصرف قرص مولتی ویتامین در افراد مختلف

آیا مصرف مولتی ویتامین جای مصرف منابع طبیعی ویتامین را می‌گیرد؟

صرف مولتی ویتامین می‌تواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای مصرف منابع طبیعی ویتامین در مواردی که نیاز به مقدار بیشتر ویتامین‌ها دارید، مورد استفاده قرار گیرد. اما بهتر است همواره تلاش کنید ویتامین‌ها را از منابع طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و سایر منابع غذایی به دست آورید. اگر نمی‌توانید نیازهای ویتامینی خود را از طریق رژیم غذایی برطرف کنید، در این صورت مصرف مولتی ویتامین به عنوان یک جایگزین مناسب ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. اما قبل از شروع هر گونه مکمل ویتامینی، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین بانوان کی است؟

مردان و زنان بزرگسال برای تامین سلامتی خود به مواد معدنی کافی نیاز دارند اما زنان در شرایط خاصی از زندگی به مواد مغذی بیشتر احتیاج دارند.

مثلا طبق گفته NHS زنان در سن 19 الی 50 سالگی، به 14.8 میلی گرم آهن در  روز نیاز دارند در حالی که همه مردان و زنان بالای 50 سال، به 8.7 میلی گرم در روز نیاز دارند. 

مولتی ویتامین بارداری را کی بخوریم؟

دوران بارداری از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران زندگی بسیاری از خانم‌ها است که سلامت بدن در آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تقریبا همه زنان باردار باید تحت نظر پزشک از انواع قرص‌های مولتی‌ویتامین و مواد معدنی استفاده کنند تا دچار مشکلاتی مانند کم‌خونی یا نقص سیستم ایمنی نشوند.

در کنار انواع مولتی‌ویتامین نیز می‌توانید با توصیه پزشک از قرص منیزیم خارجی برای سلامت استخوان‌ها و قلب و عروق استفاده کنید.

زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند، باید برای سلامتی خود و نوزادشان به اندازه کافی مواد مغذی مصرف کنند. مهم ترین ماده مغذی در دوران بارداری، اسید فولیک است که خطر نقص لوله عصبی مرکزی مانند نخاع بیفیدا را در نوزادان تازه متولد شده کاهش می‌دهد. 

مولتی ویتامین مخصوص زنان باردار نباید حاوی ویتامین آ باشد، زیرا این ویتامین برای نوزادان تازه متولد شده مضر است. اما در عین حال ویتامین ها و مواد معدنی دیگری که داخل مولتی ویتامین هستند برای زنان باردار بسیار مفیدند. در دوران بارداری قبل از شروع مصرف، باید با پزشک خود مشورت کنید.

معمولاً پزشک، بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بارداری را به افراد توصیه می‌کند. با این‌ حال در بسیاری از مواقع مصرف مولتی‌ویتامین با وعده‌های غذایی توصیه می‌شود. در این صورت احتمال حالت تهوع در زنان باردار بعد از خوردن مولتی‌ویتامین نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای ورزشکاران چیست؟

ورزشکاران و افراد فعال به مولتی ویتامین های مخصوص خودشان نیاز دارند، زیرا در هنگام ورزش کردن، بدن به طور طبیعی رادیکال های آزاد تولید میکند و این مواد شیمیایی به سلول ها و DNA آسیب می رسانند، اما بدن آنتی اکسیدان هایی دارد که در مقابل این رادیکال های آزاد از خود مقاومت نشان میدهند؛ با این وجود ورزش کردن ممکن است ذخیره آنتی اکسیدان های بدن را از بین ببرد.

چاره کار ورزشکاران این است که در کنار مصرف میوه و سبزیجات رنگارنگ و مواد غذایی غنی، از مولتی ویتامین های ویژه استفاده کنند. 

بهتر است بعد از تمرین از مولتی ویتامین استفاده شود. اما اگر مولتی ویتامین شما انرژی‌زا هست آن را بعد از صبحانه یا ناهار بخورید. (قبل تمرین)

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای نوزادان چیست؟

نوزادان تا قبل از ۶ ماهگی باید روزانه حداقل ۵۰۰ میلی‌لیتر شیر خشک دریافت کنند. نوزادانی که به اندازه کافی در طول روز شیر نمی‌خورند، باید انواع مولتی ویتامین و مکمل‌های آهن و ویتامین D دریافت کنند.

بعد از ۶ ماهگی نیز مصرف روزانه مولتی ویتامین‌های مختلف مانند C، A و D معمولاً توسط پزشک تجویز می‌شود. روند مصرف مولتی ویتامین برای کودکان تا ۵ سالگی باید ادامه داشته باشد.

خوراکی های حاوی مولتی ویتامین

کلم و کلمی جات

اسفناج

مغزها

میوه‌ها

گوشت های کم چرب

آیا مصرف مولتی ویتامین با معده خالی مجاز است؟

انواع ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های B و C را می‌توانید بدون هیچ مشکلی با معده خالی مصرف کنید؛ اما مصرف ویتامین‌های محلول در چربی بدون خوردن غذا، ممکن است باعث ناراحتی معده شود. 

ازآنجایی‌که مولتی‌ویتامین‌ها ترکیبی از ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب هستند، بهتر است با معده خالی میل نشود و آنها را همراه با آب و غذا بخورید.

به یاد داشته باشید که برای مصرف ویتامین‌های محلول در چربی نیازی به خوردن یک شام سنگین و چرب نیست؛ بلکه این ویتامین‌ها با شیر، ماست کم‌چرب یا پرچرب و حتی غذای پخته‌شده با روغن نیز جذب بدن خواهد شد.

توجه به تداخل ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد غذایی

بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی با یکدیگر تداخل دارند و باعث کاهش یا از بین رفتن اثر غذایی هم می‌شوند. به‌عنوان مثال، مصرف همزمان آهن و کلسیم اصلا توصیه نمی‌شود. همچنین هنگام مصرف مولتی‌ویتامین‌ها نباید غذاهای پرفیبر و قهوه و چای مصرف کنید، زیرا در این صورت ویتامین‌ها یا مواد معدنی جذب بدن نمی‌شوند و هیچ تاثیر مفیدی روی سلامتی شما نخواهند داشت.

هنگام مصرف مولتی ویتامین به این نکته توجه کنید

پزشکان تغذیه توصیه می‌کنند که ویتامین‌ها را با فیبرهای خوراکی مانند سبزیجات و پوست میوه مصرف نکنید، زیرا مانند یک مانع و پوشش روی روده قرار میگیرد و اجازه جذب سریع و راحت را نمی‌دهد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم.

اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح، همراه با آن میل نشوند چون فیبر مانع جذب ویتامین ها می‌شود. پس بهتر است مصرف فیبر را به صبح ها موکول کنیم و ویتامین ها را با وعده دیگری از غذا میل کنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی‌شود.

قبل از خرید و مصرف مولتی ویتامین این موارد را به خاطر بسپارید

از ویتامین‌هایی استفاده کنید که برچسب شرکت‌های تولیدکننده مطمئن و معروف را دارند. به این ترتیب اطمینان خواهید داشت که محصول مربوطه، واقعا حاوی همان مواد و ترکیباتی است که روی برچسب آن چاپ شده است.

سن، جنسیت و شرایط جسمی خود را همواره در نظر بگیرید و مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که فرمول آن مخصوص شرایط شما باشد.

از مکمل‌هایی استفاده کنید که فاقد هر نوع ماده مضر مثل قند، نشاسته، گلوتن یا رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی باشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان