تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۲

زمان تخمک‌گذاری چه زمانی است؟

داشتن برآورد‌های نسبتاً دقیق از وقوع احتمالی شش تخمک‌گذاری در طول چرخه قاعدگی چه برای تلاش برای بارداری و چه جلوگیری از وقوع بارداری اهمیت دارد.

زمان تخمک‌گذاری چه زمانی است؟

رویداد۲۴ سیما صابری: داشتن برآورد‌های نسبتاً دقیق از وقوع احتمالی شش تخمک‌گذاری در طول چرخه قاعدگی چه برای تلاش برای بارداری و چه جلوگیری از وقوع بارداری اهمیت دارد.

زمان تخمک گذاری و احتمال بارداری

در طول چرخه قاعدگی یک زن به طور متوسط شش روز وجود دارد که مقاربت می‌تواند منجر به بارداری شود. این مدت، پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری را شامل می‌شود. همانطور که روز تخمک گذاری از چرخه‌ای به چرخه دیگر متفاوت است، زمان بندی شش روز برای باروری نیز متفاوت است و روش‌های دقیق برای پیش بینی تخمک گذاری وجود ندارد، بنابراین پیش بینی بهترین زمان بارداری نیز اصولاً امر دقیقی نیست. دستورالعمل‌های بالینی در واقع روز‌هایی از چرخه را پیشنهاد می‌کنند که در طی آن به احتمال زیاد تخمک‌گذاری می‌تواند رخ دهد.


بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای عفونت واژن


زمان تخمک‌گذاری

اکثر زنان از دوران متوسطه تخمک گذاری را آغاز می کنند اما چند نفر از ما واقعاً می توانیم توضیح دهیم که چه اتفاقی در حال وقوع است؟ تخمک گذاری اغلب مرحله مرموزتری در چرخه پریود بزرگتر است. بسیاری از ما می دانیم که تخمک گذاری در اواسط سیکل اتفاق می افتد و با اوج باروری ما مرتبط است، اما بسیاری از زنان تا زمانی که به فکر بارداری نباشند، جزئیات بیشتری را نمی آموزند.

تخمک گذاری هر ماه زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان شما یک تخمک آزاد می‌کند، تقریباً در نیمه راه چرخه قاعدگی این اتفاق می‌افتد. این امر لزوماً به این معنی نیست که شما در روز ۱۴ از یک چرخه ۲۸ روزه تخمک گذاری خواهید کرد. چرخه متوسط در واقع نزدیکتر به ۳۰ روز است، می‌تواند از ۲۵ تا ۳۵ روز طول بکشد و می‌تواند حتی ماه به ماه کمی متفاوت باشد. به خصوص اگر دوره قاعدگی غیر منظم داشته باشند. تخمک گذاری حتی می‌تواند مدت‌ها پس از آخرین دوره قاعدگی شما رخ دهد. برای پیدا کردن زمان تخمک‌گذاری، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند استفاده از آزمایش‌های پیشگویی تخمک‌گذاری (OPK) یا پایش دوره تخمک‌گذاری با استفاده از تغییرات دمای بدن و تغییرات مخاط رحم استفاده کرد. همچنین، برخی از زنان ممکن است علائم فیزیکی خود را نیز برای پیدا کردن زمان تخمک‌گذاری استفاده کنند، از جمله درد شکم پایین، تغییرات در مخاط رحم و افزایش دلخوشی و حساسیت.

علائم فیزیکی دوران تخمک‌گذاری

یافتن دوره تخمک‌گذاری یکی از مراحل مهم برای بارداری یا جلوگیری از بارداری است و معمولاً با علائم فیزیکی خاصی همراه است. این علائم ممکن است برای هر زن متفاوت باشد، اما برخی از علائم معمولاً در دوره تخمک‌گذاری دیده می‌شوند. البته علائم فیزیکی دوره تخمک‌گذاری برای هر زن متفاوت است و برخی از زنان ممکن است هیچ علامت قابل توجهی نداشته باشند. برخی از علائم فیزیکی دوره تخمک‌گذاری عبارتند از:

درد در ناحیه شکم

برخی زنان ممکن است در حین تخمک‌گذاری درد یا سوزش کوچکی در منطقه شکم پایین یا در ناحیه لگن تجربه کنند. این درد معمولاً به عنوان "درد تخمک‌گذاری" شناخته می‌شود.

زمان تخمک‌گذاری چه زمانی است؟

تغییرات در مخاط رحم

در دوره تخمک‌گذاری، مخاط رحم زنان معمولاً تغییر می‌کند. مخاط رحم شفافتر و لزج‌تر می‌شود و این تغییرات ممکن است به علت افزایش هورمون‌های استروژن باشد.

افزایش حساسیت

برخی از زنان ممکن است در دوره تخمک‌گذاری حساس‌تر شوند. این افزایش معمولاً به علت تغییرات هورمونی در این دوره است.

تغییرات در دمای بدن

در دوره تخمک‌گذاری، دمای بدن زنان معمولاً کمی بالاتر از حالت عادی خود است. این تغییرات ممکن است به عنوان یک نشانه فیزیولوژیک از تخمک‌گذاری باشد.

زمان تخمک‌گذاری چه زمانی است؟

بهترین زمان برای باردار شدن

اگر می‌خواهید باردار شوید و پریود‌های منظمی دارید، بهترین زمان برای رابطه جنسی روز قبل از تخمک گذاری است. شما همچنین شانس خوبی برای باردار شدن در پنج روز منتهی به تخمک گذاری و همچنین در روز تخمک گذاری دارید. اساساً، هرچه بیشتر در طول این زمان رابطه جنسی داشته باشید، بهتر است. مقاربت مکرر به معنای افزایش اسپرم است و از آنجایی که کیفیت اسپرم ماندگاری کوتاهی دارد، به این موضوع باید توجه کنید.

تسهیل فرآیند بارداری

بهترین راه برای آغاز بارداری این است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک سوالات زیادی در مورد سابقه شما می‌پرسد تا سعی کند عواملی را که باردار شدن را دشوارتر می‌کند، پیدا کند. برای یافتن هرگونه بی نظمی که ممکن است مانع باردار شدن شما شود، آزمایش خون تجویز می‌شود تا اطمینان حاصل شود که شما در بهترین حالت ممکن برای باردار شدن هستید. اگر تخمک گذاری ندارید، پزشک ممکن است دارو‌هایی تجویز کند، از جمله دارو‌هایی که می‌توانند به تحریک تخمک گذاری کمک می‌کنند. پزشک به شما کمک می‌کند تا همه گزینه‌های خود را درک کنید. به یاد داشته باشید که تقریباً ۸۵ ٪ از زنان سالم در عرض یک سال پس از تلاش باردار می‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان