تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

تاثیر رژیم غذایی بر ذهن

همه می‌دانیم که رژیم غذایی و آن‌چه می‌خوریم تا چه اندازه اهمیت دارد اما شاید ندانید چیزهایی که می‌خوریم چه تاثیر ژرفی روی ذهن ما می‌گذارند.

تاثیر رژیم غذایی بر ذهن

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: امروزه همه از تاثیر موادغذایی روی بدن آگاهیم و می‌دانیم که اگر موادغذایی با کیفیت مصرف نکنیم اثرات جبران‌‎ناپذیری به بدنمان تحمیل کرده‌ایم.

به گزارش رویداد۲۴ شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید رژیم غذایی تاثیر بسیار زیادی برروی ذهن دارد درواقع هر آن‌چه می‌خوریم اثر و تاثیر مستقیمی روی ذهن ما می‌گذارد. اگر آن‌چیزی که می‌خوریم بی‌کیفیت و بدون مواد مغذی لازم برای بدن باشد سبب بروز افسردگی و اضطراب در انسان می‌شود.

در این زمینه به‌تازگی برروی ۳۰ داوطلب پژوهشی انجام شده است که نخستین مطالعه در مورد شیمی و ساختار مغز و کیفیت رژیم غذاییست و شاید برای شما هم جالب باشد.

تاثیر موادغذایی روی ذهن

حتما برای شما هم پیش آمده که پس از خوردن برخی چیز‌ها حتا خوراکی‌هایی که بسیار دوست دارید و از خوردنش لذت می‌برید احساس بدی به شما دست داده باشد. این حالت بد و سنگینی به‌ویژه پس از خوردن غذا‌های چرب و سرخ‌کرده و یا شکلات و یا چیز‌های بسیار شیرین بیش‌تر به انسان دست می‌دهد.

دانشمندان درصدند تا دلیل این ناراحتی و سنگینی را درک کنند و متوجه دلیل واکنش مغز به این‌گونه مواد شوند.

براساس این پژوهش و نتایجی که به دست آمد روشن شد آن‌چه می‌خوریم مستقیم برروی ساختار و شیمی مغز ما تاثیر می‌گذارد و به‌طور بالقوه به مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب کمک کند.

دانشمندان به بررسی ارتباط شگفت‌انگیز بین رژیم غذایی و سلامت مغز پرداختند و مغز افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند با افرادی که رژیم غذایی مملو از شکر، چربی‌های اشباع شده و غذا‌های فرآوری شده مصرف می‌کنند را مقایسه کردند.
شاید برایتان نتایج این پژوهش جالب باشد اگر بدانید نتایج بسیار شایان‌توجه بودند و تفاوت‌های بالقوه در ساختار مغز و شیمی بین ۲ گروه را آشکار کرد.

توجه داشته باشید که این نتایج نشان می‌دهد رژیم غذایی مدیترانه‌ای نه تنها تن‌درستی شما را تضمین می‌کند بل‌که مغز و روح و جسمتان را هم شادتر و تن‌درست‌تر می‌کند. شاید بتوان این‌گونه گفت که با رژیم غذایی مناسب شما تنها از دید جسمی تن‌درست‌ترید بل‌که انسان شادتری هم هستید.

تاثیر رژیم غذایی بر ذهن 

این رژیم ذهن و مغز شما را متعادل می‌کند و اجازه نمی‌دهد آن‌ها از تعادل خارج شوند.

از داوطلبان شرکت‌کننده در این پژوهش اسکن مغزی گرفته شد که نتایج آن هم شگفت و شایان‌توجه بود.


بیشتر بخوانید: راه هایی برای کم‌کردن مصرف غذا‌های فرآوری شده


پژوهش‌گران متوجه شدند سطح گابا یا گاما آمینوبوتیریک اسید، انتقال‌دهنده عصبی که برای حفظ مغزی آرام و متعادل ضروریست، کاهش پیدا کرد. سطوح ناکافی گابا با افزایش اضطراب و افزایش حساسیت به اختلالات خلقی مرتبط است.

وارونه آن، این افراد همچنین سطوح بالایی از گلوتامات را نشان دادند، انتقال‌دهنده عصبی که به‌عنوان شتاب‌دهنده مغز عمل می‌کند. گلوتامات بیش از حد می‌تواند منجر به تحریک بیش از اندازه، بی‌قراری و مشکل در تمرکز شود.

اما اسکن مغز افزون‌بر این‌ها کاهش حجم ماده خاکستری را در لوب فرونتال، منطقه‌ای که مسئول عملکرد‌های شناختی پیچیده مانند تصمیم‌گیری، تنظیم هیجانی و کنترل تکانه است را نشان داد. این کاهش در ماده خاکستری می‌تواند توانایی فرد را برای رویارویی موثر با استرس مختل کند و به‌طور بالقوه به افزایش خطر مشکلات سلامت روان کمک کند؛ بنابراین می‌بینیم کسانی‌که رژیم غذایی سالمی ندارند انتقال عصبی تحریکی و مهاری نامتعادل دارند و همچنین حجم ماده خاکستری در بخش جلویی مغز کاهش یافته است. این بخش از مغز درگیر مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب است.

تاثیر رژیم غذایی بر ذهن

چگونه رژیم غذایی ذهن را به هم می‌زند؟

این‌که رژیم غذایی چگونه می‌تواند ذهن ما را به‌ هم بریزد هنوز به طور کامل مشخص و روشن نیست و دانشمندان در تلاش برای حل این پازلند اما چیزی که می‌دانیم این است که تریلیون‌ها باکتری که در روده‌های ما زندگی می‌کنند (میکروبیوم) نقش مهمی در تن‌درستی ما ازجمله سلامت روانی ما دارند.

رژیم غذایی ناسالم می‌تواند این اکوسیستم ظریف را مختل کند و به‌طور بالقوه باعث ایجاد آبشاری از تغییراتی شود که بر مغز تأثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد سطوح بالای چربی اشباع شده و قند مشکل‌ساز باشد.

این مورد نشان می‌دهد که رژیم غذایی نامناسب نه تنها ممکن است به مشکلات سلامت روان کمک کند، بل‌که رهایی از الگو‌های غذایی ناسالم را نیز دشوارتر می‌کند. با این حال، خبر خوب این است که ممکن است برعکس نیز صادق باشد. با انتخاب رژیم غذایی سالم‌تر، نه تنها سلامت روانی خود را بهبود می‌بخشیم، بلکه می‌توانیم به آن انتخاب‌های مغذی پایبند باشیم.

ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت روان پیچیده است و هنوز در دست بررسی است، اما این مطالعه شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد که آنچه می‌خوریم می‌تواند به‌طور شایان‌توجهی بر مغز و خلق و خوی ما تأثیر بگذارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما