تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

در این مطلب درباره بهترین فیلم های جنایی براساس واقعیت می خوانید.

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت
رویداد۲۴| سیما صابری: بهترین فیلم‌های جنایی سال‌هاست که داستان‌های براساس واقعیت را روایت می‌کنند. در طول سال‌ها، برخی از داستان‌های واقعی به گونه‌ای رقم خورده‌اند که برای مردم هیجان‌انگیز است. فیلم‌هایی مانند زودیاک به روش‌های بسیار مبتنی بر واقعیت به بررسی قتل‌های واقعی می‌پردازند، درست همان‌طور که اتفاق افتاده‌اند. دیگر فیلم‌ها تنها از این داستان‌های ترسناک واقعی الهام می‌گیرند و چیزی کاملاً جدید خلق می‌کنند، مانند سکوت بره‌ها. در میان بهترین فیلم‌های جنایت واقعی، برخی هستند که مخاطبان ممکن است هرگز ندانند که ریشه در واقعیت دارند. در ادامه به معرفی فیلم‌های جنایی براساس واقعیت می‌پردازیم.

فیلم روانی (۱۹۶۰ Psycho)

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

فیلم مشهور آلفرد هیچکاک، روانی، بیشتر به عنوان اقتباسی از کتابی به همین نام شناخته می‌شود. با این حال، رمان رابرت بلاک به طور آزادانه‌ای از قاتل اد گین الهام گرفته شده است. دانستن این موضوع عمق و هراس جدیدی به این فیلم کلاسیک می‌بخشد. این که شخصیت نورمن بیتس با بازی آنتونی پرکینز بر اساس یک قاتل واقعی ساخته شده، تماشای فیلم را ترسناک‌تر می‌کند. روانی همچنان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و درخشان‌ترین فیلم‌های ترسناک تمام دوران شناخته می‌شود و با توجه به تاثیر اد گین، به نوعی بهترین فیلم جنایی واقعی نیز محسوب می‌شود. از بازی آنتونی پرکینز در نقش بیتس تا پیچش داستانی در پرده اول و افشای نهایی، این فیلم برای دهه‌ها تماشاگران را شوکه کرده است.

سکوت بره‌ها (۱۹۹۱ The Silence Of The Lambs)

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

سکوت بره‌ها به عنوان یکی از بهترین تریلر‌های تمام دوران، چندین قاتل سریالی الهام‌بخش سکوت بره‌ها و داستان نمادین آن بوده‌اند. «بافالو بیل» شرور بدنام فیلم است، قاتلی که زنان را در زیرزمین خود به دام می‌اندازد و شکنجه می‌کند و در نهایت پوست آن‌ها را برای پوشیدن می‌کَند. اما آنچه برخی ممکن است ندانند این است که این شخصیت بر اساس گری هایدنیک، مردی که در دهه ۱۹۴۰ دو زن را کشت و تعداد بیشتری را شکنجه کرد، ساخته شده است.


بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم‌های جهان که بر اساس واقعیت ساخته شدند

معرفی بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما


دینامیک بین هانیبال لکتر و کلاریس استارلینگ نیز از رویداد‌های واقعی الهام گرفته شده است، زیرا FBI برای دستگیری قاتل رودخانه سبز از قاتل سریالی زندانی تد باندی کمک خواست. این عناصر به سکوت بره‌ها کمک کردند تا برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن شود و هانیبال لکتر را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شروران سینمایی تمام دوران تثبیت کند.

زودیاک (۲۰۰۷ Zodiac)

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

دیوید فینچر قبلاً چندین فیلم درباره قاتلان سریالی ساخته بود، از جمله «هفت» و «دختری با خالکوبی اژدها»، بنابراین او انتخابی ایده‌آل برای پرداختن به یکی از بدنام‌ترین قاتلان سریالی تمام دوران بود. این فیلم با بازی جیک جیلنهال، مارک روفالو و رابرت داونی جونیور به عنوان افرادی که به دنبال قاتل زودیاک بودند، که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در منطقه خلیج سان فرانسیسکو فعال بود، ساخته شده است. با توجه به اینکه پرونده‌های واقعی همچنان حل نشده باقی مانده‌اند، زودیاک تنها سرنخ‌هایی از هویت قاتل واقعی ارائه می‌دهد و در عین حال بر وسواس افراد درگیر در این پرونده تمرکز می‌کند. فینچر در بازسازی دوره تاریخی عملکرد درخشانی دارد.

جیغ (۱۹۹۶ Scream)

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

فیلم جیغ از یک داستان واقعی الهام گرفته شده است. مبنای این داستان از دنی رولینگ معروف به «ریپر گینزویل» آمده است که در سال ۱۹۹۰ پنج دانشجو را در یک دوره چهار روزه به قتل رساند. زمان کوتاه و قربانیان جوان دانشجو با داستان واقعی همخوانی دارند. همه این‌ها از نویسنده فیلمنامه کوین ویلیامسون و کارگردان وس کریون آمده است که کمک کردند جیغ به یک فیلم ترسناک بسیار تاثیرگذار تبدیل شود.

بدلندز (۱۹۷۳ Badlands)

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

این مستند جنایی «دوازدهمین قربانی» تنها جدیدترین پروژه‌ای است که پیرامون موج جنایات قاتل بدنام به نام‌های چارلز استارک‌ودر و کارل آن فوگیت ساخته شده است. در سال ۱۹۵۸، استارک‌ودر ۱۸ ساله و دوست دختر ۱۴ ساله‌اش فوگیت، در سفری در سراسر میانه غرب آمریکا، ۱۱ نفر را به قتل رساندند قبل از آنکه دستگیر و به قتل محکوم شوند. فیلمساز افسانه‌ای ترنس مالیک داستان را در بدلندز با بازی مارتین شین و سیسی اسپیسک به عنوان دو قهرمان بر اساس استارک‌ودر و فوگیت به تصویر می‌کشد. همانطور که همیشه، نگاه زیبا و هنری مالیک به عکاسی باعث می‌شود که این فیلم به شکلی دیدنی تماشا شود، در حالی که به بررسی ترکیب پیچیده قتل و شهرت که با این جنایات در هم تنیده شده نیز می‌پردازد.

هیولا (۲۰۰۳ Monster)

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

هیولا یکی از بهترین فیلم‌های چارلیز ترون است و فیلمی است که برای اجرای تحول‌آفرین به عنوان قاتل سریالی آیلین وورنوس، او را برنده اسکار کرد. در واقعیت، وورنوس زنی بود که به عنوان یک روسپی در فلوریدا کار می‌کرد و شروع به قتل و سرقت مردانی کرد که او را استخدام می‌کردند. این فیلم نگاهی شدید و بی‌رحمانه به یکی از معدود قاتلان سریالی زن در ژانر جنایی واقعی دارد.

ام (۱۹۳۱ M)

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

ام یک فیلم آلمانی است که بر یکی از جالب‌ترین داستان‌های قاتلان سریالی تمرکز دارد. در این فیلم، چندین جنایتکار با پلیس همکاری می‌کنند تا به دستگیری یک قاتل سریالی که شروع به کشتن کودکان کرده است، کمک کنند. اگرچه خود فیلم بر اساس یک قاتل سریالی خاص نیست، بسیاری معتقدند که این داستان از پیتر کورتن الهام گرفته شده است که جنایات مشابهی حدود یک دهه قبل از ساخت فیلم مرتکب شد. تا به امروز، ام یکی از جالب‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین درام‌های جنایی براساس واقعیت است. به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فیلم‌ها در این ژانر، همچنان تاثیرگذار بودن آن پس از این همه سال، گواهی بر داستان هیجان‌انگیز و گیرا آن است.

خاطرات قتل (۲۰۰۳ Memories Of Murder)

بهترین فیلم‌های جنایی بر اساس واقعیت

فیلم خاطرات قتل محصول سال ۲۰۰۳ یک فیلم کره‌ای است که بر یکی از اولین قاتلان سریالی شناخته شده کره متمرکز است. این فیلم به کارگردانی بونگ جون-هو، داستان کارآگاهانی را دنبال می‌کند که به بررسی قتل چندین زن می‌پردازند. این فیلم به خوبی ریتم خود را حفظ می‌کند و عناصر واقعی پرونده را به شکلی عالی در داستان خود وارد می‌کند. خاطرات قتل با دیگر فیلم‌های جنایی واقعی کمی متفاوت است، زیرا فساد و ناتوانی پلیس را که باعث شده بود قتل‌ها حل‌نشده باقی بمانند، نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. بونگ جون-هو خیلی پیش از آنکه برای فیلم انگل برنده اسکار شود، با این تریلر خود را به عنوان یک کارگردان فوق‌العاده ثابت کرد، از جمله با تصویر نهایی فراموش‌نشدنی آن.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما