تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

همه ما چیزهایی درباره دوست‌داشتن خود شنیده‌ایم اما شاید کم‌تر کسی از ما بتواند به راستی خود را آن‌گونه‌که باید و شایسته است دوست بدارد و در زیستنش در همین راستا باشد.

چگونه خود را دوست بداریم؟

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: توجه و شناخت از خود یکی از مهم‌ترین کار‌هایی است که هر انسان می‌تواند در درازای زندگی خود انجام دهد، این‌گونه فرد می‌تواند عزت‌نفس و ارج و احترام دیگران را نسبت به خود داشته باشد.

نخستین کاری که هر انسان باید در درازای زندگی خود انجام دهد شناخت از خود است. هنگامی‌که از خود شناخت دارید بهتر می‌دانید که هستید و از دیگران و دنیا چه انتظاری دارید. درواقع باید با خود روراست باشید و نقاط قوت و ضعفتان را بشناسید و با خود دوست باشید اگر از خودتان ناراحتید به‌قولی باید سنگ‌هایتان را وا بکنید و با درونتان صلح کنید. گذشته را رها کنید و خود و دیگران را ببخشید. بخشیدن به معنای فراموش‌کردن نیست، شما می‌توانید موضوعی را فراموش نکنید، اما چون بخشیده‌اید می‌توانید آرامش داشته باشید و آن موضوع در ذهنتان بسته شده باشد و آزارتان ندهد.

چگونه به خود احترام بگذاریم؟

شما باید بتوانید خود را دوست بدارید اگر به‌راستی و از درون با خود به آرامش و صلح رسیده باشید و این دوست‌داشتن خود در شما نهادینه شده باشد خودبه‌خود سبب می‌شود به خود ارج بنهید و کار‌هایی که شما را آزرده می‌کنید انجام ندهید و البته دربرابر چشم‌داشت‌های نابه‌جای دیگران بایستید. هنگامی می‌توانید به خود احترام بگذارید که خودتان را تمام و کمال با تمام جنبه‌های خوب و بد بپذیرید.

چگونه خود را دوست بداریم؟

آموزش احترام به خود

ما در فرهنگمان آموزش ندیده‌ایم که خود را همان‌گونه که هستیم بپذیریم و دوست داشته باشیم و درعین‌حال به‌دنبال پیشرفت باشیم. ما آموزش ندیده‌ایم که به خود ببالیم، اما خودشیفته نباشیم.

حتما شما هم این جملات را بسیار شنیده اید: اینقدر خودخواه نباش، این موضوع ربطی به شما ندارد، مشکلت چیست؟، خیلی مسخره است، به‌راستی گمان می‌کنی این راه پاسخ می‌دهد؟، اینقدر گریه نکن! وقت من را نگیر!

به گزارش رویداد۲۴ کاری که ما می‌کنیم این است که تنها در خیالمان چیز‌هایی داریم که به آن‌ها ببالیم و افتخار کنیم و در زندگی واقعی ما موجوداتی هستیم که در گودالی از استرس و شتاب گیر افتاده‌ایم. ما به زندگی ماشینی چنان خو گرفته‌ایم که تبدیل به رباتی شده‌ایم که تنها یک سری کار‌های از پیش تعیین شده را انجام می‌دهد گویی هیچ حق انتخابی ندارد. درصورتی‌که اصلا این‌گونه نیست شما حق انتخاب دارید و می‌توانید هر روز در راستای بهتر شدن گام بردارید و بیش‌ازپیش با خود مهربان باشید. هنگامی‌که ما با خودمان مهربان و ملایم باشیم راحت‌تر می‌تونیم عادت‌های بدمان را تغییر دهیم.

به بدنتان احترام بگذارید

به خواسته‌های بدن و جسمتان اهمیت دهید. اگر خسته یا گرسنه‌ای حتما چیزی بخورید و استراحت کنید. فراموش نکنید کار همیشه هست، اما اگر بدنتان و خواست‌هایش را جدی نگیرید ممکن است کارتان هم با تاخیر انجام شود و حتی دیرتر از زمانی که باید تمام شود.

فهرستی از کار‌های خوب و لذت‌بخش تهیه کنید

فهرستی که سبب می‌شود احساس بهتری داشته باشید تهیه کنید. در این فهرست هر چیزی می‌تواند باشد تنها کافیست شما از آن‌ها لذت ببرید از ورزش و یوگا گرفته تا خواندن کتاب و مجله و دیدن فیلم یا برنامه مورد علاقه، ملاقات و بیرون‌رفتن با یک دوست، مهمانی رفتن، رفتن به کنسرت یا گوش‌دادن به موسیقی مورد علاقه، پیاده‌روی و...

نکته‌ای که در این کار اهمیت دارد این است که هر روز در حال انجام بخشی از آن باشید تا حس لذت همواره با شما باشد.


بیشتر بخوانید: نشانه‌های زنان قوی و با اعتمادبه نفس


محاصره خود با افراد مثبت

برای این‌که بتوانید به خود احترام بگذارید باید روابطتان را هم مدیریت کنید. تلاش کنید خود را با افرادی محاصره کنید که مدام غر نمی‌زنند و مثبت می‌اندیشند. کسانی‌که به شما و دیگران ارج می‌نهند و سبب آزارتان نمی‌شوند.

به یاد داشته باشید شما ترکیبی از کسانی هستید که با آن‌ها در ارتباطید و وقتتان را با آن‌ها می‌گذرانید.

چگونه خود را دوست بداریم؟

بر روی اعتماد به نفستان کار کنید

هر اندازه به خود اعتماد بیش‌تری داشته باشید بیش‌تر می‌توانید به خود ارج بنهید. داشتن اعتماد به نفس آسان نیست بنابراین باید برای دست‌یابی به آن کار و تلاش کنید.

برروی کار‌هایی که مهارت دارید تمرکز کنید و کوشش کنید مهارت خود را روزبه‌روز تقویت و بیش‌تر کنید. انتقادپذیرباشید و برروی دیدگاهی مثبت و منفی که دریافت می‌کنید بیندیشید و به خود افتخار کنید. هر اندازه اعتماد‌به‌نفس بیش‌تری داشته باشید کار‌ها برایتان آسا‌ن‌تر می‌شود و جالب این‌جاست که برای انجام کار‌ها از خود همت بیش‌تری نشان می‌دهید.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

فراموش نکنید در هیچ وضعیتی نباید خود را با دیگران مقایسه کنید شما جای آن‌ها نیستید و زندگی هر کس شرایط خود را دارد و هیچ دو زندگی‌ای شبیه به هم نیستند بنابراین مقایسه از اساس نادرست است. تئودور روزولت می‌وید، "مقایسه دزد شادی است". هرچه بیشتر زندگی خود را با دیگران مقایسه کنید، احترام به خود برایتان سخت‌تر خواهد بود مقایسه نکردن سخت است، اما به خودتان یادآوری کنید که کامل آن شخص را نمی‌شناسید و همه چیز را در مورد زندگی او نمی‌دانید، هیچ زندگی‌ای کامل نیست و یک راه ضروری برای ارج‌نهادن به خودتان این است که، بر روی آن‌چه که دارید تمرکز کنید، نه بر روی آن‌چه کم دارید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان