تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۳

سفر مهم فرمانده سنتکام به اسرائیل با محوریت ایران و حزب‌الله

مایکل کوریلا، رئیس سنتکام، همزمان با ادامه شلیک راکت‌ها و پهپاد‌های حزب‌الله، وارد اسرائیل شد.

سفر مهم فرمانده سنتکام به اسرائیل با محوریت ایران و حزب‌الله

رویداد ۲۴| مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در سفری با محوریت تهدیدات احتمالی حزب‌الله لبنان و ایران، روز یکشنبه برای دیدار با مقامات ارشد امنیتی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد.

بازدید فرمانده ارشد نیرو‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه در حالی انجام شد که تبادل آتش بین حزب الله و ارتش اسرائیل ادامه دارد. بنی گانتز، وزیر سابق کابینه جنگ اسرائیل هشدار داد که اگر اسرائیل به زودی به توافقی با حماس برای آتش‌بس و آزادسازی اسرا در غزه نرسد، جنگ با حزب‌الله قریب‌الوقوع خواهد بود.

به نوشته المانیتور، کوریلا اندکی پس از ورود، با وزیر دفاع، یوآو گالانت و هرزی هالوی، فرمانده ستاد ارتش اسرائیل دیدار کرد. گالانت گفت که با کوریلا درباره «وضعیت عملیاتی و استراتژیک در منطقه» گفتگو کرده است، و افزود که با هم «درباره راه‌هایی برای تقویت بیشتر قابلیت‌های همکاری برای دستیابی به اهداف مشترکمان صحبت کردیم. سربازان اسرائیلی و آمریکایی از نزدیک با یکدیگر همکاری می‌کنند تا از تهدیدات مشترک ناشی از ایران و پروکسی‌های آن جلوگیری کنند.»

در ادامه، کوریلا با اوری گوردین، رئیس فرماندهی شمالی دیدار کرد، جایی که به گفته ارتش اسرائیل «برنامه‌های عملیاتی ارتش اسرائیل برای لبنان به او ارائه شده است.» ارتش اسرائیل افزود که «به دلیل تعهد ما به تقویت ثبات منطقه و هماهنگی بین ارتش‌ها، به تعمیق روابط خود با نیرو‌های مسلح آمریکا» ادامه خواهد داد.

بعدازظهر دوشنبه، حزب الله مسئولیت شلیک موشک و پهپاد به شمال اسرائیل را به عهده گرفت. در این حمله حداقل ۲۵ موشک و پهپاد پرتاب شد. یکی از پهپاد‌ها به طبقه چهاردهم یک ساختمان بلند در شهر مرزی نهاریا برخورد کرد. هیچ تلفاتی گزارش نشده است. حزب الله گفت که به انتقام آتش اسرائیل در جنوب لبنان، به یک پایگاه نظامی اسرائیل شلیک کرده است. این حملات همچنین باعث آتش سوزی در منطقه جلیل علیا شد. در اواخر روز، نیروی هوایی اسرائیل به اهدافی در جنوب لبنان حمله کرد.

پس از حمله روز دوشنبه، هالوی گفت: «حمله به ساختمانی در نهاریا، و همچنین آتش گشودن علیه اسرائیلی‌ها در شمال، یک حادثه جدی است. ارتش اسرائیل در منطقه شمالی با قدرت عمل می‌کند و با برنامه‌های عملیاتی آماده است. ارتش آماده است تا هر مأموریتی را که به آن محول خواهد شد، برعهده بگیرد.»

گانتز روز یکشنبه در سخنرانی در نشست گفتگوی آمریکا-خاورمیانه در واشنگتن هشدار داد: «زمان برای [اقدام در]شمال فرا رسیده است».

وی افزود: «ما در این مورد دیر کرده‌ایم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم ساکنان را به خانه‌هایشان بازگردانیم. ما می‌توانیم به این هدف دست یابیم، حتی اگر مستلزم ضربه زدن به خود لبنان باشد. متأسفانه، من راه دیگری نمی‌بینم.»

گانتز گفت که اسرائیل باید تمرکز خود را از جنگ غزه در جنوب به سمت حزب الله و مرز لبنان در شمال تغییر دهد. «داستان حماس اخبار قدیمی است. ماجرای ایران و نیرو‌های نیابتی آن در سراسر منطقه و آنچه که آن‌ها در تلاش هستند انجام دهند، موضوع واقعی است.»

با این حال، گانتز گفت که ترجیح می‌دهد برای آزادی اسرا و آتش‌بس غزه با حماس به توافق برسد و حداقل آرامش موقت را بازگرداند، حتی اگر به معنای دست کشیدن از عملیات بزرگ علیه حزب‌الله در شمال باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان