تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم؟

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید می‌تواند از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کند. در این مطلب رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه را به شما معرفی می‌کنیم.

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم؟

رویداد۲۴ | سیما صابری: سرطان سینه یکی از بیماری‌های رایج در سال‌های اخیر بوده است. این نوع سرطان و همچنین سرطان ریه بیشترین سهم سرطان را در جهان به خود اختصاص داده است. در این مطلب برخی مواد غذایی که از ابتدا به سرطان سینه جلوگیری می‌کنند، معرفی خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که آسیب به DNA و جهش‌های ژنتیکی از جمله مهم‌ترین عواملی است که باعث بروز سرطان سینه می‌شوند. به ارث بردن جهش در ژن‌هایی مانند BRCA۱ و BRCA۲ نیز می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. چاقی نیز از دیگر عواملی است که به این خطر می‌افزاید. با اینحال سبک زندگی نیز از جمله عواملی است که نقشی مهم در ابتلا به سرطان سینه دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سیگار کشیدن، افزایش استروژن، نوشیدن بیش از حد الکل و الگو‌های غذایی نامناسب، از جمله رژیم‌های غربی سرشار از غذا‌های فرآوری‌شده، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند. در مقابل، برخی الگو‌های تغذیه مانند رژیم مدیترانه‌ای با کاهش ریسک سرطان سینه مرتبط هستند. غذا‌های خاصی وجود دارند که می‌تواند شما را از ابتلا به این بیماری محافظت کند. این موارد عبارتند از:

۱. سبزیجات برگ سبز

سبزیجاتی مانند اسفناج، خردل و برگ چغندر حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید هستند. مطالعات نشان داده است که سطوح بالای این آنتی‌اکسیدان‌ها در خون با کاهش خطر سرطان سینه مرتبط است.

۲. سبزیجات چلیپایی

سبزیجاتی مانند گل‌کلم، کلم بروکلی حاوی ترکیبات گلوکوزینولات هستند که بدن آن‌ها را به ایزوتیوسیانات‌ها تبدیل می‌کند. این مولکول‌ها دارای خواص ضدسرطانی قوی هستند.

۳. سبزیجات آلیوم

سیر، پیاز و تره‌فرنگی حاوی ترکیبات ارگانوسولفور، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و ویتامین C هستند که می‌توانند خواص ضدسرطانی داشته باشند.

۴. میوه و مرکبات

میوه‌هایی مانند پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و نارنگی سرشار از ترکیباتی از جمله فولات، ویتامین C، کاروتنوئید‌ها و فلاونوئید‌های آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌تواند شما را از ابتلا به سرطان سینه محافظت کند.


بیشتر بخوانید: هشت نکته مهم برای تغذیه سالم


۵. توت‌ها

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌ها، از جمله فلاونوئید‌ها و آنتوسیانین‌ها می‌توانند بدن را در مقابل آسیب سلولی و رشد سلول‌های سرطانی محافظت کنند.

۶. هلو، سیب، گلابی و انگور

این میوه‌ها می‌توانند بدن را در برابر سرطان سینه محافظت کنند و فواید زیادی برای شما دارند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف حداقل دو وعده هلو در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۴۱ درصد کاهش دهد.

۷. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین به دلیل فواید چشمگیر برای بدن شناخته شده‌اند. اسید‌های چرب امگا-۳، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آستاگزانتین در این ماهی‌ها فواید پیشگیرانه از سرطان سینه دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماهی‌های چرب می‌تواند به طور خاص خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف امگا-۳ از منابع دریایی داشتند تا ۱۴ درصد کاهش در خطر سرطان سینه داشتند. همچنین کاهش نسبت امگا-۶ به امگا-۳ با خوردن ماهی‌های چرب و کاهش مصرف روغن‌های تصفیه‌شده و غذا‌های فرآوری‌شده می‌تواند به کاهش خطر سرطان سینه کمک کند.

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم؟

۸. غذا‌های تخمیر شده

مواد غذایی تخمیر شده مانند ماست، کیمچی، میسو و کلم‌ترش حاوی پروبیوتیک‌ها و مواد مغذی دیگری هستند که می‌تواند شما را از سرطان سینه محافظت کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، ارتباط بین مصرف محصولات لبنی تخمیر شده و کاهش خطر سرطان سینه را نشان داد.

۹. حبوبات

حبوبات سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به‌ویژه محتوای بالای فیبر آن‌ها از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مصرف بالای حبوبات خطر سرطان سینه را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

۱۰. گیاهان دارویی و ادویه‌ها

گیاهان دارویی و ادویه‌ها حاوی ترکیبات گیاهی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنولی هستند که برای جلویگری از ابتلا به سرطان سینه مفید هستند. به عنوان مثال، ارگانو یا پونه کوهی حاوی کارواکرول و اسید رزمارینیک است که دارای خواص ضد سرطانی است. ترکیبات موجود در زردچوبه و جعفری نیز خاصیت ضد سرطانی دارند.

۱۱. غلات کامل

غلات کامل مانند گندم، برنج قهوه‌ای، جو و کینوا سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که برای سلامتی فواید زیادی دارند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از هفت وعده غلات کامل در هفته با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.

۱۲. گردو

گردو منبع عالی چربی‌های مفید برای قلب از جمله اسید آلفا لینولنیک است. برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اضافه کردن گردو و سایر مغز‌ها به رژیم غذایی می‌تواند به محافظت بدن در برابر سرطان سینه کمک کند.

غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و مفید می‌تواند از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کند، اما در عینحال باید در کنار آن از نوشیدنی‌ها و غذا‌هایی که ریسک سرطان سینه را افزایش می‌دهند، خودداری کنید که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

- الکل: مصرف الکل به‌ویژه به‌صورت مداوم، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

- فست‌فود: مصرف منظم فست‌فود با افزایش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان سینه مرتبط است.

-غذا‌های سرخ‌شده: غذا‌های سرخ شده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

- گوشت‌های فرآوری‌شده: مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مانند بیکن و سوسیس می‌تواند خطر سرطان سینه را افزایش دهد.

- قند‌های افزوده: رژیم غذایی با قند افزوده زیاد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را از طریق افزایش التهاب افزایش دهد.

- کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده: رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. بهتر است کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را با غلات کامل و سبزیجات مغذی جایگزین کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
0
0
این خزعبلات چیه رویداد24 ؟؟؟؟
هر کسی که زمینه ژنتیکی چنین سرطانی در خانواده پدری و مادری دارد حتما باید هر 6 ماه ماموگرافی انجام دهد . جعفری و هندوانه و گوجه و خربزه و ... چیه ؟؟؟؟؟
تاثیر نوع غذاموثر هست اما نه اینکه کسی که زمینه ژنتیکی دارد را با خوردن این حیزها ایمن از بیماری کند !!!!
مردم به این توصیه ها گوش نکنید . آنهایی که زمینه خانوادگی دارند فقط آزمایشات منظم پزشکی زیر نظر متخصص !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
0
0
منظورتان سرطان پستان است؟
چون بیماری سرطان سینه هم هست.
نظرات شما