تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

تولد طرح جدید «صیانت» زیر سایه حمید رسایی | تبعات غفلت از «کمیسیون فرهنگی» آغاز شد!

«نظام‌بخشی فضای مجازی» نام پیش نویس طرح جدیدی است که در کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی مجلس به ریاست «حمید رسایی» در کمیسیون فرهنگی مجلس دوازدهم در حال بررسی است، طرحی که گویا قرار است «یادآور طرح صیانت مجلس یازدهم» باشد.

تولد طرح جدید «صیانت» زیر سایه حمید رسایی | تبعات غفلت از «کمیسیون فرهنگی» آغاز شد!

رویداد۲۴ | سیما پروانه‌گهر: روح‌الله مومن‌نسب از حامیان سعید جلیلی، بعد از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در توییتی، فیلترشکن را عامل باخت جلیلی دانست و نوشت که «هر کس فقط نرم‌افزار خارجی (تلگرام، اینستاگرام و واتس‌آپ) داشت، به پزشکیان رای داد! هر کس فقط نرم‌افزار داخلی داشت، به جلیلی... ما کشور را به فیلترشکن باختیم» قابل تصور بود که داستان فضای مجازی و صیانت قرار نیست در شورای عالی فضای مجازی رها شود.

مجلس یازدهم بعد از کش و قوس‌های فراوان بر سر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در نهایت بررسی این طرح را به شورای عالی فضای مجازی سپرد اما در این شورا آش باب طبع حامیان محدود کردن اینترنت و فضای مجازی پخته نشد.

به نظر می‌رسد لشکر سعید جلیلی از نیروهای نزدیک به وی تا اعضای فعلی و قبلی جبهه پایداری حالا تصمیم دارند تا طرح جدیدی در این زمینه ارائه کنند. سایت دیجیاتو در اینباره خبر داده است که «قرار است پیش‌نویس طرح جدیدی به نام «نظام‌بخشی فضای مجازی» در کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی مجلس به ریاست «حمید رسایی» بررسی شود. هنوز جزئیات این طرح منتشر نشده اما باتوجه‌به سوابق رئیس این کمیته، این نگرانی وجود دارد که با هدف محدودسازی اینترنت طرحی مشابه طرح صیانت در دستور کار قرار بگیرد.»


بیشتر بخوانید:

مردان تندرو در رأس کمیته‌های مهم | چرا نمایندگان مجلس کمیسیون فرهنگی را دوست ندارند؟

دولت بر سر دورراهی پایگاه اجتماعی خودش یا باج دادن به رقیب| آیا «وفاق» اسم مستعار عقب‌نشینی دربرابر رقیب بازنده است؟


انتشار این خبر از دو جهت می‌تواند مورد توجه باشد؛ نخست این که جریانی که در انتخابات مجلس توانست با رسیدن به بهارستان پیروز انتخابات باشد و در انتخابات ریاست جمهوری قافیه را به مسعود پزشکیان ببازد حالا سعی دارد تا با فعالیت‌های نظارتی و قانونی در مجلس دوازدهم بدنه رای دهندگان خود را راضی نگه دارد.

اگرچه از طرق قانونی مختلف امکان پیگیری موضوع از طریق شورای عالی فضای مجازی وجود دارد اما هم با تغییر این دولت ترکیب این شورا به صورت ۵۰ درصدی در اختیار دولتی‌ها است و قطعاً به تصویب و نهایی‌شدن طرح رای نمی‌دهند و هم این جریان می‌خواهد نامش را ذیل قانونی که در این زمینه تصویب می‌شود، مهر و موم کند.

تردیدی نیست که تدوین پیش‌نویس این طرح در کمیته هنر رسانه و فضای مجازی ذیل سایه و مدیریت حمید رسایی قرار است نه تنها دوباره مساله صیانت را فعال کند که حتی شاید فراتر از آن نیز مواردی را در نظر بگیرد. سابقه حمید رسایی در کنش و واکنش‌ها به موضوعاتی از قبیل فضای مجازی و حجاب نشان می‌دهد او اساسا از طرح‌های عجیب هم راضی نمی‌شود و قرائت خاص خودش را در هر زمینه‌ای دارد.

نکته دومی که در زمینه انتشار خبر تدوین چنین طرحی در کمیته ذیل کمیسیون فرهنگی مورد توجه است مسیری است که طی شده و حالا کار به جایی رسیده که کمیسیون فرهنگی و کمیته زیر نظر آن می‌توانند چنین طرح‌هایی را در دست تدوین قرار دهند.

وقتی در ماه‌های ابتدایی تشکیل مجلس دوازدهم نمایندگان مختلف- به خصوص 100 نیرویی که با تابلوی مستقلین وارد مجلس شده بودند- از اهمیت کمیسیون فرهنگی و بعد از آن کمیسیون قضایی و حقوقی غفلت کردند، باید فکر امروز می‌شد که حالا کمیسیون فرهنگی به ریاست مرتضی آقاتهرانی و کمیته ذیل این کمیسیون یعنی «هنر، رسانه و فضای مجازی» به ریاست حمید رسایی، قرارگاهی برای تدوین و تصویب این طرح‌ها شود.

تردیدی نیست که این طرح همانند هر طرح دیگری در هر دوره‌ای از مجلس باید مسیر تبدیل شدن به قانونی را از صحن مجلس طی کند اما به هر صورت نه برای هیات رییسه مجلس نه بخشی از نمایندگان مقاومت در برابر طرحی که از کمیسیون فرهنگی با ترکیبی مثل آقاتهرانی، ثابتی، بانکی‌پور و رسایی بیرون می‌آید، کار راحتی نیست.

كمیسیون فرهنگی و كمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دوازدهم با كمترین استقبال نمایندگان برای عضویت روبه‌رو شد. این دو کمیسیون در مجلس یازدهم مرکز ثقل تهیه و بررسی طرح‌ها و لوایح جنجالی همچون حجاب، جمعیت و صیانت بودند.

علی رغم این که هنوز جزئیاتی از متن و محتوای این طرح در دست نیست اما نام حمید رسایی به عنوان رییس کمیته‌ای که محفل طراحی طرح شده کافی است تا بوی الرحمن همین اینترنت بی‌جان و فضای مجازی در‌هم‌شکسته بلند شود؛ به خصوص که دولت مسعود پزشکیان نیز علی‌رغم مطالبه‌گری جدی و وعده‌های داده‌شده هنوز دستاوردی حتی در حد حرف هم در زمینه رفع فیلتر نداشته است.

بی‌توجهی به اهمیت عضویت نمایندگانی با گرایش متفاوت از پایداری‌ها و نیروهای نزدیک به سعید جلیلی در کمیسیون فرهنگی حالا در حال نشان دادن عواقب خود است.

حمید رسایی شاید در زمینه رسیدن به ریاست كمیسیون فرهنگی رقابتی هرچند بی‌جان و نیمه‌کاره با مرتضی آقاتهرانی داشت و اختلاف‌نظرهایی نیز از زمان عضویت رسایی در جبهه پایداری بین این دو چهره باشد، اما وقتی طرف مقابل‌شان دولت پزشکیان یا حتی تیم محمدباقر قالیباف و مهمتر از هر دو ائتلاف بین پزشکیان و قالیباف باشد، دشمن مشترک اتحادی عجیب را رقم می‌زند. علاوه بر این، وقتی پای مسائلی مثل لایحه و طرح و قانون حجاب یا به جریان انداختن دوباره موضوع صیانت در میان باشد، بدون شك تیم کمیسیون فرهنگی با ترکیب فعلی از هیچ کوشش و تلاشی برای به ثمر رساندن مساله فروگذار نخواهد کرد.

بسیاری از نمایندگان جریان اعتدالی یا مستقل به محض رسیدن به مجلس فراموش کردند که مساله کنترل تندروها و بستن دست آن‌ها در گلوگاه‌های قانون گذاری مساله بسیار مهمی است و با غفلت از اهمیت برهم زدن ترکیب سیاسی این دو کمیسیون به عنوان محفل قانون‌گذاری پایداری‌ها بدون شک تبعات جبران‌ناپذیری دارد؛ تبعاتی همچون قانون‌نویسی اقلیت برای اکثریت یا رسیدن به نقطه گنگ و بحرانی که امروز دولت پزشکیان در ارتباط با مصوبه حجاب و عفاف از مجلس یازدهم با آن روبه رو است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما