آرشیو

ایده‌هایی که جهان را تغییر دادند: دموکراسی | چگونه یاد گرفتیم به عنوان مردم حق انتخاب داریم؟

ایده‌های زیادی هستند که ما آن را بدیهی می‌دانیم، اما زندگی مان را دگرگون کرده‌اند. ایده‌هایی که قبل از آن‌ها زندگی جور دیگری بود؛ جوری که حالا نمی‌توانیم تصورش را کنیم. مجله بریتانیایی «ویک» مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «ایده‌هایی که زندگی ما را تغییر دادند» منتشر کرده است. رویداد۲۴ این ایده‌ها را به زبانی ساده برای شما روایت می‌کنیم. در این شماره خواهیم گفت که دموکراسی چگونه جهان را تغییر داد.

در لایجه حجاب مقرر شده از افراد بی‌حجاب جریمه نقدی بگیرند | این پول باید در حوزه عفاف و حجاب خرج شود | بنای حاکمیت این نیست که از مسأله حجاب درآمدزایی کند

بهروز محبی، نماینده سبزوار می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد افراد، با یک تذکر شفاهی، حجاب خود را رعایت می‌کنند و بنده این را به شخصه دیده‌ام. از این‌رو، حضور نیروی انتظامی برای نظم و نسق دادن به عفاف و حجاب جامعه، ضرورت دارد و کار این عزیزان، براساس قانون است.

مورد بیماری ترانه علیدوستی | آیا مادرم می‌تواند اطلاعات خصوصی من را به همه بگوید؟ | آدم‌های مشهور حریم خصوصی ندارند؟

نادره حکیم‌الهی، مادر ترانه علیدوستی، در یک برنامه زنده اینستاگرامی شایعات در خصوص بیماری این بازیگر سینما را تایید کرده و گفته دخترش به یک بیماری با منشا نامشخص مبتلا شده است.  

بازار خودرو | رفتار دولت در بازار خودرو، خریداران را ناراضی‌ کرده است | طبقه خریداران خودروی صفر تغییر کرده است

خودروسازان با اعلام ضرر انباشته ۲۲۰ همتی از دولت مجوز افزایش قیمت گرفته‌اند. افزایش قیمت مداوم خودرو به همراه عدم انجام به‌موقع تعهدات، بازار خودرو را بدل به یکی از پرریسک‌ترین و شلخته‌ترین بازارهای ایران کرده است.

درباره سیل دبی چه می‌دانیم؟ | آیا دلیل سیل، باروری ابرها بوده؟ | چرا دبی در برابر باران این‌قدر آسیب‌پذیر است؟

در اتفاقی که در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده، باران و سیل شهرهای امارات و برخی دیگر از شهرهای کشورهای حاشیه خلیج فارس را در برگرفته است. در این گزارش توضیح می‌دهیم چرا این اتفاق افتاده است.

خطر جنگ رفع شده است | نه اسرائیل، نه ایران، و نه آمریکا خواهان جنگ نیستند

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید اسرائیل دست بالای نظامی را دارد و این قید جدید ایران که گفته هر حمله‌ای به منافع ایرانی چه در خاک ایران چه در منطقه را پاسخ نظامی مستقیم خواهد داد، به نفع جمهوری اسلامی نیست.

چرا نمی‌توانیم رشد ۶درصدی ادعایی دولت را باور کنیم؟ | پازوکی: چون ناپایدار و ناشی از فروش نفت است | امام‌وردی: چون در برابر تورم ۵۲درصدی اثری ندارد

ابراهیم رئیسی، در سفر به سمنان و در مصلی شهر دامغان گفته است که در سال ۱۴۰۲ دولتش رشد ۶درصدی را رد کرده است. دو اقتصاددان در گفتگو با رویداد۲۴ به این سئوال ما پاسخ داده‌اند که آیا ادعای رئیس دولت درست است؟ اگر درست است، منابع این رشد چه هستند؟ و چرا مردم این رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند؟

گشت ارشاد جدید | منتجب‌نیا: کدام دستگاه مسئولیت این کار‌ها را می‌پذیرد؟ دولت؟ مجلس؟ قوه قضاییه؟ | برخی می‌خواهند کبریت را در اتاق باورت بیاندازند

رسول منتجب‌نیا، عضو اسبق مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با رویداد۲۴، تاکید می‌کند حجاب اجباری نباید به عنوان مقوله‌ای شرعی مطرح شود.

آیا سیل در سیستان و بلوچستان اجتناب‌ناپذیر است؟ | حسینی: سیل قابل پیشگیری است اما رویکرد فعلی امنیت را مقدم بر توسعه می‌داند

سید محمود حسینی، استاندار سیستان و بلوچستان در دوره اصلاحات، در گفتگو با رویداد۲۴ می‌‌گوید می‌توان جلوی سیلاب‌ها را گرفت اما سلطه مدیران امنیتی بر شئونات استان، اثر منفی بر توسعه این منطقه گذاشته است.

گشت ارشاد جدید | علیرضابیگی: اگر شاه توانست با زور چادر از سر زنان بردارد، کسانی هم می‌توانند چادر سر زنان بگذارند | انشقاق در جامعه پیامد‌ شومی دارد

احمد علیرضابیگی، نماینده فعلی مجلس به رویداد ۲۴ می‌گوید که اگر در این ۴۴ سال از این روش‌ها نتیجه گرفته‌ایم، از این به بعد هم می‌توانیم نتیجه بگیریم. به گفته آقای علیرضابیگی نیروی انتظامی و طراحان طرح نور بی‌حجابی را جرم‌انگاری کرده، مانند یک جرم با آن برخورد می‌کنند و هیچ کاری با دین و الزامات دین ندارند.  

کلاف پیچیده دوستان و دشمنان در خاورمیانه | چگونه جنگ غزه همه معادلات قبلی در منطقه را به هم ریخت؟

روزنامه نیویورک تایمز گزارشی به قلم «دنیل لوی» تحلیل گر بریتانیایی- اسرائیلی، مذاکره کننده پیشین اسرائیل در مذاکرات صلح اسلو ۲ و رئیس کنونی موسسه «پروژه آمریکا-خاورمیانه» (یک موسسه غیرانتفاعی در موضوع اسرائیل و فلسطین) منتشر کرده و در آن شبکه در هم تنیده دوستان و دشمنان در خاورمیانه را تحلیل کرده است.

چرا در زمان جنگ در بیرون، برخورد در داخل این‌قدر تند است؟ | ظریفیان: کسی که همه تست‌ها را غلط می‌زند، یعنی سئوالات را بلد است

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از معاونان وزارت علوم در دوران خاتمی، در انتقاد از رویکرد حاکمیت در برخورد با زنانی که حجاب اجباری را قبول ندارند می‌گوید این روش‌ها به نتیجه دلخواه مسئولان نمی‌رسد و موجب از بین رفتن انسجام ملی می‌شود.

چرا انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان به رفراندوم تبدیل شد؟ | همه آنچه از انتخابات هند باید بدانیم

طولانی‌ترین انتخابات در بزرگترین دموکراسی جهان روز جمعه آغاز شده است. میلیون‌ها هندی روز جمعه انتخابات شش هفته‌ای را آغاز کرده اند. انتخاباتی که بیش از هر چیز به یک همه‌پرسی برای نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند شباهت دارد؛ نخست وزیر ملی‌گرای هندو که به طرز بی سابقه‌ای به دنبال سومین دوره نخست وزیری بر هندوستان است.

مردی با یک دل و دو دلبر | پرویز داوودی، دوستدار احمدی‌نژاد و یار هاشمی شاهرودی درگذشت

پرویز داوری درگذشت. او که سال‌های سال مهمترین چهره اقتصادی یکی از دولت‌ها بود و تفکرات او تأثیر مستقیمی بر زندگی میلیون‌ها نفر گذاشت. جز حلقه آمریکایی‌های جبهه پایداری بود. معتقد بود قیمت دلار باید خیلی پایین‌تر باشد و ده‌ها نظریه اقتصادی دیگر که کمتر اقتصاددان مستقلی، حاضر به زدن مهر تایید به زیر آنهاست.

موسویان دیپلمات سابق: بارها به آمریکایی‌ها گفتم چه شاه باشد چه روحانیون، ایرانی‌ها زیر بار تحقیر نمی‌روند | شش دلیلی که ایران به اسرائیل حمله کرد

سید حسین موسویان دیپلمات برجسته پیشین ایران در یادداشتی در نشریه «شورای سیاست خاورمیانه» گفته حمله ایران نتیجه اشتباه محاسباتی اسرائیل از سابقه صبر ایران بود. مکرر برای آمریکایی‌ها توضیح داده ام که ایرانی‌ها با تاریخ و تمدنی چند هزار ساله، ملت مغروری هستند و فارغ از اینکه شاه یا روحانیون در کشورشان حاکم باشد، زیر بار "زور و تحقیر و توهین" نمیروند

اختلاف بخشی از جامعه با حاکمیت بر سر حجاب اصلا به انسجام ملی ضربه نمی‌زند | همه باید از قانون که حجاب و عفاف هم بخشی از آن است تبعیت کنند

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: اختلاف برخی افراد با حاکمیت در موضوع حجاب، به هیچ عنوان به انسجام ملی ما لطمه نمی‌زند. امروز قاطبه ملت ما، حجاب را به عنوان یک مسئله هویتی، تمدنی و حفظ کرامت زن با محور خانواده پذیرفته است.

جامعه ما از نظام سیاسی عبور کرده و خودکنترل شده است | وقتی نیروی کنترل حجاب به خیابان می‌آید جامعه احساس می‌کند با نیروی بیگانه طرف شده

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران می‌گوید فاصله فرهنگی جامعه و دولت در ایران چنان فراخ و زیاد شده است که دیگر جامعه در مسایل اصلی توجهی به نگاه و اراده دولت ندارد و به تشخیص خودش عمل می‌کند.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین