آرشیو

دریاچه ارومیه از بین رفته، چه مالچ پاشیده شود چه نشود/ انتظار احیای دریاچه واقع‌بینانه نیست

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور با اشاره به مالچ پاشی دریاچه ارومیه می‌گوید این دریاچه از بین رفته، چه مالچ پاشیده شود، چه مالچ پاشیده نشود. او می‌گوید: دریاچه ارومیه کاملا خشک شده وتعارف هم نداریم. متاسفانه محو شده است و عواقبش برای منطقه کاملا خطرناک است؛ حالا اینکه دریاچه بار دیگر احیا شود، فعلا یک خواسته غیرواقع‌بینانه است.

ماجرای هک اسنپ فود چیست؟

هک شدن اطلاعات کاربران اسنپ فود سوالات زیادی مطرح کرد؛ از جمله اینکه هکرها چه کسانی هستند؟ چه اطلاعاتی سرقت شده است؟ و مهمتر اینکه آیا باید نگران حساب‌های بانکی‌مان باشیم؟ رویداد۲۴ در گزارشی به این ماجرا پرداخته و به سوالات در این زمینه پاسخ داده است.

آیا کشورهای همسایه‌ها ابر‌های ایران را سرقت می‌کنند؟

رویداد۲۴ در گزارش نوشته لیلا فرهادی به چند سوال در رابطه با موضوع دستکاری هوا و بارور کردن ابر‌ها و همچنین سرقت ابرها توسط کشورهای همسایه پاسخ داده است. این پاسخ‌ها عمدتا بر اساس گزارش‌هایی است که موسسات معتبر جهان منتشر کرده‌اند و بررسی شده که سرقت ابرها به لحاظ علمی چقدر ممکن است.

آیا باید نگران هوش مصنوعی باشیم؟

سرعت رشد هوش مصنوعی هم هیجان انگیز است هم ترسناک. در ماه‌های اخیر با در دسترس قرار گرفتن هوش مصنوعی «Chatgpt» توسط شرکت استارت آپی OpenAI و برخی سامانه‌هایی که با استفاده از هوش مصنوعی تصویر سازی می‌کنند، مقالات زیادی درباره از بین رفتن مشاغل در صورت تقویت هوش مصنوعی منتشر شده است. اما سوال اینجاست که چقدر این نگرانی واقعی است؟

صادق بوقی نماد مبارزه مدنی شده است؟

همه چیز از یک غرفه فروش ماهی و حرکات یک پیرمرد ۷۰ ساله به نام «صادق بوقی» شروع شد که در حال رقصیدن در ملاء عام بود؛ ویدئویی از صادق بنا متجدد ۷۰ ساله که در بازار کوچکی در رشت ایران می‌خواند و می‌رقصد، به نمادی از نافرمانی مدنی و آزادی و شادی تبدیل شده است. نیویورک تایمز و فایننشال تایمز این اتفاق را شکل جدیدی از اعتراض علیه دولت ایران خوانده‌اند.

چرا خودکامگان به ترویج غم نیاز دارند؟

چگونه یک جامعه غم‌زده می‌شود و چرا در برخی جوامع، «غم» ارزشی بالاتر از قدرت می‌یابند؟ حاکمان چه سودی از «جامعه غمزده» می‌برند؟ این‌ها پرسش‌های مهمی است که شاید برای هرکس پیش بیاید. رویداد۲۴ برای پاسخ به این پرسش از کودتای ۲۸ مرداد به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات تاریخ ایران بهره برده و آن را فلسفه اسپینوزا و ژیل دلوز تحلیل کرده است. این گزارش خواندنی را از دست ندهید.

چرا رفتارهای غیرعقلانی امیر تتلو طرفدار دارد؟

امیر تتلو بالاخره به ایران بازگشت. از همین الان خیل هواداران او نگران سرنوشتش هستند؛ همانطور که ترکیه مقابلش سجده می‌کردند و نگران بودند! در این شرایط یک سوال مهم این بود که چرا چرا رفتارهای غیرعقلانی امیر تتلو طرفدار دارد؟ دکتر ایمانی رفتارشناس به این پرسش پاسخ داده است.

چرا ویدئوهای ساسی مانکن بازدیدهای میلیونی دارد؟

ویدئو کلیپ‌های ساسی مانکن معمولا بازدید بسیار زیادی دارد و به خاطر استفاده از عناصر «ریتم»، «رنگ» و «جذابیت جنسی» به شدت دست به دست می‌شود. اما این یک سوی ماجراست و گستردگی ابتذال را می‌توان در سطحی دیگر نیز بررسی کرد. فرهاد فرزاد سردبیر رویداد۲۴ در این گزارش با اتکا به آرای تئودور آدورنو بررسی کرده که چرا در عصر جدید ابتذال کارکردی به این گستردگی یافته است و چگونه انسان‌ها به مغاک امر مبتذل فرو می‌روند.

چرا افراد پس از رسیدن به قدرت تغییر می‌کنند؟

معروف است که «انسان‌ها بعد از رسیدن به قدرت تغییر می‌کنند» اما آیا این گزاره صحیح است و قدرت و مخصوصا «قدرت سیاسی» بر افراد آن‌چنان تاثیر می‌گذارد که گویی یک نفر به فرد جدیدی تبدیل می‌شود؟ رویداد۲۴ در این گزارش نشان داده که قدرت حتی در مجموعه‌های مدیریتی کوچک نیز باعث تغییر افراد می‌شود.

جادو چیست و چرا هنوز خرافات خواهان دارد؟

یکی از سوالات بزرگ برای بشر این است که چرا در عصر مدرن هنوز به سمت خرافات و جادو و جنبل گرایش دارد و ریشه چنین کاری چیست؟ رویداد۲۴ در این گزارش بر پایه آرای متفکرانی چون مالینوفسکی و میرچا الیاده و تایلر این موضوع را بررسی کرده است.

سقوط رتبه دانشگاه‌های ایران در جهان/ کشورهای عربی منطقه چگونه از ایران پیشی گرفتند؟

ایران در عرصه‌های مهم اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی در سراشیبی قرار گرفته است. یکی از شاخصه‌ها که از نظر‌ها پنهان مانده، شاخص نزول رتبه در حوزه آموزشی است که نشان می‌دهد دانشگاه‌های کشورهای عربی منطقه نیز از دانشگاه‌های ایران پیشی گرفته‌اند.

آمارهای مهاجرت ایرانیان در دولت رئیسی چگونه است؟

آمارهای رسمی سه موسسه «صندوق صلح»، «سازمان بین‌المللی مهاجرت IOM» و «پیمایش جهانی گالوپ» نشان می‌دهد «آمار مهاجرت در ایران افزایش نداشته است»، با این حال همین آمار بدان معنی نیست که ایران از حیث مهاجرت نخبگان در معرض خطر نیست. آنچه در مورد ایران زنگ خطر محسوب می‌شود، عدم علاقه مهاجران ایرانی به بازگشت به وطن است. بر اساس آمار‌های این نهاد، تنها یک درصد از مهاجرات ایرانی می‌خواهند به کشور برگردند.

چرا وزیر کشور باید به خاطر ماجرای حجاب‌بانان مترو برکنار شود؟

روزنامه اعتماد سندی از وزارت کشور منتشر کرده که نشان می‌دهد حضور نیروهای حجاب‌بان در مترو و اماکن دیگر با دستور وزیر کشور بوده است. این در حالی است که وزیر کشور در رفتاری ریاکارانه، هرگونه دخالت وزارتخانه در آن مسئله را رد کرده و گفته بود آن نیروها خودجوش و مردمی هستند! در اتفاقی عجیب به جای برخورد با وزیر کشور به خاطر عدم شفافیت، برای رسانه‌ای که واقعیت را منتشر کرده، پرونده درست شده است.

پشت پرده لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان چه بود؟

لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان اتفاق عجیبی بود و به این ترتیب اصفهان هم رسما مانند خراسان رضوی به ایالت خودمختار جدید ایران تبدیل شد که اجرای قانون در آن متفاوت با استان‌های دیگر است. البته لغو کنسرت قربانی در حالی انجام شد که چند ماه پیش و در بحبوحه بحران، وزارت ارشاد دست به دامان آهالی موسیقی بود تا کنسرت برگزار کنند اما حالا شرایط تغییر کرده و همه چیز به تنظیمات کارخانه بازگشته است.

روایت‌های خواندنی از موتورسواری زنان و توقیف‌های سلیقه‌ای

موضوع موتورسواری زنان در شهر هر چند وقت یکبار مورد مناقشه قرار میگیرد. این بار موضوع موتورسورای مانند تمام مناقشات زنان از پاییز سال گذشته و اعتراضات پس از درگذشت مهسا امنیتی، وارد سطح دیگری شده است؛ سطح مناقشه دائمی و روزمره همراه با انکار صورت مساله.

چرا سریال فرندز برای ایرانیان جذاب است؟

پس از مرگ متیو پری بازیگر نقش چندلر بینگ سریال فرندز، این سوال یکبار دیگر مطرح شد که دلیل کسب موفقیت سریال فرندز چه بوده است؟ چرا ایرانیان تا این حد به این سریال اقبال نشان دادند و چه چیز این سریال برای آنها جذب‌کننده بوده است. رویداد۲۴ در این گزارش به قلم مازیار وکیلی نگاهی به سریال فرندز و دلایل جذابیت آن برای مخاطب داشته است.

سخنی با فرمانده انتظامی فراجا؛ آیا با صحنه قتل داریوش مهرجویی و همسرش می‌توان قاتلان را پیدا کرد؟

رویداد۲۴ در گزارشی به استناد فیلم‌هایی که از محل جرم قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش منتشر شده، بررسی کرده و با پروتکل‌های بین‌المللی بررسی صحنه جرم مطابقت داده است. نتایج این تطبیق بسیار سهمگین است؛ چه اینکه ظاهرا اعتقادی به پروتکل وجود نداشته است. گزارش رویداد۲۴ به همراه تصاویری که از فیلم‌ها گرفته شده ببینید تا متوجه شوید که بررسی صحنه جرم قتل داریوش مهرجویی و همسرش چه گذشته است.

داریوش مهرجویی که بود و چه تاثیری بر سینمای ایران گذاشت؟

داریوش مهرجویی در سن ۸۴ سالگی به طرزی وحشتناک و دلخراش در خانه‌اش به قتل رسید. او سینماگری مولف بود که بیش از آنکه به عقل مدرن و ایده روشنگری باور داشته باشد، به عرفان معتقد بود و سیر فیلم‌هایش نیز همین را نشان می‌دهد. رویداد۲۴ کارنامه هنری مهرجویی را بررسی کرده و نشان داده تاثیر او بر سینمای ایران چه بوده است.

آیا استقبال هواداران ایرانی از رونالدو تحقیرآمیز بود؟

تصاویر اتوبوس رونالدو و جمعیت ایرانی که پشت آن می‌دوید، بسیار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و برخی آن را تحقیر ایرانیان خواندند و معتقد بودند چون ایران در شرایط ایزوله است، به دیدن چنین تصاویری عادت ندارد. اما آیا واقعا چنین بود و این استقبال به خاطر ایزوله بودن ایران بود؟

مطالبات طبقه فرودست چگونه فراموش می‌شود؟

معضل اصلی در هر اعتراضی، سرکوب نیست بلکه به رسمیت نشناختن دلیل اعتراض است. خوزه مدینا استاد فلسفه آمریکایی معتقد است گروه مسلط نسبت به حقیقت دچار جهل خودخواسته با هدف حفظ امتیاز یا ناخواسته به دلیل ریشه‌های هویتی و نژادی می‌شود و این نابینایی، مانع از به رسمیت شناختن اعتراضات خواهد شد.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین