تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

مشخصات فنی ریزپرنده تی هاوک

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های ریزپرنده تی هاوک خواهیم پرداخت.

ریزپرنده تی هاوک

رویداد۲۴  حسین فلاحی: تی هاوک هانیول (رتیل هاک) یک وسیله نقلیه هوایی میکرو یا ریزپرنده است که برای ارتش ایالات متحده به عنوان بخشی از برنامه سیستم مبارزه آینده توسعه یافته است. این ریزپرنده توسط شرکت هوافضای هانیول توسعه داده شده است.

تاریخچه عملیاتی و وظایف

 تی هاوک برای برآورده کردن الزامات پهپاد درجه یک در سطح جوخه برای پشتیبانی از سربازان پیاده شده در میدان طراحی شده است. ریزپرنده  تی هاوک جستجوهای هوایی را برای بمب های کنار جاده ای انجام می دهد و اهداف مشکوک را از فاصله نزدیک بازرسی می کند تا آگاهی موقعیتی را ارائه دهد. این پهپاد با اسکن  و رصد جاده ها از کاروان ها محافظت می کند.

ریزپرنده تی هاوک

این پهپاد می تواند برای ماموریت های مختلف از جمله امنیت داخلی، به دست آوردن هدف و ارزیابی آسیب و اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار گیرد. این پهپاد به طور گسترده در جنگ های عراق و افغانستان مستقر شد و در انجام آزمایشات موفق بود.

در آوریل 2011، پس از ویرانی نیروگاه به دلیل زلزله و سونامی، چهار پهپاد تی هاوک در نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی در ژاپن برای انجام نظارت تصویری و خوانش رادیواکتیویته هسته ای مستقر شدند. ارتش ایالات متحده ریزپرنده را در سال 2007 در عراق مستقر کرد. از آن زمان تاکنون در خدمت ارتش ایالات متحده و بخش مهمات انفجاری نیروی دریایی ایالات متحده بوده است.

برنامه توسعه  تی هاوک

برنامه توسعه  تی هاوک در سال 2003 توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) راه اندازی شد. این آژانس حدود 40 میلیون دلار برای نمایش فناوری ریزپرنده سرمایه گذاری کرد.


بیشتر بخوانید: ریزپرنده چیست؟+ مشخصات فنی


سیستم ریزپرنده RQ-16  تی هاوک هانیول از دو هواپیمای تی هاوک، یک ایستگاه کنترل زمینی و تجهیزات پشتیبانی مرتبط تشکیل شده است. این وسیله نقلیه دایره ای با قطر 14 اینچ را می توان در حدود ده دقیقه مونتاژ و مستقر کرد.

ریزپرنده تی هاوک

وزن این ریزپرنده حدود 17 پوند است و همچنین با کوله پشتی قابل حمل است. این وسیله نقلیه بدون سرنشین دارای ویژگی برخاست و فرود عمودی و فرود بر روی پایه است.

این ریزپرنده می تواند بر خلاف پهپادهای بال ثابت، استقرار و بازیابی دقیق و سهولت عملیات را فراهم کند. ریزپرنده تی هاوک همچنین قابلیت شناور شدن و خیره شدن بهتری را نسبت به پهپادهای بال ثابت تسهیل می کند.این  ریزپرنده همچنین ماموریت های زوم و دنبال کردن هدف را انجام می دهد. این ریزپرنده  برای تمام عملیات های آب و هوایی و روز / شب طراحی شده است و از ماموریت های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی پشتیبانی می کند.

ناوبری و کنترل زمینی برای ریزپرنده هانیول

 تی هاوک را می توان از داخل وسیله نقلیه و توسط یک نفر اداره کرد. ناوبری توسط SASM GPS، ارتفاع سنج فشار IMU و مغناطیس سنج پشتیبانی می شود. ریزپرنده تی هاوک از رادیو DDL برای ارتباطات استفاده می کند و تا 97 کانال قابل انتخاب را پشتیبانی می کند. برد ارتباطی حدود پنج تا ده کیلومتر است.

ایستگاه کنترل زمینی شامل یک کامپیوتر قابل حمل است که از طریق مختصات ماهواره GPS به وسیله نقلیه فرمان می دهد. سرعت و موقعیت ریزپرنده از طریق یک واحد اندازه گیری داخلی نظارت می شود. ایستگاه کنترل زمینی مستندات ویدئویی از موقعیت ها را در زمان واقعی ارائه می دهد و می تواند تا 240 دقیقه تصاویر حسگر را ذخیره کند.

ریزپرنده تی هاوک

سیستم های کنترل پرواز به یک طرف بدنه اصلی تی هاوک متصل شده اند. محفظه های محموله برای دوربین ها و سنسورهای رو به جلو و پایین، سمت دیگر را اشغال می کنند. این غلاف ها می توانند حسگرهای مختلفی مانند دوربین فیلمبرداری رنگی الکترواپتیکال و دوربین های شب مادون قرمز را حمل کنند. بسته حسگر ماژولار و قابل تعویض است.

پیشرانه وسایل نقلیه هوایی میکرو

 تی هاوک از یک پیستون دو زمانه باکسر 3W-56 56 سی سی، موتور دو زمانه گازسوز نیرو می گیرد. هر موتور 4 اسب بخار قدرت تولید می کند. این ریزپرنده می تواند با سرعت 46 مایل در ساعت (مایل در ساعت) با سرعت باد حدود 17 مایل در ساعت پرواز کند. تی هاوک می تواند تا ارتفاع 10000 فوتی برسد و حدود 46 دقیقه استقامت دارد. مسیرهای پروازی آن را می توان از پیش برنامه ریزی کرد یا به صورت دستی کنترل کرد.

ریزپرنده تی هاوک

ریزپرنده همچنین دارای حالت پرواز کاملاً خودمختار است که امکان عملیات با انجام وظیفه مجدد پویا و مداخله دستی، VTOL خودکششی و قابلیت شناور را فراهم می کند. همچنین می‌توان تی هاوک را به‌طور سفارشی برنامه‌ریزی کرد تا در شرایط پروازی مختلف از جمله الگوهای پرش چندگانه، تا ده پرواز از پیش برنامه‌ریزی‌شده با کنترل از ایستگاه زمینی و با حدود ۱۰۰ ایستگاه در یک برنامه پروازی، کار کند.

مشخصات کلی ریزپرنده تی هاوک

نوع: وسیله نقلیه هوایی میکرو (ریزپرنده)

سازنده: هوافضای هانیول

اپراتورها: ارتش ایالات متحده و بخش مهمات انفجاری نیروی دریایی ایالات متحده

ورود به خدمت : 2007

قطر: 14 اینچ

وزن: 17 پوند

موتور: یک عدد موتور پیستون دوقلو باکسر 56 سی سی 3W-56

سرعت کروز:46 مایل در ساعت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان