تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

مشخصات موشک اسپارو اسرائیل+ طراحی

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک هوا به هوا اسپارو خواهیم پرداخت.

موشک هوا به هوا اسپارو

رویداد۲۴  حسین فلاحی: اسپارو (Sparrow) یک موشک هوا به هوا میان برد با هدایت رادار با کلاهک انفجاری قوی است که توسط همه جنگنده ها و هواپیماهای تهاجمی ارتش ایالات متحده استفاده می شود. اسپارو همه کاره دارای قابلیت عملیاتی در تمام آب و هوا و تمام ارتفاع است و می تواند از هر جهت به هواپیماها و موشک های با کارایی بالا حمله کند. این موشک توسط نیروهای ایالات متحده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استفاده می شود.

تاریخچه موشک اسپارو

توسعه این موشک فراتر از برد بصری به عنوان پروژه ای به نام «هات شات» در سال 1946 آغاز شد و هدف آن طراحی موشکی بود که بتواند اهداف دشمن را در برد متوسط ​​رهگیری کند. این موشک دارای یک کلاهک انفجاری بالا است و توسط سیگنال های فرکانس رادیویی دریافت شده از هواپیمای پرتاب کننده هدایت می شود. این موشک همچنین در یک نسخه رهگیری مبتنی بر کشتی وجود دارد که سیاسپارو RIM-7 نامگذاری شده است.

اولین شلیک این موشک در دسامبر 1952 انجام شد. این موشک در اواخر سال 1953 به قابلیت عملیاتی اولیه رسید و در سال 1956 با جنگنده های مک‌دانل اف۳اچ دمون و ووت اف۷یو کاتلس وارد خدمت شد. اولین استفاده رزمی از AIM-7 اسپارو در درگیری ویتنام رخ داد که در آن به شدت توسط نیروی هوایی ایالات متحده و F-4 فانتوم های نیروی دریایی مورد استفاده قرار گرفت. اسپارو AIM-7F در سال 1976 به عنوان اولین موشک میان برد هوا به هوا برای جنگنده ایگل F-15 به فهرست نیروی هوایی پیوست.

موشک هوا به هوا اسپارو

در جنگ خلیج فارس، 7 اسپارو با هدایت رادار ثابت یک سلاح قدرتمند هوا به هوا بود که توسط خلبانان جنگنده نیروی هوایی استفاده می شد. 22 فروند هواپیمای بال ثابت عراقی و سه هلیکوپتر عراقی توسط موشک های هوا به هوا 7 اسپارو و با هدایت رادار سرنگون شدند.

طراحی موشک اسپارو اسرائیل 

اسپارو دارای یک طراحی معمولی است که یک استوانه با بال های صلیبی بزرگ در وسط و بال های کوچکتر در عقب است. بخش هدایت در جلو، کلاهک در وسط و موتور موشک سوخت جامد تک مرحله ای در عقب قرار دارد. این موشک در طول عمر خود با تجهیزات الکترونیکی بهتر، انواع سرجنگی جدید و موتورهای موشکی بزرگتر و توانمندتر ارتقا یافته است. موشک‌های سی اسپارو تقریباً شبیه مدل‌های پرتاب هوایی هستند، اما بال‌های اصلی تاشو دارند و برخی بال‌های دم کوچک‌تری دارند.

موشک هوا به هوا اسپارو

مشخصات موشک اسپارو

اسرائیل در ابتدا موشک های اسپارو را برای آزمایش کارایی سیستم دفاع هوایی پیکان خود که برای سرنگونی موشک های بالستیک استفاده می شود، توسعه داد. اسراییل متعاقباً یک نوع با کلاهک زنده تولید کرد. موشک های راکس نسخه مشتق شده اسپارو هستند.


بیشتر بخوانید:

مشخصات سامانه گنبد آهنین

مشخصات موشک Rocks اسرائیل

مشخصات موشک رمپیج اسرائیل


این موشک دارای چهار بخش اصلی بخش هدایت، کلاهک، کنترل و موتور موشک است. بدنه ای استوانه ای شکل با چهار بال در وسط بدن و چهار باله دم دارد. اگرچه ابعاد خارجی اسپارو از مدلی به مدل دیگر نسبتاً بدون تغییر باقی مانده است، اجزای داخلی موشک های جدیدتر نشان دهنده پیشرفت های عمده با قابلیت های بسیار افزایش یافته است.

موشک هوا به هوا اسپارو


AIM-7M که تنها نسخه ای است که در حال حاضرعملیاتی است، در سال 1982 وارد خدمت شد. این موشک قابلیت اطمینان و عملکرد را نسبت به مدل‌های قبلی در ارتفاعات پایین و در محیط‌های اقدامات متقابل الکترونیکی بهبود بخشیده است. همچنین این موشک دارای کلاهک بسیار کشنده تری است. آخرین نسخه نرم افزار AIM-7M H-Build است که از سال 1987 تولید شده است و دارای پیشرفت های اضافی در راهنمایی است. جنگنده های ایگل F-15 و فایتینگ فالکون  F-16 موشک اسپارو را حمل می کنند. نیروی دریایی ایالات متحده و ناتو از نسخه زمین به هوا/سطح این موشک به نام سیاسپارو RIM-7F/M استفاده می کنند.

در حال حاضر برنامه ریزی شده است که تا سال 2018 در خدمت باقی بماند و با موشک هوا به هوای پیشرفته متوسط ​​برد AIM-120D (AMRAAM) جایگزین شود. اسپارو7 هوا به هوا  توسط نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده و همچنین شرکای بین المللی اداره می شود.

قدرت آتش اسپارو چقدر است؟

اسپارو در مدل های اولیه به سرجنگی میله ای پیوسته و در جدیدترین مدل ها سرجنگی انفجاری مجهز شده است. موشک‌های اسپارو مدل اولیه، در طول جنگ ویتنام، سوابق رزمی بسیار ضعیفی با احتمال کشته شدن کمتر از 10 درصد داشتند. از AIM-7F به بعد از وسایل الکترونیکی حالت جامد استفاده شد و اثربخشی رزمی به شدت بهبود یافت. اسپاروهای مدل آخر حداکثر برد حدود 45 کیلومتر دارند، اگرچه در شرایط بهینه می توان 70 کیلومتر را به دست آورد.

موشک هوا به هوا اسپارو

مشخصات فنی کلی موشک اسپارو

عملکرد اصلی: موشک هوا به هوا

پیمانکار: ریتون و جنرال داینامیک

نیرو: موتور موشک سوخت جامد هرکول MK-58

طول: 12 فوت (3.64 متر)

وزن پرتاب: 500 پوند (225 کیلوگرم)

قطر: 8 اینچ (.20 متر)

طول بالها: 3 فوت، 4 اینچ (1 متر)

برد: تا 30 کیلومتر

سرعت: تا 4 ماخ

سیستم هدایت: حالت جامد، سیستم هومینگ فرکانس رادیویی

کلاهک: تکه تکه انفجاری

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
1
2
واقعا احسنت بر سازنده این موشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
7
ظاهراً نویسنده مقاله دچار یه اشتباه خیلی عجیب شده و موشک هوابه هوای نیمه فعال راداری اسپارو ساخت امریکا رو با موشک بالستیک هواپرتاب اسپارو(بلو اسپارو ،سیلوراسپارو،بلک اسپارو و...)ساخت اسرائیل رو باهم در یک مقاله برسی کرده..این دو موشک کاملا از هم جدا هستن و فقط اسم شبیه هم دارن..براتون یه مثال میزنم
ما موشک پدافندی هاک رو در زمان جنگ به عنوان موشک هوابه هوا روی اف۱۴ نصب کردیم و اسم اون رو سجیل گذاشتیم و در طرف دیگه در نیروی هوافضای سپاه هم یک موشک بالستیک زمین به زمین دو مرحله ای سوخت جامد(که افتخار تولیدات بالستیک ماست) با نام سجیل داریم..حالا چون این دو موشک هر دو اسم سجیل دارن آیا ربطی به هم دارن؟نه هر کدام از این موشکها وظیفه جدایی داره و از زمین تا آسمان باهم فرق دارن و اصلا هیچ ربطی به هم نداره.موشکهای اسپارو امریکایی و موشکهای خانواده اسپارو اسرائیلی هم به همین شکل هستن و اصلا ربطی به هم ندارن
عباسعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
0
0
ظاهراً متن قدیمی هم بدستتان رسیده،که نویسنده گفته«برنامه ریزی شده تا۲۰۱۸در خدمت باقی بماند».کی میری کجا؟!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان