آرشیو

سیدجعفر پیشه‌وری آرزوی ناکام جمهوری خلق‌ها

سیدجعفر پیشه وری رهبر فرقه دموکرات آذربایجان بود که معتقد به خودمختاری آذربایجان بود و برای مدتی هم توانست این استقلال را برای آذربایجان به دست بیاورد اما در ادامه فرقه دموکرات در برابر دولت مرکزی شکست خورد.

عملیات طریق القدس و فتح المبین شاهکار رزمندگان در باز پس‌گیری خاک ایران

در سال‌های نخست جنگ ایران و عراق، پیروزی‌های ایران به گونه‌ای بود که عراق می‌خواست جنگ پایان یابد و پیشنهاد آتش‌بس مطرح کرد که مورد قبول طرف ایرانی قرار نگرفت. طریق القدس و سپس فتح‌المبین از عملیات‌های مهمی بود که در مناطق دشت آزادگان، بستان و سوسنگرد انجام شد و نتیجه روحیه مثبت پس از پیروزی در شکستن حصر آبادان بود.

چرا جنگ ایران و عراق پس از آزادی خرمشهر ادامه یافت؟

عملیات‌های بیت المقدس و فتح المبین از مهمترین عملیات‌های ایران بود که پیروزی‌های بسیار چشمگیری را نصیب ایران کرد. پس از این پیروزی‌ها ایران می‌توانست از عراق غرامت بگیرد و با عذرخواهی طرف متجاوز، مخاصمه پایان یابد اما چنین نشد و تا 6 سال دیگر باز هم جنگ ادامه یافت. رویداد۲۴ در گزارشی بررسی کرده که چرا جنگ ادامه یافت و ادامه جنگ بیش از هر چیز به سود کجا بود.

عملیات اچ ۳ شاهکار نیروی هوایی ارتش در جنگ ایران و عراق

عملیات اچ ۳ یکی از شاهکارهای نیروی هوایی ارتش بود که پس آن عراق تا یک سال نتوانست نیروی هوایی خود را بازسازی کند و همین موضوع زمینه‌ساز پیروزی ایران در عملیات‌های موفق زمینی شد؛ عملیات‌هایی که نهایتا باعث آزادسازی خرمشهر و مناطق اشغال شده ایران شد.

نیروی هوایی ارتش چگونه در جنگ، ایران را نجات داد؟

نیروی هوایی ایران به واسطه آموزش‌های منسجم افسران و خلبانان و همچنین تجهیزات پیشرفته‌ای که در اختیار داشت، از قدرتمندترین نیروهای نظامی دنیا محسوب می‌شد اما به واسطه اتفاقاتی از جمله تصفیه و برکناری فرماندهان، آنقدر تضعیف شد که صدام تصور می‌کرد می‌تواند ایران را تسخیر کند اما همین نیرو در ابتدای انقلاب توانست با جانفشانی خلبانان و دیگر کادرهای آن، از شکست ایران در جنگ عراق جلوگیری کند.

دانشگاه تهران با چه هدفی تاسیس شد؟

تاسیس دانشگاه تهران با ایده اشخاصی چون عیسی‌خان صدیق انجام شد که در واقع هدف دانشگاه را «تربیت شهروند» می‌دانست. این امر در فضای آن دوران کشور که هنوز مفهوم حقوق شهروندی و اخلاق متناسب با شهرنشینی وجود نداشت بسیار مهم و بنیادین بود.

ورود آموزش عالی به ایران چگونه بود؟

تاسیس دانشگاه در ایران نیز همچون تمام مدرن نهاد ایران با دشواری‌های بسیاری مواجه بود و مرتجعان زیادی بودند که تاسیس آن را در تضاد با منافع خود می‌دیدند. دردسر دیگر تاسیس دانشکده‌های علوم انسانی از جمله حقوق و تاریخ و جامعه‌شناسی بود که در تمام موارد به نوعی دخالت در امر فقه و دین محسوب می‌شد؛ با این‌حال چهره‌هایی همچون محمدعلی فروغی تلاش زیادی کردند تا بفهمانند که راه پیشرفت کشور، نه صرفا با علوم تکنیکال، که با علوم انسانی و «ایجاد شهروند» میسر است.

ایده‌های تاسیس دانشگاه در جهان چه بود و در ایران چه شد؟

معروف است که درباره ایران می‌گویند «همه چیزمان با دنیا فرق دارد»! اگر فکر می‌کنید حوزه دانشگاه از این ماجرا معاف است، چون از غرب به ایران آمده، سخت در اشتباه هستید. گزارش رویداد۲۴ درباره تاریخ تاسیس دانشگاه در جهان را بخوانید و متوجه تفاوت آن با ایران شوید؛ آنگاه بیشتر متوجه خواهید شد چرا در ایران به سر دانشگاه چنین وضعی آمده است!

جنگ ایران و عراق چگونه آغاز شد؟

در روز‌های شهریور ۱۳۵۹ تنش میان ایران و عراق به اوج خود رسیده بود و هر دو کشور سخنانی علیه یکدیگر مطرح می‌کردند. صدام قرارداد الجزایر را زیر پا گذاشته بود و مدام برای ایران شرط می‌گذاشت. او تصور می‌کرد در جریان اعدام‌های انقلابی نیرو‌های ارتش، توان نظامی ایران از بین رفته و به سادگی می‌تواند ایران را فتح کند.

تاریخ استبداد در ایران

بررسی قتل امیرکبیر و قائم مقام مقام فراهانی اهمیت فوق‌العاده آن برای «آگاهی تاریخی» دارد؛ رویداد۲۴ در مقاله‌ای ضمن بررسی مفهوم استبداد، نشان داده که دلیل قتل آن‌ها تضاد حکومت قانون و فکر مشروطه‌خواهی با استبدادی چندهزار ساله بود که تمام قدرت را منحصر در یک شخص می‌کرد.

مهرداد پهلبد همسر شمس پهلوی کیست؟

مهرداد پهلبد با نام واقعی عزت‌الله مین‌باشیان از نزدیکان دربار پهلوی بود که به واسطه همین ارتباط با شمس پهلوی خواهر شاه ازدواج کرد و سپس به عنوان وزیر فرهنگ ایران منصوب شد.

مشکل اسلام‌گرایان با دکتر مصدق چه بود؟

گروهی از اسلامگرایان به شدت با دکتر مصدق مخالف بودند و هر کاری کردند تا او را از نخست وزیری به زیر بکشند؛ نواب صفوی از مهمترین این چهره‌ها بود که انگ کفر و ارتداد هم به مصدق زد. اما این اختلاف از کجا نشات می‌گرفت؟ گزارش رویداد۲۴ را بخوانید تا پاسخ به این سوال را دریابید

ریشه‌های کودتای ۲۸ مرداد؛ از شکل‌گیری صنعت نفت تا حصر مصدق

کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یکی از تاثیرگذارترین وقایع در تاریخ ایران است که در سال‌های بعد باعث تک‌قطبی شدن جامعه ایران و استبداد سازمان‌یافته در ایران شد. رویداد۲۴ در این گزارش تحلیلی با استناد به دو اثر درخشان «کودتا» نوشته یرواند آبرهامیان و «۵۰ سال نفت ایران» نوشته مصطفی فاتح اتفاقات منجر به کودتای ۲۸ مرداد را بررسی کرده است.

عدالت‌خانه چگونه در ایران تشکیل شد؟

اگرچه تاسیس قوه قضاییه یا «عدالتخانه» سابقه‌ای دیرین‌تر از تاسیس «پارلمان» دارد، اما عمدتا جنبش مشروطه را با تشکیل مجلس یکسان می‌دانند. رویداد۲۴ در این گزارش نوشته علیرضا نجفی نشان داده که جنبش مشروطه نه با تاسیس مجلس، که با خواست تشکیل عدالتخانه آغاز شد و سپس با مجلس بسط یافت.

بست نشینی چگونه به سنت مبارزاتی تبدیل شد؟

بست نشینی ابتدا رفتاری فردی بود اما از دوره قاجار به بعد به عنوان سنت مبارزاتی درآمد که البته ریشه دینی داشت. در تاریخ ایران موفق‌ترین نمونه بسط نشینی در دوران مشروطه بود که به تاسیس عدالتخانه و پارلمان منهتی شد.

شیخ فضل الله نوری ؛ سرسخت‌ترین مخالف مدرنیته

شیخ فضل الله نوری از مشاهیر ایران در حوزه علمیه بود که بیشتر به عنوان مخالف اصلی مشروطه شناخته می‌شود. او منتقد سرسخت مظاهر مدرنیته در ایران بود و با تاسیس مدرسه به سبک جدید و راه‌اندازی نهاد وکالت و ایده برابری مردم فارغ از دین مخالفت جدی داشت. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی پرماجرا و آرای این روحانی رادیکال که به بنیادگرایی هم نزدیک شده را بررسی کرده است.

ریشه‌های عزاداری ماه محرم در فرهنگ و تاریخ ایران

تا دوران صفویه مراسم عزاداری ماه محرم در ایران برپا نمی‌شد اما از آن دوره به در تکمیل هویت شیعی نمادهایی ساخته شدند و اثری دیرپا بر هویت ایرانی گذاشتند. سنی مذهب بودن عثمانی و تقابل آن با ایران نیز باعث تشدید هرچه بیشتر الهیات شیعی در ایران شد.

خوانش دکتر علی شریعتی از واقعه کربلا چه تاثیری بر جامعه مذهبی ایران گذاشت؟

مهمترین خوانشی که در ایران از ماجرای کربلا شده، خوانش دکتر علی شریعتی است که هنوز تاثیر آن وجود دارد و نمادسازی‌های آن انجام می‌شود. رویداد۲۴ در گزارشی به قلم علیرضا نجفی نشان داده که شریعتی چه روایتی از ماجرای امام حسین و کربلا مطرح کرد و پیامدهای آن در جامعه مذهبی ایران چه بود.

سیداشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال کیست؟

در موارد متعددی با روشنفکران به بهانه اینکه تهدید منافع ملی هستند، برخورد شده است و در چند نمونه آنها به عنوان اینکه دیوانه هستند، به تیمارستان برده شده‌اند. سیداشرف الدین گیلانی معروف به نسیم شمال یکی از همین نمونه‌‎هاست که با دستور رضاشاه پهلوی به دارالمجانین برده شد.