دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد
تصویب اهداف دوره های تحصیلی/کتاب های درسی چند تالیفی می شود
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این موضوع که اهداف دوره های تحصیلی در ۷ هدف کلی و ۲۳ هدف جزئی خلاصه شده است، از طرح چند تالیفی شدن کتاب های درسی خبر داد.
رویداد۲۴ مهدی نوید ادهم، درباره جدیدترین بحثها در شورای عالی آموزش و پرورش و مصوبات آن توضیحاتی ارائه داد. وی درباره جدیدترین مصوبه این شورا گفت: آخرین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تعیین اهداف دورههای تحصیلی در دو پایه ابتدایی و دو پایه متوسطه بود که یکی از موثرترین مصوبات آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: اهداف دورههای آموزشی با این مصوبه تغییر خواهد کرد و قطعا این اهداف به سمت عملیاتیتر شدن حرکت میکند. همچنین باید بگویم که این اهداف بر اساس سند تحول بنیادین و ساحتهای ۶ گانه تعیین شده اند. اهداف دورههای تحصیلی جزء اصلیترین مولفههای تعلیم و تربیت است که هم کتابهای درسی باید متناسب با آن اهداف تالیف شوند و هم وضعیت معلم و برنامههای فوق برنامه باید حول محور آن بچرخد.
نوید ادهم بیان کرد: اولین اهداف تحصیلی در سال ۷۹ در ذیل ۵۷ هدف کلی و ۳۰۲ هدف جزئی تصویب شد و همین تعداد بالای اهداف، زمینه اجرایی نشدن آن را فراهم کرد. ما مطابق سند تحول بنیادین سعی کردیم اهداف را محدود کنیم و ۷ هدف کلی و ۶۷ هدف جزئی یا به عبارتی ۲۳ هدف جزئی را مصوب کردیم.
وی اضافه کرد: در این مصوبه به طور مشخص ذکر شده که در هر یک از ساحتهای ۶ گانه به طور مثال در بحث تربیت اقتصادی و اجتماعی یا تربیت دینی، در هر مقطع باید چه برنامه و هدفی را دنبال کنیم.
دبیرکل شواری عالی آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به این پرسش که انتقادهای زیادی در حوزه کتابهای درسی مطرح میشود، آیا شورا نمیخواهد به این موضوعات ورود کند، بیان کرد: یکی از وظایف ما نظارت و انطباق کتابهای درسی با اهداف مقاطع تحصیلی است و باید نسبت به سیستم تالیف واکنش داشته باشیم. یکی از مشکلات جدی ما در آموزش و پرورش بیش از حد کتاب محور بودن سیستم است. یعنی گویی مدرسه خود را فقط در کتابهای درس نشان میدهد. سال تحصیلی زمانی آغاز میشود که کتابها باز شود و زمانی پایان مییابد که تدریس کتابها تمام شود.
نوید ادهم اضافه کرد: برای همین مشکل، در سند تحول بنیادین دو رکن ذکر شده است. یکی اینکه کتاب محوری به بسته «آموزش محوری» و «برنامه محوری» تغییر کند که کتابهای درسی یکی از مولفههای این بستهها خواهد بود و دیگر اینکه سیستم آموزشی از حالت تک تالیفی بیرون بیاید و به سمت چند تالیفی برویم تا مدیر و معلم قدرت انتخاب داشته باشند. این روش هم پشتوانه پژوهشی دارد و هم در دنیا تجربه شده است.
وی گفت: ما باید این دوره گذار را خوب طی کنیم و اگر سازمان پژوهش با ما همکاری کند، اتفاقات خوبی در حوزه تالیف کتابهای درسی رخ میدهد. در حال حاضر یک سازمان، یک تیم تالیف برای کل کشور وجود دارد و این موضوع آسیب زاست.
دبیرکل شواری عالی آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به این پرسش که قرار است سه نفر معلم یا مدیر عضو شورای عالی آموزش و پرورش مانند سه عضو نماینده فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان با رای گیری انتخاب شوند، آیا از آن استقبال میکنید، بیان کرد: بر اساس قانون سه نفر مدیر یا معلم عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند که باید به تایید معاونین آموزشی آموزش و پرورش برسند. در سالهای گذشته این سه نفر را معاونین انتخاب میکردند. در حال حاضر قرار شده این افراد در یک فرایند انتخاباتی که توسط معاونین طراحی میشود، انتخاب شوند. ما در این فرایند دخالتی نداریم و برایمان مهم این است که افراد توانمند انتخاب شوند. در حال حاضر نیز یک فراخوانی اعلام شده است که از تمامی فرهنگیان درخواست شده تا دیدگاه و سازوکارهای مربوط به چگونگی انتخاب این سه نفر را به دبیرخانه اعلام کنند.
وی ادامه داد: اهداف دورههای آموزشی با این مصوبه تغییر خواهد کرد و قطعا این اهداف به سمت عملیاتیتر شدن حرکت میکند. همچنین باید بگویم که این اهداف بر اساس سند تحول بنیادین و ساحتهای ۶ گانه تعیین شده اند. اهداف دورههای تحصیلی جزء اصلیترین مولفههای تعلیم و تربیت است که هم کتابهای درسی باید متناسب با آن اهداف تالیف شوند و هم وضعیت معلم و برنامههای فوق برنامه باید حول محور آن بچرخد.
نوید ادهم بیان کرد: اولین اهداف تحصیلی در سال ۷۹ در ذیل ۵۷ هدف کلی و ۳۰۲ هدف جزئی تصویب شد و همین تعداد بالای اهداف، زمینه اجرایی نشدن آن را فراهم کرد. ما مطابق سند تحول بنیادین سعی کردیم اهداف را محدود کنیم و ۷ هدف کلی و ۶۷ هدف جزئی یا به عبارتی ۲۳ هدف جزئی را مصوب کردیم.
وی اضافه کرد: در این مصوبه به طور مشخص ذکر شده که در هر یک از ساحتهای ۶ گانه به طور مثال در بحث تربیت اقتصادی و اجتماعی یا تربیت دینی، در هر مقطع باید چه برنامه و هدفی را دنبال کنیم.
دبیرکل شواری عالی آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به این پرسش که انتقادهای زیادی در حوزه کتابهای درسی مطرح میشود، آیا شورا نمیخواهد به این موضوعات ورود کند، بیان کرد: یکی از وظایف ما نظارت و انطباق کتابهای درسی با اهداف مقاطع تحصیلی است و باید نسبت به سیستم تالیف واکنش داشته باشیم. یکی از مشکلات جدی ما در آموزش و پرورش بیش از حد کتاب محور بودن سیستم است. یعنی گویی مدرسه خود را فقط در کتابهای درس نشان میدهد. سال تحصیلی زمانی آغاز میشود که کتابها باز شود و زمانی پایان مییابد که تدریس کتابها تمام شود.
نوید ادهم اضافه کرد: برای همین مشکل، در سند تحول بنیادین دو رکن ذکر شده است. یکی اینکه کتاب محوری به بسته «آموزش محوری» و «برنامه محوری» تغییر کند که کتابهای درسی یکی از مولفههای این بستهها خواهد بود و دیگر اینکه سیستم آموزشی از حالت تک تالیفی بیرون بیاید و به سمت چند تالیفی برویم تا مدیر و معلم قدرت انتخاب داشته باشند. این روش هم پشتوانه پژوهشی دارد و هم در دنیا تجربه شده است.
وی گفت: ما باید این دوره گذار را خوب طی کنیم و اگر سازمان پژوهش با ما همکاری کند، اتفاقات خوبی در حوزه تالیف کتابهای درسی رخ میدهد. در حال حاضر یک سازمان، یک تیم تالیف برای کل کشور وجود دارد و این موضوع آسیب زاست.
دبیرکل شواری عالی آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به این پرسش که قرار است سه نفر معلم یا مدیر عضو شورای عالی آموزش و پرورش مانند سه عضو نماینده فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان با رای گیری انتخاب شوند، آیا از آن استقبال میکنید، بیان کرد: بر اساس قانون سه نفر مدیر یا معلم عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند که باید به تایید معاونین آموزشی آموزش و پرورش برسند. در سالهای گذشته این سه نفر را معاونین انتخاب میکردند. در حال حاضر قرار شده این افراد در یک فرایند انتخاباتی که توسط معاونین طراحی میشود، انتخاب شوند. ما در این فرایند دخالتی نداریم و برایمان مهم این است که افراد توانمند انتخاب شوند. در حال حاضر نیز یک فراخوانی اعلام شده است که از تمامی فرهنگیان درخواست شده تا دیدگاه و سازوکارهای مربوط به چگونگی انتخاب این سه نفر را به دبیرخانه اعلام کنند.
منبع: مهر
خبر های مرتبط