رویداد۲۴ گزارش میدهد؛
«حکمت و فلسفه» در مسیر فامیلیسازی؟/ ماجرای درخواست خسروپناه برای خواهرش چه بود؟ +تصاویر
توصیهنامه رییس موسسه حکمت و فلسفه برای جذب خواهر خود در یک سمت مدیریتی در آموزش و پرورش استان قم با واکنشهایی همراه بود. این توصیه نامه سبب شد بازخوانی کارنامه عملی و نظری موسسه پس از انقلاب و انتصاب عبدالحسین خسروپناه به عنوان رییس این موسسه در دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد خالی از لطف نباشد.
رویداد۲۴ روز جمعه نامهای با سربرگ انجمن حکمت و فلسفه و با امضای رییس موسسه منتشر شد که از تلاش او برای دور زدن مسیرهای قانونی گزینش و استخدام اداره آموزش و پرورش قم خبر میداد.
آنگونه که محتوای نامه نشان میداد عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نامهای به مدیر کل آموزش و پرورش استان قم خواستار تسهیل امور انتقالی همشیره محترم «فروغ خسروپناه» در یکی از پستهای مدیریتی آموزش و پرورش استان شده است.
انتشار این نامه در ساعات اولیه واکنشهای زیادی به همراه داشت. عدهای اصل نامه را با استناد به متن آن جعلی خوانده و گفته بودند استفاده از واژه «همشیره» در یک نامه اداری از نگارنده نامه با توجه به تسلط وی بر ادبیات و الزامات نگارش یک نامه رسمی بعید به نظر میرسد. کانال تلگرامی سرائر که رسانه نزدیک به خسروپناه است، نوشت که چون در دوره مدیریت خسروپناه، موسسه حکمت و فلسفه قبلا سیاسی بوده و الان موسسهای علمی شده و به همین دلیل معاندان در حال تخریب خسروپناه و موسسه هستند.
روایت «استفاده از واژه همشیره» به طور تلویحی مورد تایید عبدالحسین خسروپناه نیز قرار گرفت. او در توییتر شخصی خود به اظهارات حسین دهباشی، مستندساز ودبیر سایت تاریخ آنلاین تاخته و بدون خطاب مستقیم نوشت: عدهای که حوادث معاصر را سیاستمدارانه تحریف و تحلیل میکنند و فعالیتهای کنونی انجمن حکمت و فلسفه را نادیده میگیرند؛ چگونه میتوان به نشر تاریخ شفاهی حوادث گذشته آنها اعتماد کرد؟
حسین دهباشی در واکنش به نامه خسروپناه نوشته بود: هرچه در شرح این نامه آید تنها بار غم و درد و تاسف را بیشتر میکند. چه کسی فکر میکرد سربرگ انجمن حکمت و فلسفه ایران روزگاری چنین خوار و خفیف شود؟ فاصله سیدحسین نصر تا عبدالحسین خسروپناه چگونه طی شد؟ جای مرتضی مطهری، سیدجعفر شهیدی، محمدتقی جعفری، عبدالکریم سروشها با چه کسانی؟
مرتضی نظری مسئول روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در توئیتی از مدیر آموزش و پرورش خواسته بود جلوی انتصابهای عمه و خالهای گرفته شود! او در توییتر خود به این حواشی واکنش نشان داده و نوشت: «جناب شیخ الاسلام، با سلام و تبریک ولادت پیامبری که مانند مردم عادی زندگی میکرد. لطفا اگر نامه منتشره استاد خسروپناه صحت دارد، بفرمایید مانند سایرین از طریق روال قانونی مسیر انتقال را طی کنند تا حق معلمانی که برادر و عمه و خالهای در قدرت ندارند، ضایع نشود.»
واکنش نظری به عنوان پاسخ رسمی وزارت آموزش و پرورش نیز از سوی رییس موسسه حکمت و فلسفه بی جواب نماند. خسروپناه این بار معاندان خود را به وهم و غفلت متهم کرد و صفحه شخصی توییتر خود نوشت: دوستان میگویند چرا در مقابل تخریب معاندان در فضای مجازی از خود دفاع نمیکنی گفتم: استاد عرفانم فرمود: ذرهم فی خوضهم یلعبون. (آنها را وابگذار که مشغول بازیچه خود باشند)
البته امیرحسین خداپرست عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در پاسخ به توئیت اینگونه نوشت: «آقای نظری عزیز، این نامه دستکم دو ماه پیش درز کرد و منتشر شد و بابتش آقای کوهستانینژاد، رییسدفتر «استاد» خسروپناه و آقای عسگری، مسئول دبیرخانه، از کار خود برکنار شدند و سیستم اشتراکگذاری فایل مؤسسه برچیده شد. متأسفانه این وسط تنها کسی که مؤاخذه نشد همین به قول شما استاد بود.»
انجمن حکمت و فلسفه ایران که یک روز به همت سیدحسین نصر و با الگوبرداری از موسسه بین المللی فلسفه فرانسه با هدف نشر فلسفه و عرفان ایرانی احداث شده بود، امروز به نقل محافل فضای مجازی تبدیل شده، اما نه به واسطه غنای فکری و پژوهشی، که به دلیل فقر علمی و اخلاقی وارثان نوپای انجمن در عصر حاضر.
انجمن حکمت و فلسفه ایران که یک روز به همت سیدحسین نصر و با الگوبرداری از موسسه بین المللی فلسفه فرانسه با هدف نشر فلسفه و عرفان ایرانی احداث شده بود، امروز به نقل محافل فضای مجازی تبدیل شده، اما نه به واسطه غنای فکری و پژوهشی، که به دلیل فقر علمی و اخلاقی وارثان نوپای انجمن در عصر حاضر.
پایهگذار انجمن حکمت و فلسفه، سید حسین نصر بود که به تشویق ریموند کلیبانسکی رئیس وقت مؤسسهٔ بینالمللی فلسفه در فرانسه، این مؤسسه را با نام اولیه «انجمن شاهنشاهی حکمت و فلسفهٔ ایران» بنیان گذاشت.
پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران تا سال ۱۳۶۱ فعالیتهای انجمن متوقف شد.. در دههی شصت، پس از وقفهای چندین ساله، این مؤسسه به همت غلامرضا اعوانی در قالب مرکزی زیر نظر «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» احیا شد و به مرور به مجموعهای گستردهتر بدل گشت که حوزههای گوناگون مطالعات فلسفی را پوشش میداد.
در مرداد سال ۹۰، غلامرضا اعوانی با ارسال فکسی از سوی کامران دانشجو، وزیر علوم دولت محمود احمدینژاد، از ریاست این مؤسسه برکنار شد و عبدالحسین خسروپناه، دانشآموختۀ کلام اسلامی در مؤسسهی امام صادق (ع) جای او را گرفت.
مهمترین سابقهی اجرایی خسروپناه پیش از این انتصاب، مدیریت گروه فلسفه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. او عموماً به واسطهی سوگیری جناحی خاص و نیز دفاع همهجانبه از پروژه اسلامیسازی علوم انسانی و علاوه بر آن، مخالفتهایش با روشنفکران دینی شناخته میشد که البته زیاد هم جدی گرفته نشده است.
تغییر ریاست مؤسسه بلافاصله با واکنش جامعه فلسفی کشور روبهرو شد و جمعی از پژوهشگران فلسفه در نامهای از رئیس جمهور وقت تقاضای دستور تجدید نظر در این انتصاب را کردند.
روز گذشته، توصیه نامه دیگری با امضای رییس موسسه منتشر شد که روند جذب یکی از اعضای تازه وارد موسسه به اصرار خسروپناه را نشان میدهد. او در این نامه خطاب به رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم خواستار انجام امور اداری مربوط به جذب یکی از متقاضیان شده است.
امیرحسین خداپرست استادیار گروه فلسفه موسسه حکمت اندیشه درباره سابقه این فرد نوشته است «نامه زیر یکی از پیگیریهای مصرانه خسروپناه بود که وزارت علوم تا الآن حاضر به قبولش نشده است.»
اما در سالهای اخیر این اولین بار نیست که انجمن حکمت و فلسفه به ریاست عبدالحسین خسروپناه توفیق حضور در صدر اخبار را دارد. پیشتر در زمان ارائه لایحه بودجه سال ۹۷، رقم بودجه نهادها و سازمانهای مذهبی ایران مورد توجه رسانهها قرار گرفت. موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران با بودجه پیشنهادی ۱۱.۶ میلیارد تومان، یکی از نهادهای پر هزینه فرهنگی در کشور به شمار میرود.
استاد عرفان به شما یاد نداد نباید پارتی بازی کنی
این چه استاد عرفانیه که به شاگردانش راه تقلب و پارتی بازی را یاد داده و بعد ازاینکه لو رفتن گفته بگید فی خوضهم یلعبون
جمع کنید دوروئی و نفاق و شارلاتان بازی را
استاد خسروپناه به اندازه ای آبرو دارد که با این شعبده بازی و کشف نامه های اداری از سوی کم عقلان فرصت طلب نه رضوان طلب و سرخوردگان وادی بیکاری ناشی از مدیرت ضعیف کشوری به این سو و آنسو می زنند شاید لقمه نانی به کف آرند و ارضای نفس کنند