تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ریشه‌های عزاداری ماه محرم در فرهنگ و تاریخ ایران

تا دوران صفویه مراسم عزاداری ماه محرم در ایران برپا نمی‌شد اما از آن دوره به در تکمیل هویت شیعی نمادهایی ساخته شدند و اثری دیرپا بر هویت ایرانی گذاشتند. سنی مذهب بودن عثمانی و تقابل آن با ایران نیز باعث تشدید هرچه بیشتر الهیات شیعی در ایران شد.

تصویر تاریخی ماه محرم

رویداد۲۴ رایان حسینی: «سیاوشان تاریخ، از هابیل به جمشید و از وی به ایرج و یحیی و سیاوش و امام حسین در گردش آمده است. آنان، برگزیدگان و پاکان و مظلومان تاریخ اند. گردش روح شهیدان بزرگ تاریخ، که سالار شهیدان حسین، بر تارک آنان می‌درخشد، و این نشانه تداوم تاریخی شهادت در هر دوره تاریخی ست چنانکه گویی زمین هیچ گاه از شهید خالی نیست. در تشیع ایران، سیاوش که اسطوره‌ای بود، جای خود را به شهید کربلا، که وجود تاریخی داشت، واگذاشت و بدین گونه، تعزیه جای سوگ سیاوش را گرفت.» شاهرخ مسکوب، سوگ سیاوش

برخلاف آنچه بسیاری تصور می‌کنند، چیرگی اسلام در ایران بیشتر به دلایل فرهنگی و همپیوندی‌های ذاتی ادیان ایرانی با دین اسلام بود. این دو عامل در جهان مدرن نیز بر فرهنگ و مناسبات قدرت در ایران موثر بوده و هستند و برای فهم هویت ایرانی باید هم‌پیوندی آن‌ها را در نظر بگیریم.

هویت ایرانی را می‌توان برساخته سه عامل دانست که عبارتند از فرهنگ و ادیان باستانی ایران، دین اسلام و مذهب تشیع، مدرنیته و ارزش‌های غربی عصر جدید.

ساخت هویت ملی که پدیده‌ای مدرن است، در ایران نیز مانند اغلب کشور‌های دیگر به‌واسطه رجوع به دین و فرهنگ برساخته شده‌اند و احساسات فرهنگی و مذهبی نقش عمده‌ای در حفظ احساسات ملی، به‌ویژه در بحران‌های سیاسی و اجتماعی، بازی کرده‌اند.

احمد اشرف در کتاب «ناسیونالیسم ایرانی» به این پیوند ذاتی توجه نشان داده و می‌نویسد: «مذهب همواره همچون ماده خامی در پیدایش ناسیونالیسم ابتدایی و به‌خصوص ناسیونالیسم مدرن عمل کرده است. از موارد عمده‌ی نقش هویت قومی-مذهبی در پیدایش هویت ملی می‌توان به هویت ایرلندی‌های کاتولیک در برابر انگلیسی‌های پروتستان، هویت قومی-مذهبی کراوات‌های کاتولیک، هویت قومی-مذهبی صرب‌های ارتدوکس، هویت قومی-مذهبی مسلمانان بوسنیایی اشاره کرد. اگرچه هرسه به یک زبان و یک فرهنگ و یک نژاد تعلق دارند.»

آنچه احمد اشرف نیز مانند بسیاری از پژوهشگران بدان اشاره می‌کند مساله تفاوت است. هویت همواره به‌واسطه «تفاوت» شکل می‌گیرد. یعنی مثلا شخص «پروتستان» خود را به‌واسطه «کاتولیک نبودن» و در تقابل آن فهم می‌کند. در واقع همانطور که خواهیم دید مذهب تشیع نیز پس از استیلای خاندان صفویه، به عنوان عاملی هویت‌بخش عمل کرد چرا که در خود را در تقابل با «امپراتوری عثمانی» فهم می‌کرد.

به اعتقاد «اریک هابسبام» تاریخ‌دان شهیر بریتانیایی «گرچه به نظر می‌رسد که دین در جذب وفاداری مردم، رقیب ناسیونالیسم باشد اما در واقع دین برای ناسیونالیسم، چه در دوران پیشامدرن و چه در دوران مدرن، همچون عاملی واسط و هموارکننده راه عمل کرده است.

هابسبام، نقش زرتشتی‌گری در شکل دادن به هویت قومی-ملی ایرانی در دوران ساسانی و نقش تشیع در دوران صفوی را یکی از نمونه‌های موفق همین فرایند می‌داند.

به این اعتبار می‌توانیم بر هم‌پیوندی‌های فرهنگ باستانی ایران و دین اسلام تاکید کنیم. مایکل آکسورثی تاریخ‌نگار برجسته بریتانیایی این هم‌پیوندی را چنین بیان می‌کند: «با حاکمیت حاکمان جدید و اسکان سربازان عرب در قلمرو‌های تازه، روند آهسته اسلامی شدن آغاز شد و تشابه بسیاری از احکام اسلام با ویژگی‌های آیین مزدایی این امر را ساده‌تر کرد. پندار و کردار نیک، رستاخیز، بهشت و جهنم، و مانند اینها. در این دوران جوش و خروش مذهبی وجود داشت و ممکن بود بسیاری مفاهیم و قواعد در فرقه‌های مختلف مشترک باشند.»

تصویر تاریخی عزاداری ماه محرم


مطالب بیشتر برای مطالعه در این زمینه

خوانش دکتر علی شریعتی از واقعه کربلا چه تاثیری بر جامعه مذهبی ایران گذاشت؟

اعدام مبارزان آزادیخواه در روز عاشورا

عزاداری محمدرضا شاه پهلوی در تکیه دولت

قدیمی‌ترین تصویر ثبت شده از مراسم محرم در دوره قاجاریه


اکسورثی قطعه‌ای از متون دینی ایران را نقل می‌کند که همانندی عجیبی با متون اسلامی دارد: «هر لحظه که بمیرد هشتاد فرشته باکره به دیدار او خواهند آمد با گُل و تخت خوابی زرین، و با او به این گونه سخن خواهند گفت: هراسان مباش و کرده سودمند او به شکل شاهدخت آسمانی شگفت‌انگیزی، دختری باکره، نزد او خواهد آمد و او را به بهشت راهنمایی خواهد کرد.»

به گزارش رویداد۲۴ این قطعه به زبان سُغدی نوشته شده و شباهت به ایده حوریان بهشتی در قرآن دارد. همچنین در آیین زرتشت الهه‌ای به نام «دئنا» وجود دارد که پس از مرگ به سراغ انسان می‌آید و نامه اعمالش را برای وی باز می‌گوید. این‌ها همگی از اشتراکات فراوان اسلام و آیین زرتشت است.

اما مزداییسم شباهتی خاص به مذهب تشیع دارد که در ایده منجی باورانه آن مطرح مشهود است. زرتشت در زمان حیات خود اعلام کرده بود پس از وی فردی خواهد آمد که رهبری جنگ با شر را به دست گرفته و صلح و هماهنگی را در جهان ایجاد خواهد کرد. پیروان زرتشت این منجی را «سوشیانت» می‌نامند و معتقدد او از نطفه خود زرتشت است.

آموزه‌های زرتشت گونه‌ای الهیات سیاسی به وجود آورد که می‌توان مفهوم «فرّه ایزدی» را مشخصه اصلی آن دانست. فرّه ایزدی همان چیزی بود که پادشاه داشت و به زبان امروزی یعنی برگزیده بودن از سوی خدا. شاه در ایران مانند کشور‌های غربی برگزیده اشراف و نماینده طبقات بالا نبود، بلکه فرستاده‌ای بود از سوی خدا که بر مال و جان و هستی همه کس حاکم بود.

هر آنچه ضد شاه بود، متعلق به قلمرو شر و اهریمن بود و باید نابود می‌شد. شاهان هخامنشی مزداییسم را تکریم کردند و این تکریم در دوران ساسانی به اوج خود رسید و حاکمان ساسانی متاثر از طبقه کاهنان بسیاری از پیروان ادیان دیگر از جمله مسیحیان را کشتند و مورد آزار و شکنجه قرار دادند. مفهوم فرّه ایزدی نیز ماندگار شد و در قرون اسلامی به ظل‌الله و قبله عالم ترجمه شد.

احسان طبری درباره شاه و نقش تئوکراتیک (خداسالارانه) آن چنین می‌نویسد: «شاه یک شاه تئوکراتیک بود. داریوش خود را نماینده اهورامزدا می‌دانست. دین مزدیسنی در دوران هخامنشی دین مسلط بود. سخنان متفرعنانه داریوش به عینه این برگزیده بودن از سمت اهورامزدا را نشان می‌داد. خراج‌های سنگین، غارت متصرفات غنی مانند مصر و لیدی، یونان، هند و غیره، اخذ مالیات‌های گوناگون از معابد ثروتمند بابل و اورشلیم، عوارض کمرشکن از مردم، استفاده از کار غلامان، غنایم سرشار غارت‌های جنگی همه و همه از حقوق پادشاه که نماینده اهورامزدا روی زمین بود به حساب می‌آمدند.»

در واقع نتایج این شکل از الهیات سیاسی استبداد سیاسی و منجی‌گرایی در مواجه با مشکلات بود. با قدرت‌گیری حکومت صفویه و بدل شدن تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران، هویت ایرانی دچار تحول عظیمی شد.

مفاهیم و روایات مذهب تشیع اثری دیرپا بر هویت ایرانی گذاشتند و سنی مذهب بودن عثمانی و تقابل آن با ایران باعث تشدید هرچه بیشتر الهیات شیعی در ایران شد.

تلاش صفویه این بود که آگاهی فرهنگی و تاریخی ایرانیان را با مفاهیم شیعی پیوند بزنند و در این کار موفق بودند. برای مثال برای جشن نوروز احادیثی از بزرگان مذهب آوردند و به نوعی به جشن‌های ایرانی رنگ و بوی اسلامی دادند.

تلاش عمده صفویه ایجاد رابطه‌ای مذهبی و فرهنگی میان امامان تشیع و فرهنگ ایران بود. برای مثال روایتی نقل شد مبنی بر اینکه «بی‌بی شهربانو» دختر یزدگرد سوم همسر امام حسین و مادر امام سجاد است.

طبق نوشته یعقوبی، وقتی بی‌بی شهربانو را اسیر کردند و نزد عمر ابن‌خطاب آوردند، خلیفه مسلمین دستور داد وی را به بردگی بفروشند، ولی علی ابن ابی‌طالب با این تصمیم مخالفت کرد و شهربانو خود مختار شد همسرش را انتخاب کند و نهایتا امام حسین را انتخاب کرد.

بنابر آنچه اشرف می‌نویسد، کارکرد این روایت پیوند دادن شاهان ساسانی، که فرَه ایزدی داشتند، با ائمه اطهار و نهایتا پیوند هویت ایرانی به هویت شیعی بود. اما پیوند آیین‌های شیعی با فرهنگ ایران باستان را در مراسم و جشن‌های آیینی و مذهبی نیز می‌توان دید. برگزاری باشکوه سالروز و رویداد‌های تاریخی و فرهنگی، هم در جوامع پیشامدرن و هم در دوران جدید، از ابزار‌های عمده برای تداوم و زنده نگهداشتن خاطرات جمعی یا هویت قومی و ملی پیشامدرن درگذشته و هویت ملی در دوران جدید بوده است.

احمد اشرف می‌نویسد: «در ایران، برگزاری نوروز باستانی و مراسم دهه عاشورا، که هر دو از تقدس خاصی برای ایرانیان شیعه برخوردارند، ماده خام ایرانی هویت ایرانی شیعه، یا به زبان دیگر، دو ستون اصلی آن را تشکیل می‌دهند. ظاهرا مراسم دهه عاشورا که به طور رسمی و علنی به فرمان معزالدوله دیلمی بویه‌ای در سال ۳۵۲ ق در بغداد آغاز شده بود، با نشیب و فرازهایی، تا دوره صفوی ادامه یافته و همراه با مراسم عید نوروز، که برای آن احادیثی پرداخته شده بود، به منزله پراهمیت‌ترین مراسم سالانه ایرانی شیعی نهادینه شده و تا به امروز تداوم یافته است. البته در آن زمان در بغداد، دو جشن ایرانی پراهمیت نوروز و مهرگان برپا می‌شد. هنگامی که در سال ۳۹۸ ق عاشورا و مهرگان در یک روز هم زمان شدند، به فرمان شاهنشاه بویه ای، ابتدا مراسم عاشورا را برگزار کردند و روز بعد جشن‌های مهرگان را.»

واقعه کربلا و عزاداری شیعیان در ایام محرم نیز به‌واسطه پیش‌زمینه‌ای چون سوگ سیاوش به راحتی میام مردم ایران پذیرفته شد.

واقعه کربلا و امام حسین از بسیاری جهات، شباهت به داستان «سوگ سیاوش» در ایران باستان داشت و در ذهنیت و فرهنگ ایرانی مسبوق به سابقه بود. سوگ سیاوش که در اساطیر اواخر عهد ساسانی تدوین شده و به ثبت رسیده بود، در شاهنامه فردوسی با هنرمندی تمام ترسیم شد و در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای یافت.

تحت تاثیر این داستان مراسمی تحت عنوان سیاوشان یا همان سووشون به‌وجود آمد که شباهت زیادی با عزاداری ایام محرم دارد.

در جلد بیستم کتاب تاریخ جامع ایران آمده است: «در میان شیعیان ایران سالروز رحلت پیامبر اکرم، شهادت حضرت علی، حضرت فاطمه و مخصوصا شهادت امام حسین ایام سوگواری به شمار می‌رود. گاه در سوگواری‌های مذهبی در میان شیعیان آیین‌های سیاوشان دیده می‌شود. نوع برگزاری عزاداری برای امام سوم شیعیان عراق نیز به‌آیین سیاوشان نزدیک است، در حالی که در میان سنی‌ها عزاداری به این سبک وجود ندارد، و آنرا دلیلی بر ایرانی بودن این نوع سوگواری دانسته‌اند.» همچنین در تاریخ بخارا می‌خوانیم: «مردمان بخارا را در کشتن سیاوش نوحه‌هاست، چنانکه در همه ولایت‌ها معروف است و مطربان آن را سرود ساخته‌اند و می‌گریند و قوالان آن را گریستن مغان خوانند و این سخن زیادت از ۳۰۰۰ سال است.»

حماسه سوگ سیاوش، به نوشته شاهرخ مسکوب در واقع شباهت‌های دو مراسم ممکن است تا حدی گسترده، محبوبیت عاشورا را در میان ایرانیان تبیین کند. همانطور که احسان یارشاطر در مقایسه خود از دو مراسم نتیجه می‌گیرد: «شهادت امام حسین و اهل بیت او، یک زمینه‌ی واقعی در سنت ایرانی پیدا کرد تا به یک نمایش سوگواری الهام دهنده و سنجیده تبدیل شود. این مراسم، وارث ویژگی عمده مراسم کهنی بود که ریشه‌های عمیقی در روح ایرانی داشت.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
8
4
نوشته تا دوران صفوی عزاداری محرم نبود جناب منبع تون کدوم کتابه ؟
حداقل از زمان عضدالدوله دیلمی عزاداری رسمی محرم ثبت شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
2
9
از تاثیر آیین مانی بر ایرانیان و تشیع چیزی نگفتی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
3
13
یادآوری میکنم که ایرانی‌ها در ابتدا مسلمان نبودند، بلکه با حمله اعراب مسلمان شدند ضمناً در دوره صفویه سنی مذهب را به مرزهای کشور تبعید کردند
سهراب
|
United States of America
|
۰۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
4
15
پس چراعزاداری سیاوشرو ادامه نمی دهیم کاش یک روزی درتقویم کشور به ان اختصاص داده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
اینکار باید بشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
2
7
این امید دانا چرندیاتی میگه که ایرانی ها به دلیل .... شیعه شده اند و خوب هست که شنا مطلب این چنینی را بیان میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
6
19
ریشه رو دیگه همه میدونن که اززمان صفویه ،شروع شد
خاقان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
3
5
رویداد جان، به خودم قول داده بودم دیگر گزارشات تاریخی شما را نخوانم. امروز زدم زیر قولم و دوباره خلقم تنگ شد. آقای نویسنده محترم، دستکم یک قرن است که از دوره نیبرگ و کتاب او "دینهای ایرانی" دیگر کسی دینهای ایرانی را با ادیان ابراهیمی مقایسه نکرده است. اسکاتولوژی ایرانی در پرژن پریود وارد دین یهود شد، و از طریق مانویان وارد مسیحیت، همین و بس. دین اسلام تا دوره عباسی اصولا فقط یک روش زندگی بود و اصحاب و تابعین و تابعین تابعین اصلا به عنوان دین به آن نگاه نمی کردند، از دوره عباسیان بود که رنگ ایدئولوژیک گرفت. امروز خوشبختانه ما نسخه قرآن صنعا 2 را داریم و میتوانیم تفاوتهای قرآن اولیه را با نسخه رایج امروز بسنجیم. قومی به نام اعراب تا دوره اسلام اصلا وجود خارجی نداشت. شبه جزیره عربستان سکونتگاه اقوام مختلف کلیمی و مسیحی و چندخدایی بود. جاهلیت عنوانی است جعلی و برساخته و عربستان پیش از اسلام تمدنی درخشان داشت. حرفهای آقای طبری یک پول سیاه ارزش علمی ندارد. هر کتاب تاریخ نوشته کمونیست ها را باز کنید همین مطالب قالبی را از دوره آدم تا تشکیل اتحاد شوروی به همه حکومتها و دولتها از چین و هند و ایران نسبت داده اند. خوشبختانه تعداد زیادی از گلنوشته های تخت جمشید خوانده شده است و الآن ما اطلاعات خوبی در این مورد داریم. رک: انتشارات دانشگاه شیکاگو و مجله arte که با سردبیری آقای پییر برایان منتشر میشود و گزارشهای مفصلی از این تحقیقات دارد. آنقدر غلط دارید که حوصله نوشتن درباره بقیه را ندارم.
حسین جعفری
|
Turkey
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
8
22
نویسنده چرا تاریخ را تحریف می‌کند کجا تاریخ آمده کوروش وهخامنشیان برده داری وعلام ویا با ظلم وستم خراج میگرفتن از کورش همیشه به نیکی و مدافع حقوق انسان یاد شده بخاطر خود شیرینی برای حاکمان تاریخ رابرای آیندگان تحريف نکنید شمارا لعن می‌کنند
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
3
15
سیاوش که ولیعهد بود و به دنبال قدرت نبود برای اثبات پاک بودنش از آتش گذشت و بخاطر اعتماد و عشق کشته شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
2
22
چراگرفتن مالیات ازشوی شاهان قدیم ایران غارتگری نامیده میشود؟ وهمین کارازسوی حکومتهای اسلامی (پرداخت جزیه) ازسوی سرزمینهای گرفته شده درجنگ مباح وشرعی است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
فک می کنی زمان شاهان قدیم اعلام می کردن تا بیایید اظهارنامه غارتگری پرداخت کنید!؟
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
8
9
ریشه عزاداری در پایان حکومت زندیه بود و حکومت قاجار به ان بها داد با جعل احادیث را تاریخ بخشیدن حتی در زمان حکومت شاه عباس که پول زیادی به کاشانی داد تا شعر حماسی سرود قبلش هیچ شعر و داستانی نبود
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
6
9
این چرت و پرت ها چیه سر هم میکنید.
دکتر حمید میرخلف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
18
6
لطفا وقتی اطلاعات تاریخی درستی ندارید نظر ندهید و عزاداری برای امام حسین(ع) بصورت پنهانی در زمان عباسیان و توسط شیعیان انجام می شد و پس از تسلط آل بویه بدستور حسن آل بویه در قرن چهارم هجری و پس از تسلط آل بویه بر عباسیان علنی شد و این عزاداری ها پس از گذشت بیش‌از سه قرن سکوت علنی شد و این قیام عاشورا ست که تا تاریخ ورق می خورد تاثیر خود را خواهد گذاشت
پاسخ ها
زارعی/ شیراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
کاش به اندازه اطلاعاتمان اظهار فضل
می نمودیم.درودبرشمادکترمیرخلف که حق مطلب را ادانموده آید.امان از بی اعتقادی و غرورونادانی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
4
25
نصف اروپا در تصرف امپراطوری عثمانی بود و می رفت که کل اروپا را تصرف کند نبوغ انگلیسیها باعث تشکیل دولت دراویش،لواط کار صفویه شد و از پشت به امپراطوری مسلمان ترکیه خنجر زدندو حکومت صفویه و عثمانی را به جان هم انداختند و اروپا از شر امیراطوری عثمانی راحت شد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
1
5
امان
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
8
2
عمارت
چهار صد ساله
ریا یعنی فریب
زبان دروغین
قوم ریاکار دو رو
دشمن انسانیت
دشمن آدمیت
دشمن امام حسین
دبیر جامعه شناسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
10
0
سوک ویا اندوه grief واکنشی احساسی برای تخلیه بار
عصبی وروانی وهیجانی در مورد یک شوک و یا پدیدهایی
تالم انگیز است که میتواند اثری آرام بخش آور والسلام در
چرخه قبول آن مصیبت و یا ضایعه وکنار آمدن با آن وبرگشت به زندگی عادی باشد که دارای هفت مرحله است
که مهمترین آن عزاداری یعنی دوباره باز سازی آن حادثه در
ذهن وروان ویا در عالم واقعیت ونمودظاهری ویا تمثیلی از
آن میباشد و دوم برگردان تمامی آن فاجعه و ضایعه بر خود
به خاطر همنوایی کردن با فرد مصیبت دیده در حادثه ایی
تارخ عزاداری امام حسین از شام و دربار یزید و بعد از روز

چهلم با محوریت اهل بیت آغاز شد ودر ایران شیعی از طریق شبه ویا شبیه گسترش پیدا کرد وعناصر اعتقاد وایمان
وارادت به خاندان علی در آن مراسم مذکور رابا صحنه سازی مرگ سیاوش متفاوت میسازد یکی از مهمترین

رخدادها در مراسم مذهبی پدیده ایماژ Image ویا
تصویر سازی و تصور انگیزی ونشانه ها یا symbol

همان نشانگرها میباشد که فرصتی دیگر می طلبد



خدانگهدار التماس دعا








آ

که
ایرانزمین
|
United States of America
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
1
24
درودخداوندبرجمشیدوخاندان پاکش ازداریوش کمبوجیه کورش خشایارشاه وهمه شاهان ایران زمین
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
4
24
عزاداری از دوره صفوی درست شده در کجای فرهنگ ایرانی بوده ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
13
5
آل بویه در حدود سال ۳۵۰ قمری اولین دولت بود ک به شیعیان اجازه داد مراسم عاشورا و غدیر را برگزار کنن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
4
22
بدعت صفویان
حسین فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
7
18
شرم شرم از دین انسانیت برادری دروغ دروغ دروغ دوستان چشم باز کنید انسان هستیم باور کنید هستید زندگی کنید نه با توهم واقعیت زمان موجودات زنده درکل کره زمین توهم را در آتش آگاهی بسوزانید درود برکوروش درود بر انسان کار درست راست گفتار و راست کردار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
4
14
نتیجه اینه که حکومتی(صفویه) در یک زمان حربه ای بکاربرده برای قدرت گرفتن و تقابل، واین اصلا ریشه وشناسنامه ایرانی نداره
نظرات شما