معاون پیشین آموزش و پرورش: برنامهای از جلیلی در آموزش و پرورش ندیدیم
رویداد۲۴ انتخاب نوشت: آموزش و پرورش همواره درگیر دو مسأله اقتصاد و محتوا بوده است. اگر خطر تزریق محتوا ایدئولوژیک افراطی بیشتر شود، مسأله اقتصاد آموزش و پرورش نیز به حاشیه میرود؛ آن هم در شرایطی که وضعیت معیشتی معلمان در سالهای اخیر نیز آنها را در وضعیت سختی قرار داده است.
ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش، درباره بی توجهی نامزدهای انتخاباتی به مسأله آموزش و پرورش گفت: ما کارنامه و برنامهای از جلیلی در آموزش و پرورش ندیدهایم؛ در مناظرهها نیز چندان به مسائل آموزش و پرورش نپرداختند. برای من جای سؤال بود که وقتی سؤال کارشناسان مطرح شد، از میان این همه مسائل اولویت دار در آموزش و پرورش، به مسائل دست چندم پرداختند. مهمترین مسأله امروز مسأله اقتصاد آموزش و پرورش است. رویکرد دولتها نسبت به آموزش و پرورش دولتی و حق مردم در برخورداری از آموزش رایگان که در قانون اساسی و سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، کاملاً در سکوت ماند. یکی دیگر از مشکلاتی که ما داریم کیفیت آموزش است. نزدیک ۴۰ درصد دانشآموزان دچار فقر آموزش هستند و رتبههای کنکور نیز عادلانه توزیع نمیشود. نامزدها صرفاً کلی گوییهایی کردند که باب میل معلمان نبود. اگر قرار است دولت جلیلی تداوم دولت رئیسی باشد، اصلاً تجربه خوبی در آموزش و پرورش نخواهیم داشت.
بیشتر بخوانید: صحرایی: تراکم کلاسهای درسی حضور اتباع خارجی است
وی درباره عملکرد دولت رئیسی در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد: در دولت رئیسی سهم آموزش و پرورش از ۱۰ درصد به ۹ درصد رسید، در حالیکه مطلوب ۲۰ درصد است. با این پول اصلاً نمیشود آموزش و پرورش را اداره کرد. ما از سال ۷۰ تاکنون ۲۳ درصد کسری داشتیم و باید بودجه آموزش و پرورش واقعیسازی میشد. دولت رئیسی نیز با شعار مردمیسازی، دنبال برون سپاری آموزش و خصوصیسازی آموزش بود. آموزش باید به مسیر قانون اساسی یعنی آموزش رایگان بازگردد. من امیدوارم اگر پزشکیان پیروز شد، حتماً از معلمان نظرخواهی کند.
سکههای همسترت رو بفروش! با بهترین قیمت برای اولین بار در ایران!
معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش در رابطه با خطر تزریق نگاه افراطی دولت رئیسی در محتوا درسی اظهار داشت: اگر تیم جلیلی بخواهد مسائل افراطی را وارد محتوای آموزش و پرورش کند، اصلاً جواب نمیدهد و کسی قبول نمیکند. هر کسی نمیتواند مدعی شود که وارد این حوزه شوند. کتابهای درسی محلی برای انتقامگیری سیاسی و طرح مسائل افراطی نیست. در حوزه تولید محتوا، باید مبتنی بر سند تحول باشد و نگاه کوته بینانه و تبعیضآمیز نسبت به دختر و پسر را وارد آموزش و پرورش کنند. امروز جامعه چنین اجازهای را به تندروها نمیدهد.