تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

موشک‌های ایران چقدر به پایگاه «نواتیم» آسیب زدند؟

آنطور که واشنگتن پست گزارش داده حداقل ۲۳ موشک ایران در حمله موشکی سه‌شنبه شب به چندین پایگاه نظامی و اطلاعاتی اسرائیل اصابت کرده است.

موشک‌های ایران چقدر به پایگاه «نواتیم» آسیب زدند؟

رویداد۲۴| سه‌شنبه شب بود که موشک‌های ایران در عملیاتی با عنوان «وعده صادق ۲» و با رمز یارسول‌الله به آسمان اسرائیل رسید. این موشک‌ها از گنبد آهنین گذشت و اهداف را مورد اصابت قرار داد. تصاویر ماهواره‌ای که بعد از این حمله از پایگاه هوایی «نِواتیم» گرفته شده حاکی از ایجاد یک حفره بزرگ در سقف آشیانه هواپیما‌های این پایگاه است.
میزان خسارتی که این حمله در نهایت به پایگاه نواتیم وارد کرده طی روز‌های گذشته محل بحث و بررسی بوده و در رسانه‌های مختلف به آن پرداخته شده است. مثلا آنطور که العالم گزارش می‌کند، ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران به وحشت افتاده است.
حفره بزرگ
بی‌بی‌سی، اما مشخصا تصاویری ماهواره‌ای شرکت آمریکایی ماکسار از پایگاه هوایی نواتیم را مورد بررسی قرار داده و نوشته: «یک گودال در جاده دیده می‌شود و همین طور آسیب به سقف بنایی که به نظر می‌رسد آشیانه هواپیما‌ها باشد، نشانه‌هایی هم از بقایای تخریب در نزدیکی آن به چشم می‌خورد.»
بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی با بررسی ویدیو‌هایی از اطراف این پایگاه تایید کرده که دست‌کم ۲۷ موشک به سمت آن رفته‌اند و حداقل ۹ فروند از این موشک‌ها به هدف اصابت کرده‌اند. به اضافه اینکه چندین رهگیری و خنثی شدن موشک در آسمان هم ثبت شده است.
خبرگزاری دولتی ایرنا، اما به نقل از روزنامه صهیونیستی «معاریو» به خسارت‌های زیادی که در نتیجه حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی «نوایتم» وارد شده، اشاره کرده و نوشته: «خسارت‌های وارده به پایگاه نواتیم در حمله موشکی ایران تأثیر منفی بر پدافند هوایی اسرائیل خواهد داشت.»
اصابت ۲۳ موشک
واشنگتن پست نیز در گزارشی نوشته که حداقل ۲۳ موشک ایران در روز سه‌شنبه به چندین پایگاه نظامی و اطلاعاتی اسرائیل اصابت کرده است. در این گزارش همچنین آمده که «ارتش اسرائیل گفته یک پهپاد که "از سمت شرق" پرتاب شده بود، دو سرباز اسرائیلی را به کشتن داد.»
گفتنی است، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود به نقل از میدل ایست در این خصوص نوشته: «در همین حال تصاویری منتشر شد که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها برای مخفی کردن صدمات زیادی که به پایگاه‌های نظامی وارد شده، در تصاویر ماهواره‌ای از ابر‌های دیجیتالی استفاده کرده و با این ابر‌های مصنوعی پایگاه هوائی تل نوف و همچنین پایگاه هوائی نواتیم را استتار کرده‌اند تا اثر حمله موشکی سپاه پاسداران را مخفی کنند!»
تخریب سه ساختمان
کیهان البته به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس هم اشاره کرده و نوشته که «خسارات عمده‌ای به پایگاه نواتیم و بخش تاسیسات تعمیر و نگهداری هواپیما‌ها وارد شده و ویدئو‌های آنلاین نشان می‌دهد ده‌ها موشک ایرانی در همین پایگاه فرود آمده‌اند.»
گزارش شبکه سی‌ان‌ان هم حاکی است که ایران حداقل ۳ ساختمان را در پایگاه نواتیم نابود کرد. همچنین با تجزیه و تحلیل تصاویر می‌توان به این نتیجه رسید که موشک‌های ایرانی حفره‌های بزرگی در دو آشیانه نگهداری هواپیما‌های بزرگ ایجاد کرده است. ایران فقط منتظر حمله اسرائیل است تا ۳۲ هدف حیاتی در عمق اسرائیل را با سنگین‌ترین موشک‌های بالستیک مورد هدف قرار دهد.
گزارش‌هایی که شرح آن رفت عمدتا بر پایه تصاویر ماهواره‌ای ارائه شده‌اند. اما سخنگوی ارتش اسرائیل یک روز پیش از انتشار آن گفته بود که آسیب‌ها عمدتاً در نتیجه رهگیری‌های اسرائیل بوده است. دانیل هگاری در نشست خبری که یازدهم مهر ماه برگزار شد، گفت برخی سازه‌ها، مراکز نگهداری و «دفاتر اداری» در «چند پایگاه هوایی» آسیب اندکی دیدند، اما به نام آن‌ها اشاره نکرد. او همچنین تأکید کرد که «هیچ سلاح و سربازی» آسیب ندیده و هواپیما‌ها در آشیانه‌ها سالم‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما