تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

رانا پلاس پانوراما یا سهند پارس خودرو / کدام سدان اقتصادی ملی ارزش خرید دارد؟

سهند و رانا پلاس از جمله سدان‌های اقتصادی در بازار خودرو هستند. یکی از آنها تازه‌وارد محسوب می‌شود و دیگری چند سالی است که تولید می‌شود. در این محتوا به مقایسه این دو خودرو می‌پردازیم تا مشخص کنیم کدام یک از آنها برتر است.

رانا پلاس پانوراما یا سهند پارس خودرو / کدام سدان اقتصادی ملی ارزش خرید دارد؟

رویداد۲۴| مهدی توفیقی: سدان‌های اقتصادی همواره یکی از رده‌های مهم در بازار خودرو به شمار می‌روند و میزبان قشر‌های مختلف جامعه هستند. این خودرو‌ها معمولاً در رده‌های متوسط قرار دارند و برای استفاده روزمره یا سفر‌های کوتاه گزینه‌ای بسیار مناسب و جذاب به حساب می‌آیند. این دسته از خودرو‌ها نه تنها قیمت بالایی ندارند، بلکه از نظر استهلاک و هزینه‌های نگهداری نیز برای مالک بسیار معقول و کم‌زحمت هستند. با این حال، در شرایط کنونی بازار، این خودرو‌های اقتصادی برای بسیاری از افراد به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده‌اند!

سهند، جدیدترین سدان سایپا خودرویی است که در واقع به عنوان نسل جدید ساینا معرفی شد و نسبت به ساینایی که خود نسخه بروز شده تیبا بود بهبود‌های مهمی پیدا کرد. سهند را زیرمجموعه بزرگ سایپا یعنی پارس خودرو بر عهده داشته و قرار است تا در تیپ‌های مختلفی از جمله تیپ S و G به بازار پر هیاهوی کشور عرضه شود. سهند پارس خودرو پس از خانواده شاهین گران‌ترین محصول سایپا شناخته می‌شود که رقبای مختلفی از جمله رانا پلاس پانوراما ایران خودرو را مقابل خود دارد. 

رانا پلاس با سقف شیشه‌ای یا همان پانوراما، عضو جدید خانواده رانا در ایران خودرو است که در اوایل دهه ۱۴۰۰ شمسی به بازار عرضه شد. رانا در واقع نسخه جدید پژو ۲۰۶ صندوقدار بود که ایران خودرو قصد داشت آن را با قیمتی پایین‌تر از پژو ۲۰۶ SD به فروش برساند، اما این امر محقق نشد. پس از موفقیت رانا، نسل جدید آن با افزودن پسوند "پلاس" تحت عنوان رانا پلاس معرفی شد و تا کنون در دو تیپ رانا پلاس و رانا پلاس پانوراما تولید می‌شود.

طراحی ظاهری

سهند پارس خودرو از نظر طراحی ظاهری به‌طور قابل توجهی نسبت به ساینا و تیبا بهبود یافته و مدرن‌تر شده است، به‌طوری که حداقل می‌توان آن را با چشم مشاهده کرد. نمای جلوی این سدان جمع‌وجور با چراغ‌های کشیده و متصل به جلوپنجره‌ای که نشان پارس خودرو را در خود دارد، طراحی شده است. این ویژگی باعث ایجاد ظاهری خشن و جذاب در نمای جلو سهند شده است.

از سوی دیگر، نمای جانبی این خودرو هیچ تفاوتی با برادران بزرگ‌ترش یعنی ساینا و تیبا ندارد و تنها فرم آینه‌های جانبی تغییر کرده است. در نمای عقب، چراغ‌های اصلی به شکل کشیده و باریک طراحی شده‌اند، اما خبری از اتصال آنها به یکدیگر نیست. سپر عقب نیز به‌طرز ساده‌ای طراحی شده و تنها شامل یک دیفیوزر ساده دو رنگ و محل نصب پلاک است.

رانا پلاس، برخلاف رقیب خود، تغییرات چندانی نسبت به نسل قبلی‌اش نداشته و همچنان همان ناهماهنگی میان رانا و پژو ۲۰۶ صندوقدار را حفظ کرده است. در نمای جلو، ابعاد و فرم چراغ‌های اصلی نسبت به نسل پیشین تغییری نکرده، اما گرافیک بروزتری به خود گرفته و پوزیشن لایت نیز در این خودرو حضور دارد. میان چراغ‌ها یک جلوپنجره نسبتاً باریک و کشیده تعبیه شده و بر روی سپر، چراغ‌های مه‌شکن و ورودی هوای ثانویه قرار گرفته‌اند. همچنین در نسخه‌های جدید رانا پلاس، چراغ دیلایت در داخل قاب چراغ مه‌شکن وجود دارد.

از نمای جانبی، تنها آینه‌های جانبی کمی به‌روز شده‌اند، اما فرم قبلی همچنان مشهود است. به نظر می‌رسد که به زور یک صندوق عقب به انتهای پژو ۲۰۶ چسبانده شده و آن را تزئین کرده‌اند! در نمای عقب نیز تنها گرافیک داخلی چراغ‌های عقب به‌روز شده و سایر قسمت‌ها تغییر نکرده‌اند. به‌طور کلی، نظر در مورد طراحی ظاهری سلیقه‌ای است، اما سهند از نظر طراحی، هارمونیک‌تر به نظر می‌رسد نسبت به رانا پلاس.

رانا پلاس و سهند، هر دو نسبت به نسخه‌ها و نسل‌های قبلی خود تغییرات مثبتی داشته‌اند و اگر بخواهیم هر یک را با نسل‌های پیشین مقایسه کنیم، قطعاً چهره بهتری را ارائه می‌دهند. اما در مقایسه با یکدیگر، نمی‌توان به راحتی یکی را برتر از دیگری دانست. رانا پلاس در برخی بخش‌ها هماهنگی لازم را ندارد و این موضوع تا حدی شامل سهند نیز می‌شود.

کابین

داخل کابین هر دو خودرو شرایط تقریباً یکسانی دارد، اما طراحی داشبورد و رودری‌های سهند به مراتب بهتر و موردپسندتر است. با این حال، متریال به‌کار رفته در کابین هر دو خودرو کیفیت پایینی دارد. در تیپ G سهند، سیستم مالتی‌مدیا به‌صورت فابریک در بالاترین بخش کابین وجود دارد، در حالی که در رانا پلاس پانوراما خبری از آن نیست. همچنین، پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع در هر دو خودرو اتوماتیک نیست، اما در سهند به‌صورت دیجیتالی طراحی شده است.

رانا پلاس با سقف شیشه‌ای، تریم داخلی تمام مشکی دارد، در حالی که سهند دارای تریم داخلی دو رنگ است. فضای کابین در هر دو خودرو مشابه بوده و همچنان فضای عقب هر دو سدان تنگ و محدود است. از نظر حجم صندوق، تقریباً شرایط هر دو خودرو یکسان است، اما رانا پلاس کمی وضعیت بهتری نسبت به سهند سایپا دارد.

مشخصات فنی

رانا پلاس سقف شیشه‌ای در بخش فنی خود از نسل جدید پیشرانه TU۵ استفاده می‌کند که با نام TU۵ پلاس شناخته می‌شود. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری می‌تواند حداکثر ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. همچنین، این سدان اقتصادی ایران خودرو به یک گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز شده که نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

استفاده از پیشرانه TU۵ پلاس به همراه جعبه دنده ۶ سرعته دستی باعث بهبود هماهنگی میان موتور و گیربکس شده و مصرف سوخت را کاهش داده است. مصرف سوخت ترکیبی رانا پلاس پانوراما ۶.۹ لیتر اعلام شده که برای این خودرو عددی معقول و منطقی به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، سهند پارس خودرو به نسل جدید پیشرانه معروف M۱۵ مگاموتور مجهز شده که با کد M۱۵ GSi شناخته می‌شود. این پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی توانایی تولید حدود ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلوی سهند منتقل می‌شود و هماهنگی خوبی میان موتور و گیربکس وجود دارد، هرچند که قدرت آن کمتر از رانا است.

پیشرانه ارتقا یافته سهند نسبت به نسخه معمولی M۱۵ عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد، هرچند که همچنان ۸ سوپاپ است. تغییرات این پیشرانه شامل برقی شدن دریچه گاز، اصلاحاتی در سیستم پاشش سوخت و جرقه‌زنی، و همچنین طراحی متفاوت سرسیلندر نسبت به نسخه قبلی می‌شود. به‌علاوه، این پیشرانه به فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) نیز مجهز شده است. از نظر مصرف سوخت و استهلاک، به نظر می‌رسد که سهند ممکن است وضعیت بهتری نسبت به رانا داشته باشد.

ارزش در بازار کارکرده

سهند و رانا پلاس دو خودروی نسبتاً محبوب در بازار کشور ما هستند. هر دو خودرو در بازار رقابت نسبتاً برابری دارند و با توجه به اینکه رانا پلاس قیمت بالاتری نسبت به سهند دارد، این موضوع چندان تهدیدی برای سهند محسوب نمی‌شود. خرید هر دو خودرو در بازار فعلی منطقی به نظر می‌رسد (البته اگر قیمت‌ها را مدنظر قرار ندهیم) و اگر مالک تصمیم به فروش خودرو خود بگیرد، معمولاً با مشکل خاصی مواجه نخواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما