گزارش رویداد۲۴ از توسعه مترو در دوران مدیریت شهردار کنونی پایتخت
«قالیباف» ۴ درصدی چه بلایی سر مترو تهران آورد؟ (جدول)
از جمله نامزدهای که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از باز شدن کارنامهاش قطعا سود نمیبرد محمد باقر قالیباف است؛ شهردار 12 ساله پایتخت که این تهران را به شهری مختص 4 درصدیهای که او آنها را زالو صفت خوانده است تبدیل کرده است.
رویداد۲۴- محمدباقر قالیباف در مناظره اول انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی و معاون اولش اسحاق جهانگیری را دولت ۴ درصدیها نامید؛ این در حالی است که حداقل عملکرد او در حوزه توسعه مترو تهران با گران شدن هزینه ساخت خطوط جدید و همچنین استخدامهای نجومی یاران و دوستانش در متر و پرداخت حقوق آنها از جیب مردم تهران ثابت میکند این خود او است که در زمره 4 درصدیها قرار میگیرد.
انتخابات فرصت بررسی کارنامه ها است؛ کارنامه کسانی که ادعای مردمی بودن و با مردم بودن را دارند؛ آنانی که خود بیش از کسانی که متهم میکنند حرف میزنند؛ عملی هم اگر کرده باشند، از جیب بیتالمال، گزاف بوده و نجومی.
بر این اساس شاید به نفع برخیها نباشد که کارنامهشان در پیشگاه مردم و در فرصت رقابتهای انتخاباتی گشوده شود تا مردم بدانند چه کسانی حرف میزند و چه کسانی عمل میکند؛ چه کسانی صادقاند و چه کسانی دروغگو.
از جمله نامزدهای که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از باز شدن کارنامهاش قطعا سود نمیبرد محمد باقر قالیباف است؛ شهردار 12 ساله پایتخت که این تهران را به شهری مختص 4 درصدیهای که او آنها را زالو صفت خوانده است تبدیل کرده است؛ شهری که فاصله طبقاتی در آن را روز به روز بیشتر و بیشتر شده؛ شهری که توسعه حملونقل عمومی در آن با وجود وسعتش جایگاهی ندارد و یا اگر داشته باشد آنقدر گران شده است که بیش از این و با این رویه امکان توسعه آن وجود ندارد.
قالیباف همواره در طول دوران مدیریتی خود تلاش کرده است که اولین ها را به نام خود ثبت کند؛ اولین تونل بزرگ شهری، اولین اتوبان دو طبقه، اولین و بزرگترین دریاچه مصنوعی و... اما به چه قیمتی؟ در همین راستا نیز او تلاش داشت که توسعه مترو تهران را هم به نام خود ثبت کند و برای همیشه سایه سنگین آیت الله هاشمی رفسنجانی از روی متروی تهران حذف کند.
مترو دستاوردی بود که همه آنرا به اسم «هاشمی رفسنجانی» میشناختند. "آیتالله" چندین سال تلاش کرد تا همه را قانع کند که یکی مهمترین الزامات جامعه کلانشهری مترو است. بعد از آن نیز فرزندش طی تلاشی 17ساله بخش اعظم آن را راهاندازی و افتتاح کرد.
هاشمی مقدمات کار را برای شروع ساخت خطوط جدید فراهم کرده بود، قراردادهای لازم هم با پیمانکارها بسته و آماده شده بود. همه چیز محیا بود تا گام جدیدی در توسعه مترو برداشته شود اما، هاشمی از مدیرعاملی مترو برکنار شد.
قالیباف شخصا کار گسترش خطوط مترو را در دست گرفت. قراردادهایی که قبلا بسته شده بود را لغو و قراردادهای جدید منعقد کرد.
مترو مثل اسب راهوار آماده مسابقه تقدیم شهردار شد. مجتمعهای ایستگاهی، بخش مهمی از بودجه کلان مترو را تأمین میکرد. همه چیز برای جهش بزرگ آماده بود. انتظار میرفت تا سال ١٣٩٢ فاز اول و دوم خط سه و فاز اول خط شش و هفت به بهرهبرداری برسد و پیشبینی آن بود که در آغاز سال ١٣٩٣ مترو دستکم شش میلیون سفر در روز را سامان دهد؛ اما زهی خیال باطل.
به نظر میرسید قالیباف به فکر توسعه حملونقل عمومی نیست و صرفا میخواهد چیزی برای روزهای انتخابات داشته باشد. از همینرو هم پروژه پل صدر را آغاز کرد. در شهری مملو از جمعیت و ماشین که ترافیک یکی از مشکلات همیشگی آن است به جای آن که راهی برای گسترش حملونقل عمومی پیدا کند یک فضای دیگر در اختیار ماشینهای شخصی قرار داد. همان روزهای اول هم کارشناسان هشدار میدادند که اتوبان صدر از نظر ترافیکی مشکل آفرین خواهد شد. این هشدار امروز محقق شده است.
در همین رابطه سعید متصدی، معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت از محیطزیست گفته بود: اگر هزینه ساخت اتوبان صدر برای ساخت خطوط مترو استفاده میشد، امروز شاهد آلودگی هوا، آلودگی صوتی و افزایش ترافیک در تهران نبودیم.
قالیباف خیلی دیر به ناکارآمدی اتوبان صدر و اهمیت توسعه مترو پی برد. زمانی که دیگر تمام قراردادهای نیمه کاره مترو در دوران مدیریت سابق را لغو کرده بود و مهندسانی که 17سال دلسوزانه کار کرده بودند و بعضی از آنها حتی تجربهای بیشتر از 17سال داشتند را یا اخراج کرد و یا خودخواسته عطای همکاری با قالیباف را به لقایش بخشیدند.
کار مترو بعد از به کندی پیش میرفت، سالهای 91تا 93 بی هیچ پیشرفتی گذشت. پیمانکارهای جدید کار خود را بلد نبودند، اشتباهاتی در کار میکردند که میتوانست مرگ بار باشد اما رسانهای نمیشد.
اشتباهات فاحش در مترو هزینههای سرسام آوری را به بار آورده بود . هزینههایی که میتوانست صرف گسترش خطوط مترو و حملونقل عمومی شود.
جدول بالا خلاصهای از هزینههای مترو تهران است. بادقت در این جدول به راحتی میتوان تفاوت هزینه و میزان کار انجام شده در دورههای مختلف و برای خطوط مختلف را با هم مقایسه کرد.
زمانی که محسن هاشمی مترو را تحویل داد، میزان متوسط جابهجایی مترو در روز یک میلیون مسافر بود. سال ٩١ میزان جابهجايي مسافر یکمیلیونو صد، سال ٩٢ یکمیلیونو ٢٠٠ ، سال ٩٣ یکمیلیونو ٢٨٠، سال ٩٤ یکمیلیونو ٣٠٠ و سال ٩٥ هم یکمیلیونو ٣٠٠ بود. پس در این پنج سال چه ظرفیتی از مترو گرفته شده است؟ هزاران میلیارد هزینه شده و بیش از هفت هزار نفر پرسنل به مترو اضافه شده، اما آنچه عملا به ظرفیت مترو اضافه شده، در حد بسیار ضعیفی بوده است
قالیباف و ژستهای ناتمام انتخاباتی
در خصوص مترو داستانهای دیگری هم وجود دارد. در این راستا تلاشهای ناموفقی در جهت توسعه مترو و راهاندازی خطوط پنج و شش و هفت انجام شده اما، نمیتوان این حقیقت را انکار کرد که قالیباف در توسعه مترو هم به فکر حرفها و ژستهای انتخاباتیاش بوده است.
طبق اسنادی که رویداد۲۴ به آن دست پیدا کرده است، در سال 94دولت در ردیف بودجه خود برای توسعه مترو بودجهای حدود هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته بوده است اما، آقای قالیباف این بودجه را قبول نکرده تا بتواند در حرفهای انتخاباتی خود بگوید در توسعه مترو از دولت هیچ پولی دریافت نکرده است.
سودای رئیسجمهور شدن در سر آقای شهردار، تا کجا میخواهد عرصه را بر مردم تهران تنگ کند؟ تا کجا باید شهر نابود شود، فروخته شود، بیآب و هوا و درخت شود تا آقای قالیباف دست از این خیال خود بردارد.
استخدامهای نجومی در مترو و مقایسه آن در سطح جهانی
مترو هم مانند دیگر فضاهای در دست شهرداری، به محلی برای رانتخواریهای بی شمار قالیباف تبدیل شده است.استخدامهای نجومی در مترو حقوق بسیاری از افراد تحصیل کرده جویای کار را ضایع کرده است. همچنین انبوهی از نیروهای مازاد در شهرداری را به وجود آورده است که تامین حقوق این نیروها به منابع مالی بسیاری نیاز دارد.
جدول بالا مقایسه تعداد شاغلان مترو در چند شهر پرجمعیت جهان است. بادقت در این جدول به راحتی میتوان دریافت چه میزان نیروی مازاد در مترو تهران مشغول به کار است. حدود 10هزار نفر برای 243 کیلومتر خط مترو!!
مترویی که می توانست روزانه بیش از شش میلیون مسافر جابهجا کند امروز مسیر توسعه را به کندی لاکپشت طی میکند، هزینهای که صرف ساخت اتوبان صدر شد و هزینهای که به اسم توسعه در مترو تلف شد اگر به درستی به کار گرفته میشد امروز وضعیت مترو این نبود.
قالیباف که با عملکردش در مسیر 4 درصدی های ادعایی خودش گام برداشته است امروز با شیوه های شناخته شده که به احمدی نژادی موسوم شده است تلاش دارد با فرافکنی و فرار به جلو و با متهم کردن رقبا در رقابت های انتخاباتی گرد و خاکی به راه بیندازد تا نگاه افکار عمومی را از خود دور کند و مردم اطلاع پیدا نکنند او چه بلایی بر سر پایتخت آورد و چگونه تهران را به شهری ورشکسته تبدیل کرد.
قمت های 10 سال پیش با امسال قابل مقایسه نیست
بعدش هم برای پیشرفت و سرعت بخشیدن به کار بایستی هزینه بیشتری پرداخت کرد
اینها در صورتی است که آمار تو درست باشد
خوب است وجدانت را فعال کنی ناجوانرد
1- آقای قالیباف فرمودند ما از زباله برق تولید می کنیم: این کار فقط در چند کشور پیشرفته دنیا و به صورت آزمایشی انجام می شود. در شهرداری تهران با هزینه شدن ده ها میلیارد هنوز یک پایلوت 10 درصدی هم راه اندازی نشده است. این یعنی آمار واقعی!
2- آقای قالیباف فرمودند من مدافع آزادی بیان هستم، چند روز بعد فایل سخنرانی ایشان برملا شد که فرموده اند من با زور حکم تیر برای دانشجویان را از شورای عالی امنیت ملی گرفتم!
3- پسر و داماد و فامیل ایشان همگی در مترو، بانک شهر و سیار زیر مجموعه های شهرداری رئوس مدیریت را به دست گرفته و مافیای شهر تهران را در دست دارند.
4- ایشان منکر واگذاری املاک نجومی شدند در حالی که حتی اصولگرایانی مثل احمد توکلی و دشمنان قسم خورده دولت مثل آقای اژه ای وقوع این واگذاری خلاف قانون را تایید کردند.