تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ از تلاش کمیته هفت نفره برای دیدار با رییس مجلس؛

دلیل بازگشت اصولگرایان به لاریجانی چیست؟

تنها دو دلیل می توان برای برگزاری این جلسه فرض کرد. اول آنکه اصولگرایان از کرده خود در انتخابات و اختلافات با آقای لاریجانی و روی برگردانی از ایشان پشیمان هستند و فهمیدند که این رفتارها عامل شکست آنان در هفتم اسفند بود. دوم آنکه در نبود چهره پرنفوذ خودی در دوره بعدی مجلس راهی برای رقابت با اصلاح طلبان ندارند جز آنکه با آقای لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت رقابت کنند که هر دو دلیل اتفاق میمون و مبارکی برای جریان اصولگرایی بوده و ما از آن استقبال می کنیم.

رویداد۲۴- در فاصله چندهفته‌ای تا آغاز فعالیت مجلس دهم، اصولگرایان درصدد تدارک آرایش سیاسی در بهارستان بعدی برآمده و در این مسیر حاضرشده‌اند که برخی از مواضع قبلی خود را کنار بگذارند.

به گزارش رویداد۲۴، علی لاریجانی چهره طردشده از اردوگاه اصولگرایان حالا به آخرین فرصت این جریان در مجلس بعدی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس تلقی شده و بر همین اساس نیز محافظه‌کاران کمیته هفت نفرهای را برای رایزنی با قهرمان طردشده خود در نظر گرفته‌اند؛ جلسه‌ای که البته تاکنون برگزار نشده و دفتر رئیس کنونی مجلس از ماهیت آن ابراز بی‌اطلاعی کرده است تا بعضی سایت ها مخالفت لاریجانی با دعوت اصولگرایان دلیل اصلی لغو این جلسه اعلام کنند و برخی دیگر برگزاری یک جلسه اضطراری برای رئیس مجلس را علت لغو آن بدانند.

کمیته هفت‌نفره اصولگرایان که مأموریت رایزنی با علی لاریجانی را عهده‌دار شده است، متشکل از چهره‌های چون حسین نقوی حسینی  احمد سالک، محمدمهدی زاهدی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، حمیدرضا حاجی بابایی، احمد امیرآبادی و عبدالرضا مصری است.

 این کمیته مأموریت اصلی خود برای این دیدار را انسجام و همبستگی بیشتر اصولگرایان در مجلس دهم اعلام کرده است. حال‌آنکه اختلاف جدی بین اعضای فراکسیون اصولگرایان -که غالب نفرات کمیته هفت‌نفره را شامل می‌شود- با علی لاریجانی ممکن است که یک مانع جدی بر سر راه ائتلاف اصولگرایان در بهارستان بعدی باشد.

بازگشت به لاریجانی در فقدان حداد عادل

حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیته هفت‌نفره اصولگرایان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره این کمیته و دیدارشان با علی لاریجانی، می‌گوید: «در انتخابات هفتم اسفند شورای هماهنگی اصولگرایان از نامزدهای این جریان در انتخابات حمایت کرد و جمعی از این نمایندگان نیز درنهایت موفق شدند راه مجلس شود . لذا اکنون زمان آن است که یک انسجام و وحدت بین نیروهای اصولگرایان در مجلس شکل بگیرد.»

او درباره نحوه تشکیل این کمیته توضیح می‌دهد که «بعد از اعلام نتایج انتخابات آیت‌الله موحدی کرمانی و همچنین حجت‌الاسلام تقوی از کسانی که در لیست اصولگرایان بودند دعوت کرده و خواستار آن شدند که ضمن تشکیل کمیته ویژه‌ای، پیگیر مسئله وحدت بین اصولگرایان در مجلس باشند که تشکیل فراکسیون اصولگرایی همچنین انتخابات اعضای هیئت رئیسه ازجمله اولویت‌های این کمیته بوده و بعد از آن وظیفه کمیته در مجلس دهم به پایان می‌رسد.»

سخنگوی کمیته هفت‌نفره اصولگرایان در پاسخ به این سؤال که سرانجام فراکسیون رهروان ولایت در مجلس بعدی چگونه خواهد بود، اعلام کرد که « ما کاری به تصمیم سایر دوستان در مجلس نداریم و تقاضای ما برای تشکیل فراکسیون اصولگرایی در مجلس متفاوت از فراکسیون رهروان ولایت است.»

نقوی حسینی همچنین در پاسخ به این سؤال که دفتر رئیس مجلس از قرار ملاقات کمیته هفت‌نفره با آقای لاریجانی ابراز بی‌اطلاعی کرده و برخی سایت ها نیز بر اساس همین موضوع، علت اصلی لغو جلسه را مخالفت رئیس مجلس با خواسته‌های کمیته هفت‌نفره اعلام کرده‌اند، گفت: «اینکه می‌گویند قرار ملاقاتی به دفتر ارسال نشده، حرف درستی است. منتها دلیلی برای این کار وجود ندارد. همه ما نماینده مجلس هستیم و طی قرارهای قبلی تصمیم به برگزاری این جلسه گرفته و آن را شخصاً به خود آقای لاریجانی اعلام کردیم که ایشان هم موافقت کردند.»

او ادامه داد: «آقای لاریجانی درگیر یک جلسه اضطراری بودند و قرار قبلی ما به تعویق افتاد. البته تعویق در برگزاری جلسه قبل‌تر به ما اعلام‌شده بود و ما حتی از ماهیت جلسه اضطراری آقای لاریجانی نیز مطلع هستیم.»

اصولگرایان یا پشیمان هستند یا راهی جز مذاکره ندارند

این در حالی است که غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی دیگر نماینده مجلس دیدگاه متفاوتی نسبت به جلسه کمیته هفت‌نفره اصولگرایان با لاریجانی دارد. این عضو فراکسیون رهروان ولایت چرایی برگزاری چنین جلسه‌ای با محوریت چهره‌های عموماً منتقد رئیس مجلس را در گفت‌وگو با رویداد۲۴ چنین ارزیابی می‌کند که «تنها دو دلیل می‌توان برای برگزاری این جلسه فرض کرد. اول آنکه اصولگرایان از کرده خود در انتخابات و اختلافات با آقای لاریجانی و روی برگردانی از ایشان پشیمان هستند و فهمیدند که این رفتارها عامل شکست آنان در هفتم اسفند بود. دوم آنکه در نبود چهره پرنفوذ خودی در دوره بعدی مجلس راهی برای رقابت با اصلاح‌طلبان ندارند جز آنکه با آقای لاریجانی و فراکسیون رهروان ولایت رقابت کنند که هر دو دلیل اتفاق میمون و مبارکی برای جریان اصولگرایی بوده و ما از آن استقبال می‌کنیم.»

او می‌گوید: «احتمالاً در این جلسه پیشنهاد‌هایی مبنی بر تشکیل فراکسیون مشترک و حتی انتخاب اعضای ح

هیئت رئیسه مطرح خواهد شد ولی احتمالاً چنین مسئله‌ای به نتیجه نخواهد رسید و فراکسیون رهروان ولایت به فعالیت خود ادامه خواهد داد و آقای لاریجانی در مجلس بعدی نیز محور اصلی آن خواهد بود. کما اینکه در آخرین جلسه عمومی فراکسیون رهروان نیز مصوب شد تا فراکسیون در مجلس بعدی نیز استمرار داشته باشد.»

این عضو اصولگرا مجلس همچنین در پاسخ به این سؤال که موضع فراکسیون رهروان ولایت نسبت به این جلسه چه خواهد بود، گفت: «ما از آقای لاریجانی انتظار داریم تا همان‌طوری که ما او را در مجلس نهم تنها نگذاشتیم و همواره حامی او بودیم ، او نیز از این فراکسیون در مجلس بعدی حمایت کند.»

جعفر زاده ایمن آبادی در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی وجود دارد تا بعد ادغام اصولگرایان در یک فراکسیون اختلافات درونی موجب تضعیف مجدد اصولگرایان در مجلس نشود، اعلام کرد: «مطمئن باشید که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و فراکسیون رهروان مانند گذشته به مسیر خود در مجلس بعدی ادامه می‌دهد.»


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
0
0
با سلام من فكر نميكنم اقاى لاريجانى چاره اى جز تقسيم قدرت با اصلاح طلبان وحاميان دولت داشته باشد البته نتيجه مرحله دوم انتخابات در انتخاب رييس وهيات ريسه سر نوشت ساز است در هرصورت انحصار طلبى در مجلس دوم امكان پذير نيست عبدالرضا هاشمزايي منتخب مردم تهران
نظرات شما
پیشخوان