تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
وکیلی، منتخب مجلس دهم در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس ائتلاف کنند

آقای عارف که سرلیست «امید» هستند و آقای لاریجانی به عنوان یار اصلی جریان اعتدالی در مجلس نهم در خصوص برجام بوده و به نوعی سرلیستی برجامی‌های مجلس هستند. لذا معنایی ندارد که به دنبال تقابل باشیم چون در این صورت به دوران قبل از هفتم اسفند و خرداد ۹۲ برمی گردیم.
رویداد۲۴- منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رقابت بین عارف و لاریجانی را برخلاف معیارهای لیست امید در هفتم اسفند دانست و گفت: آقای عارف که سرلیست «امید» هستند و آقای لاریجانی به عنوان یار اصلی جریان اعتدالی در مجلس نهم در خصوص برجام بوده و به نوعی سرلیستی برجامی‌های مجلس هستند. لذا معنایی ندارد که به دنبال تقابل باشیم چون در این صورت به دوران قبل از هفتم اسفند و خرداد ۹۲ برمی گردیم. فعلا بهتر است منتظر نتایج مرحله دوم انتخابات باشیم و سپس بر اساس این نتایج در قالب فراکسیونی تصمیم گیری خواهیم کرد.

محمدعلی وکیلی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره پیش بینی ریاست مجلس دهم، گفت: هنوز برای پیش بینی اینکه چه کسی بر کرسی ریاست تکیه خواهد زد، زود است. باید منتظر بمانیم تا تکلیف ۶۹ کرسی باقی مانده در مرحله دوم انتخابات مشخص شود. با روشن شدن نفرات باقی مانده وزن اصلی جریان‌ها در مجلس می‌شود که همین امر تاثیر به سزایی در انتخاب افراد برای هیات رییسه و نیز ریاست مجلس دارد.

منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره پیش بینی ترکیب هیات رییسه مجلس آینده، اعلام کرد: به لحاظ ملاک و معیار، هیات رییسه باید تبلور تفاهم در مجلس باشد بنابراین هیات رییسه نمی‌تواند یک دست باشد که فراکسیون‌ها نسبت به آن احساس تقابل و رقابت پیدا کنند. هیات رییسه مجلس باید به طریقی انتخاب شود که تصور صدور به نفع جریان یا فراکسیونی از آن برداشت نشود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اگر مجلس دهم رویکرد تعاملی و تفاهم به منظور انسجام ملی دارد باید این خواسته را از‌‌ همان ابتدا در ترکیب هیات رییسه خود ابراز کند وگرنه یک دست سازی هیات رییسه نشانی از تمامیت خواهی و دوگانه سازی سنتی در جامعه است.

تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم

مدیرمسئول روزنامه ابتکار از تشکیل فراکسیون امید در مجلس دهم خبر داد و افزود: ما در مجلس دهم فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون امید خواهیم داشت که تا هشتم خرداد ماه سال جاری در آن حول موضوع ریاست مجلس بحث خواهیم کرد. فراکسیون امید که ماحصل و برآیند پاردایم جدید در هفتم اسفند بود و تقسیم بندی دوگانه اصلاح طلب – اصولگرا را به برجام – ضد برجام و افراط – اعتدال تغییر داد و چون دامنه این پاردایم گسترده بود، سطح فراگیر آن طیف عظیمی از افراد اعتدالی از جریان‌های سیاسی را زیر چ‌تر خود قرار داد.

وکیلی در پاسخ به این سوال که بین محمدرضا عارف و علی لاریجانی کدامیک را برای ریاست مجلس دهم مناسب‌تر می‌داند، اعلام کرد: رفتار ما در هشتم خرداد برای انتخاب ریاست مجلس باید در چارچوب‌‌ همان پارادایم‌هایی باشد که در هفتم اسفند مورد توجه ما بود. بر همین اساس باید در این خصوص ما به جهت حفظ پارادایم‌ها مدل ائتلافی را دنبال کنیم و از مدل‌های مصافی یا تقابلی دوری کنیم.

عارف و لاریجانی هر دو در لیست امید تعریف می شوند

منتخب مردم تهران درمجلس شورای اسلامی عارف و لاریجانی را در چارچوب معیار‌ها و ملاک‌های لیست امید در انتخابات هفتم اسفند تعریف کرد و گفت: آقای عارف که سرلیست «امید» هستند و آقای لاریجانی به عنوان یار اصلی جریان اعتدالی در مجلس نهم در خصوص برجام بوده و به نوعی سرلیستی برجامی‌های مجلس هستند. لذا معنایی ندارد که به دنبال تقابل باشیم چون در این صورت به دوران قبل از هفتم اسفند و خرداد ۹۲ برمی گردیم. فعلا بهتر است منتظر نتایج مرحله دوم انتخابات باشیم و سپس بر اساس این نتایج در قالب فراکسیونی تصمیم گیری خواهیم کرد.

او در پاسخ به این سوال که شرایط را برای ائتلاف بین عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس آینده چگونه ارزیابی می‌کند، تصریح کرد: اولین کار برای جلوگیری از اختلاف نظیر آن دسته از اتفاقاتی که در مجلس نهم اتفاق افتاد، این است که آقای عارف و نیز آقای لاریجانی بپذیرند که رییس مجلس را با رقابت انتخاب نکنیم چون چنین انتخابی تاثیر انکارناپذیری بر آرایش سیاسی مجلس خواهد داشت. دوستان باید بپذیرند که هرکدام از استقبال کمتری در فراکسیون برخوردار بود به نفع دیگری کناره گیری کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که تاکنون جلساتی بین اصلاح طلبان و علی لاریجانی برگزار شده است، گفت: جلسه‌ای تا کنون تحت عنوان اصلاح طلبان با ایشان برگزار نشده است ولی برخی از نمایندگان اصلاح طلب با آقای لاریجانی دیدار کرده‌اند.

در پایان مدیرمسئول روزنامه ابتکار در پاسخ به این سوال که لاریجانی و عارف چه موضعی نسبت به ائتلاف برای ریاست مجلس خواهند داشت، گفت: بعید می‌دانم که این دو برادر پیش قدم تقابل برای ریاست مجلس شوند و تمایل نداشته باشند که ائتلاف از مسیر خارج شود چون برهم خوردن این ائتلاف در مجلس دهم بر روابط بین دولت و مجلس، رویکرد کابینه روحانی در عمر باقی مانده دولت، انتخابات ۹۶ تاثیر به سزایی خواهد داشت.
نظرات شما
پیشخوان