تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵
عضو فراکسیون زنان در گفت‎وگو با رویداد۲۴

مردم در پرونده «مرتضوی» خواستار تناسب بین جرم و مجازات هستند

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به صدور حکم سعید مرتضوی گفت: مردم خواستار این هستند که تناسب بین جرم و مجازات برقرار شود. این موضوع اعتماد عمومی را بالا می‌برد. پیگیری مفاسدی ازاین‌دست اعتماد عمومی جامعه را بالا می‌برد و این خودش حافظ منافع نظام است.
رویداد۲۴- نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به صدور حکم سعید مرتضوی گفت: مردم خواستار این هستند که تناسب بین جرم و مجازات برقرار شود. این موضوع اعتماد عمومی را بالا می‌برد. پیگیری مفاسدی ازاین‌دست اعتماد عمومی جامعه را بالا می‌برد و این خودش حافظ منافع نظام است. 

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‏‎وگو با رویداد۲۴ درباره نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد گفت: هر رسانه یک رسالتی دارد و رسانه‌های ما نیز رسالتی را برای خودشان تعریف کرده‌اند و آن‌هم اطلاع‌رسانی است. بخش عمده کار رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و آگاهی سازی به عموم جامعه است.

وی افزود: در این راستا اگر رسانه‎ها بخواهند درست عمل کنند باید اخبار واقعی، و نه اخبار کذب را نشر دهند. همچنین سرعت در اطلاع‌رسانی و ایجاد اعتماد برای مخاطب یکی دیگر از وظایف رسانه‌هاست. اگر یک رسانه بتواند این مؤلفه‌ها را در کنار هم داشته باشد می‌تواند رسانه مرجع و خوبی برای مردم باشد.

ساعی ادامه داد: در جامعه خودمان هم کم نیستند از این رسانه‌ها. اما در بعضی مواقع هم شاهد آن هستیم که رسانه‎ها به رسالت اصلی خود عمل نمی‌کند و آن شفاف‌سازی و آگاه‌سازی که بدون غرض‌ورزی باشد اتفاق نمی‌افتد. البته که ما تلاش می‌کنیم روی بعد مثبت رسانه و فعالیت‌های مثبت آن صحه بگذاریم.

او با اشاره گسترش مفاسد اقتصادی گفت: امروز در جامعه شاهد یکسری مشکلات هستیم که در دهه اخیر رشد کرده و آن‌هم بحث فساد اقتصادی است و به تعبیر من یک غده سرطانی است که کل بدن را فرامی‌گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «چیزی جز یک برخورد قاطعانه از سوی مسئولین نمی‌تواند جلوی این موضوع را بگیرد» گفت: در همین شرایط نقش رسانه و وارد عمل شدن رسانه و شفاف‌سازی آن می‎تواند خیلی موثر شود. به‌هرحال یک رسانه دوسویه است، به این معنی که ازیک‌طرف مطالبات عامه مردم را به گوش مسئولین می‌رساند و از سویی دیگر صحبت‌های مسئولین و تصمیمات آن‌ها را به مردم منتقل می‌کند. درواقع رسانه یک پل ارتباطی است.

ساعی در ادامه تأکید کرد: به‌هرحال امروز عصر ارتباطات و رسانه است و در دنیا از ابزار رسانه بسیار  استفاده می‌شود. حتی آموزش هم تحت تأثیر رسانه قرار گرفته است. 

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس؛ ازآنجایی‌که وسیع شدن رسانه‌ها به مدد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، رسانه طیف گسترده‌تری را دربر می‌گیرد. این موضوع تا جایی پیش رفتنه  است که در روستاهای دورافتاده‌ای هم که در گذشته دسترسی به اخبار و رسانه برای آن‌ها بسیار دشوار بود، امروز با استفاده از اینترنت به اطلاعات وسیعی دست پیدا می‌کنند.

نماینده تبریز در خانه ملت همچنین معتقد است، با اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در استفاده از فضای ارتباطی می‌توان مطالبات خود از مسئولین طلب کرد. خواست مردم و مطالبه مردم که برخورد قاطعانه هست را از مطرح کنند. در مرحله بعدی هم باید شفاف‌سازی شود تا مشخص شود ریشه فسادها از کجاست تا جلوی آن گرفته شود.

ساعی همچنین در ادامه درباره حکم سعید مرتضوی گفت: بررسی این حکم نیاز به تخصص خاص خودش را دارد و عزیزانی که این حکم را صادر کرده‌اند باید خودشان در مورد این موضوع که تناسب جرم و حکمی که داده‌اند را چگونه تعریف می‌کنند توضیح دهند. 

وی افزود: چون تخصصی در این زمینه ندارم نمی‌توانم درباره این حوزه با قاطعیت اظهارنظر کنم. اما تعریفی که به‌طور عام وجود دارد، مردم خواستار این هستند که تناسب بین جرم و مجازات برقرار شود. این موضوع اعتماد عمومی را بالا می‌برد. پیگیری مفاسدی ازاین‌دست اعتماد عمومی جامعه را بالا می‌برد و این خودش حافظ منافع نظام است. 

ساعی در خاتمه گفت: پایه‌های نظام بر اعتماد، همکاری ، ایثار و گذشت بنا شده است. اگر خدایی نکرده به یکی از این‌ها خللی وارد شود برای مردم سخت و دشوار خواهد بود. این توقع زیادی نیست که مردم دارند. مردم خواهان این موضوع هستند که با توجه به شرایط مالی سختی که بالاخره به دلیل مشکلات سختی که در گذشته حاکم شده و الآن هم شرایط اقتصادی ما سخت است، تصور من این است که این کمترین توقعی است که مردم‌دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان