تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵
عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

املاک نجومی پشت پرده‌ای ندارد/ درباره یاشار سلطانی تجدیدنظر شود

عضو شورای شهر تهران درباره طرح ادعای وجود اتاق فکر برای افشای املاک نجومی به متشکل از حکیمی پور، نجفی و حناچی آن هم به ادعای پرویز سروری عضو اصولگرای شورای شهر گفت: من این موضوع را به‌شدت تکذیب می‌کنم. افشای املاک نجومی پشت پرده‎ای نداشت آنچه من در جریان هستم این کار فقط از سوی حکیمی پور انجام شده است. حتی این کار با فراکسیون هم هماهنگ نشده است.
رویداد۲۴- عضو شورای شهر تهران درباره طرح ادعای وجود اتاق فکر برای افشای املاک نجومی به متشکل از حکیمی پور، نجفی و حناچی آن هم به ادعای پرویز سروری عضو اصولگرای شورای شهر گفت: من این موضوع را به‌شدت تکذیب می‌کنم. افشای املاک نجومی پشت پرده‎ای نداشت آنچه من در جریان هستم این کار فقط از سوی حکیمی پور انجام شده است. حتی این کار با فراکسیون هم هماهنگ نشده است. 

اسماعیل دوستی در تبیین نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد به رویداد۲۴ گفت: رسانه‌ها را می‌توان به چراغی بالای سر دستگاه‌های دولتی و کلا حکومت تشبیه کرد. اگر رسانه‌ها نباشند اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد و هر حکومتی که رسانه‌ها ر تقویت نکند بدون شک نمی‌تواند بقا داشته باشد. در حقیقت بقای هر حکومتی اول به مردم آن کشور است و در مرحله بعد تقویت رسانه‌ها.

دوستی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را در مبارزه با فساد دارند، چرا شاهد رفتاری دوگانه نسبت به رسانه‌ها هستیم، گفت: من اعتقاددارم اگر همه ما در مجاری قانونی حرکت کنیم، این اتفاق ناگوار هم که افتاد، پیش نمی‌آمد. 

به اعتقاد وی در ارتباط با املاک نجومی اگر اجازه می‌دادیم سازمان بازرسی کل کشور پروسه بررسی خود را کامل می‌کرد، آنچه رخ می‌داد بهتر از امروز بود. در همان مراحل اولیه چندین بار تذکر دادم که موضوعات را سیاسی نکنید. 

به گفته وی متأسفانه عده‌ای دوست دارند موضوعات اجتماعی، سیاسی شود تا خودشان به اهداف و خواسته‌هایشان برسند. اما نباید اجازه دهیم که بررسی فساد و موضوعات اجتماعی وارد فضای سیاسی شوند.

وی در پاسخ به دیگر پرسش رویداد۲۴ که آیا شما مخالف انتشار اسناد املاک نجومی هستید گفت: من  نمی‌گویم که مخالف انتشار اسناد املاک نجومی بودم، اما اگر معماری نیوز قبل از انتشار این اسناد با سازمان بازرسی کل کشور هماهنگی می‌کرد،سازمان با انتشار این اسناد شاید مخالفتی نمی‌کرد. اگر هم سازمان بازرسی کشور بعد از انتشار این اسناد اعلام مخالفت کرد، به دلیل سیاسی شدن این ماجرا بوده است.

همچنین وی افزود: چندین بار تذکر داده‌ایم و نامه نوشتیم که یاشار سلطانی مورد تفقد قرار گیرد. شاید در ظاهر سلطانی در انتشار این اسناد اشتباه کرده باشد اما درنهایت، نیت وی نیت بدی نبوده است.

او تأکید کرد: من از رئیس قوه قضائیه درخواست می‌کنم اگر مورد یاشار سلطانی اگر فقط درباره اسناد املاک نجومی است در مورد آن تجدیدنظر کنند.

دوستی همچنین در مورد اینکه اگر این فسادها از سوی رسانه‌ها منتشر نمی‌شد، سرنوشتی شبیه به دیگر فسادهای مالی فراموش شده عقیم باقی می‌ماند، گفت: این موضوع را نمی‌توان صراحتاً پاسخ داد چون؛ سازمان بازرسی کشور در مناطق مختلف مستقر شده بود، به‌خصوص در سازمان املاک. اما از نتیجه گزارش ما هیچ اطلاعی نداشته‌ایم. اگر سازمان بازرس کشور مدارک را بررسی می‌کرد و به اطلاع شهرداری می‌رساند و در ادامه با پاسخگویی شهرداری مواجه می‌شدیم، نتیجه‌ای بسیار مناسب‌تر به ثمر می‌رسید.

از سویی دیگر وی درباره طرح ادعای وجود اتاق فکر برای افشای املاک نجومی به متشکل از حکیمی پور، نجفی و حناچی آن هم به ادعای پرویز سروری گفت: من این موضوع را به‌شدت تکذیب می‌کنم. افشای املاک نجومی پشت پرده‎ای نداشت آنچه من در جریان هستم این کار فقط از سوی حکیمی پور انجام شده است. حتی این کار با فراکسیون هم هماهنگ نشده است. 

در همین رابطه او به دو دلیل از حکیمی پور انتقاد دارد، اول به دلیل ارائه اسناد و مدارک به یاشار سلطانی و دوم به دلیل بیان امانت بودن این اسناد در دست وی.

دوستی معتقد است اگر قرار بود این اسناد به امانت درجایی گذاشته شود، چرا به صندوق امانت‌داده نشده و در اختیار یک خبرنگار گذاشته شده است؟! اگر  هم در اخبار یک خبرنگار قرار گرفته به این معنی است که قرار بوده منتشر شود.

وی همچنین درباره بزرگ شدن شهرداری و قدرت نظارت شورا با این تعداد از اعضا بر شهرداری می‌گوید: شورا با این تعداد از افراد توانایی نظارت بر شهرداری را ندارد. 

از سویی دیگر وی معتقد است، شورای شهر در حمایت از شهرداری نمره خوبی می‌گیرد اما در نظارت بر شهرداری نمره زیر 10 خواهد گرفت. دلیل این موضوع هم این است که شورای شهر مثل دولت دیوان محاسبات ندارد. از سویی دیگر ذی‌حساب نداریم، یعنی شهرداری خودش نقش ذی‌حساب را هم‌بازی می‌کند. در سومین مرحله هم شاهد خدا قانونی بزرگی در ارتباط با شوراها هستیم.

در ادامه دوستی در مقابل نظر مجلس مبنی بر کاهش تعداد اعضای شورا، مخالفت کرد و گفت: در صحبت‌هایی که با اعضای مجلس داشته‌ایم مطرح کردیم که شورای شهر تهران باید 51 نفر باشد. در غیر این صورت با شرایط فعلی که 6 کمیسیون که هر یک 5 نفر عضو دارد فعالیت می‌کنیم، در این شرایط وقتی دو نفر مرخصی باشند، جلسه برگزار نخواهد شد، چه طور ممکن است با 21 نفر توانایی ادامه فعالیت داشته باشیم؟ اگر این تعداد افزایش پیدا نکند، قطعاً به مردم تهران ظلم می‌شود.

در ادامه این گفت‌وگو، دوستی درباره طرح کوچک شدن مناطق تهران و کاهش مناطق می‌گوید: این طرح قبل از شهرداری از سوی شورای شهر مطرح شد. ازآنجایی‌که مناطق تهران شرایط بسیار متفاوتی نسبت به هم دارند. برای مثال، منطقه 2 بسیار گسترده است و از سویی دیگر منطقه 21 حجم صنعتی آن بسیار بیشتر از حجم مسکونی است. بر همین اساس برنامه‌ای برای نظام‌مند شدن مناطق تهران در دست است.

عضو شورای شهر تهران درباره چرایی ایفای نقش نکردن استانداری در نظارت مناسب بر شهرداری می‌گوید: این مسئله به قبل از انقلاب بازمی‌گردد و تا امروز هم ادامه پیدا کرده است. استانداری تهران هم در رابطه با نظارت بر شهرداری کار خاصی انجام نمی‌دهد، این فقط فرماندار است که با شورای شهر در ارتباط است و فقط بر تطبیق مصوبات با قوانین نظارت دارد.

همچنین وی در ادامه با انتقاد از شیوه عملکرد فرماندار در رد کردن نظر اعضای شورا درباره یک موضوع خاص می‌گوید: اگر شورای نگهبان نظر مجلس را رد یا تأیید می‌کند، به دلیل اجتماع 6 نفر فقیه و 6 نفر حقوق‌دان است. این موضوع منطقی نیست که یک نفر فرماندار به‌تنهایی بتواند نظر همه اعضای شورا را تأیید یا رد کند.

این در حالی است که وی تأکید می‌کند، اگر شهرداری را به‌جای فرمانداری به استان داری متصل کنیم، قدرت استانداری بسیار بیشتر خواهد شد، به این معنی که در اصل استانداری هم‌عرض شهرداری تهران خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان