تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
مهدی مطهرنیا درباره تمدید تحریم‌های ده ساله در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

توپ نقض «برجام» نباید به زمین ایران بیفتد

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تمدید قانون تحریم های ده ساله آمریکا علیه ایران در کنگره آمریکا معتقد است که تندروها در آمریکا در تلاشند تا توپ نقض برجام را به زمین ایران بیفتد.
رویداد۲۴- یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تمدید قانون تحریم‎های ده ساله آمریکا علیه ایران در کنگره تاکید کرد که تندروها در آمریکا در تلاشند تا توپ نقض برجام به زمین ایران بیفتد.
 
سنای آمریکا روز گذشته با اکثریت مطلق (99 رأی موافق-صفر رأی مخالف) تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران را برای یک دوره 10 ساله دیگر تصویب کرد. این اقدام واکنش‌هایی را از سوی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی کشورمان در پی داشت و در گفت‌وگوهایی مطرح کردند که طرح سه فوریتی ارائه خواهند کرد که در عمل پاسخ این رفتار آمریکایی‌ها باشد.

اما در این رابطه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفته است: «این کاری که در سنا انجام شد درصورتی‌که به امضای رئیس‌جمهور آمریکا هم برسد، اثر اجرایی ندارد و ازنظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد که برخلاف تعهدات خود عمل می‌کند.»

مهدی مطهرنیا، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه در رابطه با تصویب تمدید تحریم‌ها از سوی مجلس سنا آمریکا علیه ایران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ با بیان اینکه در ارتباط با این مسئله به نکات چندی باید اشاره کرد گفت: تمدید قانون داماتو در مجلس سنا و کنگره آمریکا به تصویب رسیده، این قانون از دهه گذشته تاکنون استمرار داشته و ادامه یافته است، اما به دلیل وابستگی به خریدوفروش نفت و اقلام فرآورده‌های نفتی به حالت نیمه تعلیق درآمد.

وی افزود: آنچه اکنون در کنگره آمریکا مصوب شده، تحریم جدید علیه ایران به‌حساب نمی‌آید و فضاسازی‌های رسانه‌ای که صورت می‌گیرد ناشی از فقدان آگاهی عمیق دراین‌باره است.

مطهرنیا در ادامه بیان کرد: نکته دیگر، تلاش ایالات‌متحده آمریکا برای کشاندن ایران به آزمون جامع دکترا مبارزه با آمریکا است. به این معنا که پس از پذیرش برجام و پیش از اجرایی شدن آن رهبر جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای اجرا برجام را مشروط به مواد نه‌گانه‌ای اعلام کرد که یکی از بندهای آن ناظر بر عدم پذیرش تحریم‌های جدید و رفع تمام تحریم‌ها بود. آنچه اکنون رخ داده، این است که مجلس آمریکا در یک تحرک معنادار پیش از روی کار آمدن ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب تلاش کرد زمینه‌هایی فراهم شود تا توپ در زمین ایران افتد و نقض‌کنندگان اصلی برجام ایرانی‌ها باشند که در این رابطه باید هوشیار بود و نگذاشت توپ نقض برجام به زمین ایران بیفتد.

وی در این رابطه ضمن اشاره به تلاش دلواپسان تأکید کرد: تلاش دلواپسان که در تهران دنبال می‌شود نشان می‌دهد، مسئله مورد اشاره هدف‌گیری مناسبی برای آن‌ها به‌حساب می‌آید. این همان چیزی است که از سوی آنان با ایجاد فضاسازی، زمینه مناسبی برای فشار به دولت و درنهایت خروج از برجام را آماده خواهد کرد.

مطهرنیا اظهار داشت: همین چند روز اخیر بعد از ماجرا سنای آمریکا افراد و کنش گران متفاوت در گروه‌های گوناگون اصولگرا از سنتی تا دلواپس طرح سه فوریتی آماده کردند تا بر اساس آن زمینه‌های لازم برای دستیابی اهدافشان فراهم شود و در همین رابطه تلاش داشتند تا بدون در نظر گرفتن طرح داماتو که باید از سوی اوباما به تصویب برسد، بار دیگر به همان وضعیت ماقبل تحریم‌ها برگردیم.

این استاد دانشگاه دراین‌باره تصریح کرد: بسیاری از این کنشگران بدون آگاهی تنها با ایجاد یک فضای رسانه‌ای بر اساس منافع جناحی وارد عمل شده‌اند و تصور می‌کنند با دستاویز قرار دادن این معنا در چهارچوب منافع حزبی خود بهره لازم را خواهند برد. این در حالی است که موضوع مورد اشاره نباید به‌عنوان یک مقوله حزبی دیده شود بلکه این امر یک مسئله ملی است که موردپذیرش دولت که بخشی از حکومت محسوب می‌شود، بوده است.

مطهرنیا اضافه کرد: بعضی مایل‌اند از موهبت‌های برجام استفاده کنند اما مسائل مربوط به آن را نداشته باشند یعنی این به‌مانند دامادی است که عروسی می‌خواهد تا از زیبایی‌های آن بهره ببرد اما مهریه‌اش را نپردازد و مسئولیت آن را نپذیرد.

این تحلیلگر بین‌الملل دراین‌باره که در صورت اجرایی شدن برجام، داماتو به خودی خود باید لغو می‌شد، توضیح داد: داماتو بر اساس توافق برجام باید بعد از 2 سال لغو شود و در جایی به 8 سال اشاره شده است. بنا بود تا داماتو ادامه پیدا کند اما تحریم‌هایی که به مسائل نفتی و فرآورده‌های نفتی بازمی‌گردد طبق یکی از بندهای آن باید تعلیق گردد که تاکنون هم‌چنین بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: آنچه در ارتباط با داماتو نظر داده می‌شود در چهارچوب اراده سیاسی گوناگون است باید به‌دور از تفسیرهای جناحی و نگرش‌های حزبی و همراه با صلاحیت‌های حقوقی به آن پرداخت.

مطهرنیا گفت: ممکن است بعضی از کنشگران سیاسی از این فرصت برای امتیاز گیری بیشتر درصدد بهره‌برداری برآیند، اما باید قبول کنیم جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در باب مذاکره مسائل مربوط به منطقه و مسائل مرتبط با ایران و آمریکا به‌طور غیرمستقیم مذاکراتی انجام می‌دهد و البته رابطه مستقیمی پیش نمی‌آید اما سیگنال‌هایی موجود نشان می‌دهد که به دنبال فضاسازی‌های بیشتر هستند.

این استاد دانشگاه دراین‌باره که بهترین واکنش ایران چه می‌تواند باشد، توضیح داد: مسجل است اگر اوباما متن را امضا و بر اساس توافقنامه برجام تحریم نفت و فرآورده‌های آن را تعلیق کند نیازی به تحرک در ایران و حتی مذاکره دیپلماتیک وجود ندارد، اما درصورتی‌که این معنا صورت نپذیرد و بندهایی که موجب تعلیق و نقض برجام می‌شود، نادیده انگاشته شود، ایران با دیگر اعضای 1+5 باید وارد مذاکره دیپلماتیک شود و مسئله را به شورای امنیت با حمایت کشورهای 1+5 بفرستد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
0
این نظر ادامه همان سیاستی است که قبل از برجام صحبت از رفع یکباره تحریم ها میکرد و پس از آن و با مواجه با بد عهدی ها و نقض آن در مواردی مثل ویزا و هواپیما و مبادلات و بانکی وغیره حکم به صبر و رفع تدریجی البته تا زمان نامعلوم داد و در نهایت منکر مذاکره برای رفع تحریم و بلکه برای رفع سایه جنگ شد. همان سیاستی که منبعث از این داده علمی است که اگر قورباغه را در آب سرد بگذاریم و به تدریج آب را گرم کنیم قورباغه بخت برگشته میپزد بدون اینکه خود متوجه شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان