تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
بازتاب درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های جهان؛

صدای تأثیرگذار علیه تندروهای ایران رفت

خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.
رویداد۲۴- خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش رویداد۲۴، روزنامه واشنگتن‌پست طی گزارشی با عنوان «رئیس‌جمهور سابق ایران که نقشی کلیدی در انتخاب رهبر بعدی ایران داشت، درگذشت» نوشت: روز یکشنبه رسانه ملی اعلام کرد که علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور سابق ایران، یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌ها در ایران از زمان انقلاب اسلامی و نیروی پیشران اصلاحات در سن 82 سالگی پس از حمله قلبی درگذشت. 

در ادامه این گزارش آمده: باوجودآنکه قدرت هاشمی پس از دو دوره ریاست جمهوری از سال 1989 تا 1997 رو به کاهش بود، وی نفوذ قابل‌توجه خود در مجلس خبرگان که جانشین آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران را انتخاب خواهند کرد، را حفظ کرده بود. فقدان هاشمی همچنین می‌تواند بر انتخابات ریاست جمهوری ماه می، زمانی که حسن روحانی به‌عنوان یک عمل‌گرا به دنبال پیروزی در دور دوم خواهد بود، تأثیر بگذارد. 

واشنگتن‌پست نوشت: مرگ وی خلأ بزرگی در میان ایرانیان میانه‌رو که به دنبال اصلاحات در زندگی سیاسی این کشور و گشایش‌های اقتصادی و فرهنگی با غرب هستند، ایجاد می‌کند. 

سی بی اس نیوز گزارش خود را با عنوان «رئیس‌جمهور سابق بانفوذ ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی در 82 سالگی درگذشت» منتشر کرده و نوشت: علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق و بازمانده سیاسی زیرک و شخصیت ثروتمندی که علیرغم دیدگاه‌های اعتدالی در میان نخبگان حاکم باقی مانده بود، روز یکشنبه در 82 سالگی درگذشت. وی شخصیت مورد علاقه بسیاری از مردم ایران بود. خبرنگار زن تلویزیون دولتی ایران خبر درگذشت وی را با صدایی لرزان خواند. 

رسانه انگلیسی دیلی میرور طی گزارشی با عنوان «ایران پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق و میانه‌رو در پریشانی» نوشت: رفسنجانی یک شخصیت برجسته میانه‌رو بود و مرگ وی امیدها برای اصلاحات لیبرال در ایران را با چالش روبرو کرده است. او روز یکشنبه به دلیل عارضه قلبی به بیمارستان منتقل شد و علیرغم تلاش بسیار پزشکان برای نجات جان ایشان، درگذشت. 

در ادامه این گزارش آمده: رفسنجانی شخصیت تأثیرگذار ایران بود و ریاست مجلس تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت؛ مجلسی که وظیفه‌اش حل اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان است. وی همچنین یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری بود، حلقه‌ای از روحانیون که رهبر معظم، قدرتمندترین شخصیت در ایران را انتخاب می‌کنند.

از او به‌عنوان «ستون انقلاب اسلامی» یاد می‌شود. سیاست‌های عمل‌گرایانه و آزادسازی اقتصادی، روابط بهتر با غرب و تقویت شخصیت‌های منتخب مورد تحسین بسیاری از ایرانیان و تقبیح تندروها بود.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود با عنوان «مرگ رفسنجانی ایران، صدای تأثیرگذار علیه تندروها را از بین برد» نوشت: با درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در روز یکشنبه، جناح‌های سیاسی ایران بلافاصله دریافتند که هرگونه فضای برای مانور اصلاح‌طلبان به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است. 

در ادامه این گزارش آمده: آقای رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران که به بنیان‌گذاری جمهوری اسلامی کمک کرد، یکی از مردانی بود که بزرگی‌اش مانع از آن می‌شد که از سوی تندروهای محافظه‌کار به حاشیه رانده شود. حال او ناگهان به علت حمله قلبی رفته، و هیچ‌کس به آن اندازه تأثیرگذاری و نفوذ ندارد که بتواند جایگزین او شود. اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای ایران که مدت‌ها است به حاشیه رانده شده‌اند و از صحبت‌های رفسنجانی در مورد آزادی‌های شخصی و درخواست برای ایجاد روابط بهتر با آمریکا برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود بهره می‌بردند، حال ناگهان احساس بی‌پناهی و ضعف می‌کنند.

رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی نیز طی گزارشی با عنوان «رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران در 82 سالگی درگذشت» نوشت: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران، شخصیتی غالب در سیاست ایران از دهه 1980 میلادی در سن 82 سالگی درگذشت. او نقش محوری در انقلاب 1979 ایران داشت اما پس از چندی به نقطه مقابل محافظه‌کاران تندرو تبدیل شد.

در ادامه این گزارش آمده: علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران علیرغم اختلافاتشان وی را یک «همدم مبارز» خواند و گفت که فقدان او دشوار و طاقت‌فرسا است.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان