تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
عبدالله ناصری در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴؛

هاشمی؛ مردی که صادقانه با تحول‎خواهی مردم همراه شد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: نقطه عطف همراهی هاشمی با جریان اصلاحات را باید بعد از انتخابلات 88 دید. گفتمان وی مطلوب جریان اصلاحات و تحول خواهی بود. این روند تا جایی بود که بعد از نطق نماز جمعه سال 88 حتی جریان های سیاسی مثل نهضت آزادی و ملی مذهبی ها که در دولت وی در تنگنا بودند از وی حمایت کردند.
رویداد۲۴- یک فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه «نقطه عطف همراهی هاشمی با جریان اصلاحات را باید بعد از انتخابلات ۸۸ دید» گفت: گفتمان وی مطلوب جریان اصلاحات و تحول خواهی بود. این روند تا جایی بود که بعد از نطق نماز جمعه سال ۸۸ حتی جریان‌های سیاسی مثل نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها که در دولت وی در تنگنا بودند از وی حمایت کردند. 

عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره تاثیر فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی بر موقعیت، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران گفت: قطعا با توجه به موقعیت و نقشی که او در انقلاب و مدیریت جنگ و بعد از آن دولت سازندگی داشته است فوت او ضایعه عادی و یک ارتحال ساده نیست. 

 وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی با توجه به نقشی که در روند اتخابات ۷۶ و وجود شائبه تقلب در این انتخابات بازی کرد و از سویی دیگر ایستادگی صادقانه کنار مردم بعد از انتخابات ۸۸ بسیار اهمیت دارد. وی صادقانه با تحول خواهی مردم همراهی کرد و در تمام مدت تا لحظه مرگ خود هزینه‌های این همراهی را هم پرداخت کرد. 

ناصری ادامه داد: نقش هاشمی در حرکت اعتراضی مردم بیان‎گر این است که او در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی هم دغدغه‌های جدی داشته و مردم را همراهی کرده است. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: نمی‌توان نقش هاشمی را در روابط بین المللی ایران بعد از انزوای ایران در دوران جنگ نادیده گرفت. هاشمی در دوران سازندگی نقشی پررنگ در روابط بین‎المللی ایران بازی کرد. 

عضو شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان درباره تاثیر آیت الله هاشمی بر روند جریان اصلاحات گفت: به رغم همه نگرانی‌هایی که در سال ۷۶ درباره تقلب در انتخابات وجود داشت وی با نطق خود در نماز جمعه مطرح کرد که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد تقلبی اتفاق افتاد. در واقع همین انتخابات همراه با امنیت پدیده دوم خرداد را شکل داد. 

ناصری افزود: دوم خرداد زاییده یک نقصان بود و آن ضعف بی‌توجهی دولت به عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی بود. هر چند تمام تلاش دولت سازندگی در پیشبرد موقعیت بین المللی و اقتصادی کشور بود. 

وی تصریح کرد: نقطه عطف همراهی هاشمی با جریان اصلاحات را باید بعد از انتخابلات ۸۸ دید. گفتمان وی مطلوب جریان اصلاحات و تحول‎خواهی بود. این روند تا جایی بود که بعد از نطق نماز جمعه سال ۸۸ حتی جریان‌های سیاسی مثل نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها که در دولت وی در تنگنا بودند از وی حمایت کردند. 

ناصری، هاشمی را یک سیاست مدار اصلاح طلب خواند و گفت: آیت الله هاشمی یک شخصیت و چهره ماندگار سیاسی جهانی است. اگر رفتار سیاسی او را از سال ۸۸ به بعد بررسی کنیم اصلاح‎طلب بودن او به عنوان یک رفتار سیاسی و عملکری اعتدالی و میانه روی مشهود است. 

عضو بنیاد باران تاکید کرد: هاشمی به رغم اینکه در بطن نظام سیاسی بود اما با عناصر دیگر متفاوت فکر می‌کرد و تفکری شبیه به مردم داشت. شاید مهم‌ترین میراث وی توجه به سازندگی و حتی تاثیر این تفکر بر روند پیشبرد و توسعه برجام بوده است. او الگویی بسیار مناسب برای ضمام داری کشور بود.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان