تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۵
محمدصادق جوادی‎حصار در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

هیچ شخصیتی نمی‎تواند جای خالی آیت‎الله هاشمی را پر کند

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: هاشمی یک مبارز نام آشنا، آرمانخواه و واقع‎نگر بود. هرکسی که در کنار او می‎نشست و به سخنانش گوش می‎داد، حقایق زندگی را درک می‎کرد و متوجه می‎شد که بین آرمان و واقعیات توازن ایجاد می‎کند.
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: هاشمی یک مبارز نام آشنا، آرمانخواه و واقع‎نگر بود. هرکسی که در کنار او می‎نشست و به سخنانش گوش می‎داد، حقایق زندگی را درک می‎کرد و متوجه می‎شد که بین آرمان و واقعیات توازن ایجاد می‎کند.

محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در خصوص پیامدهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی که در نتیجه فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی پیش خواهد آمد، گفت: آقای هاشمی به عنوان یک مرجع مراودات سیاسی تکیه‎گاه و آرامش بخش جامعه مخاطب خود بود و به طور طبیعی تاثیراتی که در نتیجه فقدان او بر حوزه های سیاسی، اقتصادی  و فرهنگی وارد خواهد آمد را نمی‎توان نادیده گرفت.

وی در این رابطه افزود: هاشمی بارها در مراودات سیاسی – فرهنگی کشور حضور داشته است و تقریبا فصل کاملی از حوادث سیاسی، فرهنگی و نظامی ایران متاثر ازشخص او است، بنابراین نقشش همانطور که در مرور زمان شکل گرفت، ندید آنها هم  سال‎های طولانی زمان می‎برد، اما با تمام اینها نمی‎توان تصور کرد که آقای هاشمی زمانی دیده نشود، زیرا او همیشه زنده خواهد بود.

این عضوشورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: فصل فصل تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور در بعد از انقلاب با هاشمی رقم خورده، بنابراین سنجش تاثیر آن کار سختی است. اثرگذاری هاشمی را باید از نوع برخوردی که در سیاست داخل و خارجی مشاهده می‎شد، رصد کرد. هر جا حضور داشت، سیاست‎ورزی آن تاثیرگذار بود.

جوادی حصار در ادامه یادآور شد: رفتن آقای هاشمی چنان رخنه‎ای در جامعه اسلامی به وجود می‎آورد که هیچ شخصیتی در جمهوری اسلامی ایران ابعاد گسترده سیاسی و فرهنگی آن را نخواهد داشت، زیرا در هیچ حوزه‎ای بی‎تاثیر نبود و برگ درخشانی از هویت انقلابی و اسلامی مردم ما است.

وی تصریح کرد: هاشمی یک مبارز نام آشنا، آرمانخواه و واقع‎نگر بود. هرکسی که در کنار او می‎نشست و به سخنانش گوش می‎داد، حقایق زندگی را درک می‎کرد و متوجه  می‎شد که بین آرمان و واقعیات توازن ایجاد می‎کند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: هیچ وقت نمی‎توانیم  اصل سیاست ایران را خالی از حوزه نفوذ هاشمی تصور کنیم، حتی در خفا و انزوا بیشتر از روزهایی که در عرصه نقش‎آفرینی می‎کرد تاثیرگذار بود. مرگ او تمام مناسبات بین‎المللی را تحت تاثیر قرار داده و این بدین معنا است که فصل بعد از هاشمی با فصل حضور او باید متفاوت خواهد بود.

جوادی حصار یادآور شد: نمی‎توان تصور کرد عرصه سیاست ایران مانند روزگاری که در آن نقش داشت، خواهد بود. قطعا مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از هاشمی به مانند زمان او نخواهد بود، کما اینکه ریاست‎جمهوری و ریاست مجلس شورای اسلامی نیز بعد از او به مانند زمان حضورش نبود.

وی در ادامه اضافه کرد: انتقادپذیری و تحمل مخالف به ویژه در این دوران اخیر و تیز هوشی در کشف مطالبات مردم  و حرکت به سمت آن از عنصری مانند هاشمی بر می‎آید که وارسته بود و دلبستگی به دنیا نداشت. آقای هاشمی مصداق خلوص در جامعه محسوب می‎شد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: سخن هاشمی از مصادیق حکمت عرفانی و اسلامی ایران بود او عارف و اصیل بود و خودش را هر لحظه در محضر خدا می‎دید و سعی می‎کرد به امام خمینی اقتدا کند. البته انسان‎ها جایز الخطا هستند و سستی‎هایی در رفتارشان وجود دارد، ولی با تمام اینها هاشمی که در این سال‎ها زیر ذره‎بین منتقدین زندگی می‎کرد کوچکترین لغزشی را نداشت.

جوادی حصار درباره تاثیر رحلت هاشمی بر آینده اصلاح‎طلبان، توضیح داد: قطعا نبود آقای هاشمی در کل کشور اثرخواهد داشت، اما اصلاح‎طلبان یکی از حامیان بزرگ خود را به عنوان یک عنصر مهم و مدافع حریت مومنین از دست دادند. حمایت هاشمی از جریان اصلاح‎طلبی بسیار مهم بود.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره تاثیر رحلت آیت‎الله هاشمی بر آینده ریاست‎جمهوری حسن روحانی نیز گفت: بی تاثیر نیست، همانگونه که آقای هاشمی با رد صلاحیت خود در کنار دیگر اصلاح‎طلبان و عدالت‎خواهان توانست رای مردم را متوجه روحانی سازد، به نظر می‎رسد با رحلتش هم انسجامی از جهت عاطفی به وجود می‎آورد و توجه مردم به دولت مورد حمایت او  جلب خواهد شد.

جوادی‎حصار در این رابطه یادآورشد: با تکیه بر پتانسیل مردم شاید بتوان از این وضعیت، البته با تفکر، تامل و دقت در مبانی نظری آقای روحانی مبارزه انتخاباتی صحیحی را رقم زد که آن درحرکت به سمت تحکیم  و تقویت جمهوریت نظام و حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش رو را شاهد باشیم.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان