تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
در آستانه انتخابات هفتم اسفند رویداد۲۴ گزارش می دهد

هزینه‌های برگزاری انتخابات به جیب چه کسی می‌رود؟

هر دوره از انتخابات،‌ فارغ از تمهیدات امنیتی، سیاسی و اجتماعی، هزینه‌هایی اجرای و خدماتی فراوانی دارد که در بودجه سالانه کشور منظور می‌شود و دولت از طریق وزارت کشور به ستادهای انتخابات تخصیص اعتبار می‌دهد تا برای برگزاری انتخابات هزینه شود.
رویداد۲۴- هر دوره از انتخابات،‌ فارغ از تمهیدات امنیتی، سیاسی و اجتماعی، هزینه‌هایی اجرای و خدماتی فراوانی دارد که در بودجه سالانه کشور منظور می‌شود و دولت از طریق وزارت کشور به ستادهای انتخابات تخصیص اعتبار می‌دهد تا برای برگزاری انتخابات هزینه شود.

از سوی دیگر قوانین انتخاباتی، کلیه دستگاه‌های دولتی را موظف می‌کند تا صرفا امکانات و نیروهای انسانی خود را در اختیار مجری انتخابات قرار دهند تا بخشی از هزینه‌های انتخابات از طریق استفاده از زیرساخت‌ها، نیروها و امکانات دولتی و نهادهای عمومی تامین شود؛ از سوی دیگر هزینه‌های انتخاباتی و منابع آن نیز باید شفاف باشد.

در واقع هزینه‌های سنگین برگزاری انتخابات، نیازمند مبالغ کلانی است که قبل از برگزاری، حین برگزاری و بعد از انتخابات صرف می‌شود و از این جهت، پیشگیری از تخلفات مالی، حیف و میل بیت‌المال و شفاف شدن هزینه‌های جاری، نیازمند نظارت دقیق بر آن است، تا استفاده از  برخی رانت‌ها، امکان سوءاستفاده‌های مالی به برخی از افراد را ندهد.

فرماندار پیشین تهران با اشاره به هزینه‌های برگزاری انتخابات و معمول بودن دریافت کمک از دیگر نهادها مانند شهرداری، گفت: شهرداری میزان اعتباری که در نظر می‌گیرد، این‌گونه نیست که نقد پرداخت کند، مثلاً وقتی که اعتبار اختصاص می‌دهد، این اعتبار را به تاکسیرانی می‌دهد تا ماشین در اختیار ستاد انتخابات قرار گیرد.

حسین طلا نماینده فعلی مجلس و فرماندار پیشین تهران، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، در مورد هزینه برگزاری انتخابات در شهر تهران گفت:‌ در انتخابات مجلس دهم، در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس بیش از ۴۰۰۰ صندوق رأی داریم.

وی افزود: با توجه به برگزاری دو انتخابات همزمان، باید تیم اجرایی و نظارت تقویت شود که از دو تا سه ماه قبل، چینش نیروها و آموزش آن‌ها شروع می‌شود؛ علاوه بر زمان برگزاری انتخابات، پس از آن نیز شمارش آراء نیز نیازمند نیروهای اجرایی، نظارتی و پشتیبانی است.

نماینده تهران در مجلس در مورد میزان نیروهایی که در برگزاری انتخابات حوزه انتخابیه تهران مشارکت می‌کنند، گفت: به طور متوسط اگر بخواهیم برای هر صندوق، ۱۵ نفر پرسنل و کادر در نظر بگیریم، در حوزه انتخابیه تهران، حدود ۷۰ هزار نفر مشغول هستند.

وی ادامه داد: مثلاً تأمین وعده‌های غذایی عوامل برگزاری انتخابات، رقم بسیار بزرگی است، همچنین حدود ۴ تا ۵ هزار خودرو درگیر انتخابات هستند، ضمن اینکه تعداد زیادی اتوبوس و مینی‌بوس نیز برای صندوق‌های سیار به کار گرفته می‌شوند.

فرماندار پیشین تهران، یادآور شد: شهر تهران از نظر بزرگی، آرای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، به طوری که در انتخابات ریاست جمهوری دهم، تعداد آرای مأخوذه فقط در شهرستان تهران، از مجموع آرای مأخوذه ۹ استان کشور بیشتر بود.

طلا با اشاره به هزینه‌های برگزاری انتخابات، گفت: هر سال در بودجه کل کشور، ردیفی تحت عنوان انتخابات هم برای شورای نگهبان به عنوان دستگاه نظارتی و هم برای وزارت کشور به عنوان ستاد انتخابات کشور، دیده می‌شود، هر چند این اعداد واقعی نیست و باید از امکانات دستگاه‌های دیگر استفاده شود.

او با بیان اینکه معمولاً بیش از بودجه تخصیص یافته، هزینه برگزاری انتخابات می‌شود و اعداد اختصاص‌یافته معمولاً واقعی نیست، خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه‌ها معمولاً از منابع دیگر پرداخت می‌شود، مثلاً آموزش و پرورش که بیشتری کمک را در انتخابات دارد، اکثر مواقع پرداخت‌هایشان با تأخیر انجام می‌شود. همچنین اگر شهرداری در ردیف‌هایش بودجه‌ای برای انتخابات در نظر گرفته باشد، امکان دارد که به انتخابات کمک کند.

نماینده تهران در مجلس در مورد نحوه کمک‌های مالی شهرداری به برگزاری انتخابات اظهار داشت: شهرداری میزان اعتباری که در نظر می‌گیرد، این‌گونه نیست که نقدا پرداخت کند، مثلاً وقتی که اعتبار اختصاص می‌دهد، این اعتبار را به تاکسیرانی می‌دهد تا ماشین در اختیار ستاد انتخابات قرار گیرد. یا مثلاً تأمین غذا را مناطق شهرداری بر عهده می‌گیرند و رستوران‌های اطراف حوزه‌های انتخابیه که تعهد ارائه غذای مناسب و با کیفیت را داشته باشند، هزینه‌های خود را از طرف شهرداری دریافت می‌کنند.

رویداد۲۴در روزهای آینده، گزارش‌های تکمیلی در مورد هزینه‌های انتخابات و منابع آن و مستنداتی در اختیار دارد منتشر می‌کند.
برچسب ها: فرماندار تهران
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان