تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۴

رسانه اساس آگاهی بخشی

رسانه به عنوان شاخه ای از علوم ارتباطات، و علوم ارتباطات از متن علوم اجتماعی سال هاست که حتی در کشور ما از صورت مجرّد خارج شده و تخصص های گوناگون را در تئوری و عمل می طلبد.
رویداد 24: رسانه به عنوان شاخه ای از علوم ارتباطات، و علوم ارتباطات از متن علوم اجتماعی سال هاست که حتی در کشور ما از صورت مجرّد خارج شده و تخصص های گوناگون را در تئوری و عمل می طلبد. سابق بر این یعنی از زمانِ حدود نیم قرن پیش، شخصی که قریحه و نویسندگی اش را می توانست با نگرش اجتماعی خود، وفق دهد، قادر بود رسانه ای را به تنهایی در صفحات محدود، منتشر کند. حتی بسیاری از نشریات سابقه دار که اینک صدها تن را در زمینه های مختلف خبری، فنی و اداری در خدمت دارند، در آغاز انتشار، رسانه را با نفرات معدودی شروع کردند که از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کرد اما این گمان که اینک می توان حتی یک نشریه ی کوچک یا حتا یک بولتون و بروشور را به تنهائی انتشار داد، بعید به نظر می رسد.

اندیشه ی تازه ی قدرت نویسندگی، مهارت در امور تبلیغات بینش اجتماعی، سیاسی، اقتصادی ، طراحی، خطاطی و گرافیک، از جمله اموری است که برای تهیه ی یک بروشور تا مرحله ی چاپ به آن ها نیاز پیدا می شود. در حالی که باید مدّ نظر گرفت یک روزنامه یا مجله ی هفتگی با مطالب متنوع و عکس های گوناگون، تا چه حدّ، نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد.

در هیچ زمانی امکان دسترسی به پیام های خبری گوناگون، همچون امروز وجود نداشته است.
وسایل ارتباطات جمعی (مطبوعات، رادیو، تلویزیون، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی) هر روز و هر ساعت با انتشار پیام های خبری، انسان پویا را در جریان رویدادهای جهان، منطقه و کشور قرار می دهند. انسان پویا همواره می کوشد از محیطی که در آن در تکاپوست و جهانی که در آن زندگی می کند، آگاه باشد و نیاز خبری خود را چون دیگر نیازهای زندگی، تأمین کند.
به همین دلیل رسانه های خبری دائم در تلاشند تا گزارش های جامع و کامل از آن چه که در دنیا می گذرد را در اختیار خواننده گان، شنونده گان یا ببینده گان خود قرار دهند تا آن ها بتوانند با داشتن اطلاعات، تصمیم های آگاهانه ای در زمینه های مختلف زندگی خود بگیرند.
امروزه اعتماد و اعتبار مردم به هر یک از رسانه و نشریات در انتشار اخبار گوناگون به خاطر دسترسی همگان به رادیو و تلویزیون، روزنامه ها، نشریات داخلی و خارجی بیش از گذشته مورد توجه است. این اعتبار و اعتماد در صورتی به وجود می آید که افرادی که در رسانه های خبری کار می کنند در کار خود تخصص لازم را داشته باشند. به همین خاطر است که با وجود پیشرفت های قابل ملاحظه ای که در تکنولوژی ارتباطات پدید آمده، اکنون بیش از گذشته، به روزنامه نگار و خبرنگار متخصص، مسئول و متعهد نسبت به جامعه، نیاز است.
 
این تخصص برای خبرنگاری، به عنوان پایه و اساس روزنامه نگاری تا عالی ترین سطوح در روزنامه و نشریات نیل به سردبیری و تحریریه، برای ایجاد ارتباط با مخاطبان، ضروری است.
خبرنگاری که از یک رویداد، برای یک روزنامه خبر تهیه می کند، باید بداند که در همان زمان، چندین خبرنگار دیگر نیز از آن رویداد، خبر تهیه می کنند که گزارش یک رویداد خبری، احتمالأ هم از طریق روزنامه های دیگر و هم از طریق نشریات، انتشار می یابد.
بنابراین برای تهیه و تنظیم یک خبر درست، روشن و جامع آگاهی از اصول رسانه و خبرنگاری، لازم
و اجتناب ناپذیر است.

رضا جلالی - استاد دانشگاه
برچسب ها: رسانه ، رضا جلالی
نظرات شما