تاریخ انتشار: ۲۰:۰۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

خرید و فروش پایان‌نامه و کارهای پژوهشی دردآور است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: خرید و فروش پایان‌نامه و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی جانکاه و دردآور است و با این شرایط ما هیچ توسعه‌ای را نباید متصور باشیم.
رویداد۲۴ حمایت میرزاده در گردهمایی کارشناس مسئولان حوزه پژوهش، کتابداران و مدیران مجلات علمی دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در سرعین با اشاره به پنج عنصر اساسی در به ثمر نشستن کارهای تحقیقاتی و پژوهشی موثر و مفید اظهار کرد: شایسته است تمام فعالیت‌های علمی به شکل منظم و مستمر برای پاسخگویی به یک مساله باشد که به یقین این امر می‌تواند مشکلی از مشکلات کشور را برطرف کند.

وی با بیان اینکه اکثر پژوهش‌ها نه تنها در ۴۰ سال اخیر مشکلی از مشکلات این کشور را حل نکرده بلکه تنها در حد یک کار تحقیقاتی بی‌ثمر و تغییر روی جلد و ارائه در مقاطع تحصیلی به حال خود رها شده است، خاطرنشان کرد: تاسف‌آورتر آنکه در جلوی دانشگاه‌های ما پایان‌نامه دادوستد می‌شود و بقالی‌های ما نیز کیلویی کاغذ این کارهای تحقیقاتی را بی‌نتیجه به فروش می‌رسانند.

نماینده مردم گرمی در مجلس با توصیف وضعیت اسفناک و دردآور علمی و تحقیقاتی کشور بیان کرد: تا زمانی که تحقیق و پژوهش در این کشور نتواند مساله‌ای را حل کند خروجی کار بی‌ثمر است و باید با یافته‌های علمی نه بافته‌های ذهنی به سمتی حرکت کنیم تا در سایه این تحقیقات و پژوهش‌ها بتوانیم گره‌ای از مشکلات کشور را باز کنیم.

میرزاده یکی از اضلاع تحقیق را محقق دانست و افزود: محققین ما باید با عشق و علاقه نه کسب نان و نام در این عرصه حضور داشته باشند چرا که اگر صرفه به خاطر به دست آوردن حق‌الزحمه و با حقوق به سمت تحقیق و پژوهش برویم نتایج آن مفید و موثر نبوده بلکه روز به روز ضعف‌ها و نارسائی‌ها در این بخش خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در کنار ارائه ایده‌های نو و خلاقانه و کار عاشقانه در این عرصه باید دست‌هایی که در این ساحه تلاش می‌کنند دست‌های راهگشا و گره‌گشا از مشکلات کشور باشد وگرنه با اقدام صوری در این حوزه نمی‌توانیم به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنیم.

میرزاده ضرورت نزدیکی سه عنصر مدرس، مولف و معلم را به همدیگر در تربیت و تعالی شایسته نسل آینده ضروری خواند و افزود: اگر این سه عنصر با هم در تعامل و ارتباط نباشند قطعا خروجی کار غیر از آن خواهد بود که ما فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: اساس دانشگاه فرهنگیان بر تعامل و رسیدن به یک همفکری راهگشا در این حوزه است تا پنج هدف مهم در سایه دانشگاه فرهنگیان تحقق پیدا کند که مهمترین آن تربیت و پرورش انسان‌های فاخر و شایسته است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر مدرس ما از مولف کتاب‌ها فاصله گرفته و در این بین معلم ما نیز مورد غفلت قرار گیرد به یقین نتیجه کار و محصول به دست آمده موثر و مفید نخواهد بود که ضرورت دارد از معلمان باتجربه و کارآمد در عرصه تدریس دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.

میرزاده اضافه کرد: در طرف دیگر این کار علمی و تحقیقاتی و پژوهشی دانش‌آموزان قرار دارند که باید به نیاز روز آنها نیز در حوزه تعلیم و تربیت توجه کنیم تا آنها در بهترین شرایط پرورش یافته و به رشد و تعالی دست پیدا کنند.

وی بیان کرد: نباید خروجی این تلاش‌ها و اقدامات موثر تنها به ارائه مدرک صوری منتهی شود بلکه ضرورت دارد دانش‌آموزانی در مدارس در سایه معلمان دلسوز تربیت پیدا کنند که با ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها به انسان‌های مفید به حال جامعه و گره‌گشا در حل مشکلات تبدیل شوند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید در این عرصه تنها به مسایل مادی و مالی فکر کرد بلکه باید امر پژوهش در حکم نان شب باشد تا با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب مسایل و معضلات اساسی کشور در سایه نخبگان برطرف شود.

میرزاده با انتقاد از برخی بی‌برنامگی‌ها در نظام آموزشی و تربیتی بیان کرد: هر چند نارضایتی‌ها از وضعیت بودجه‌های آموزش و پرورش بالاست اما مهمتر از این قضیه باید در آموزش و پرورش از برنامه‌ها و رفتارهای سلیقه‌ای پرهیز شده و با کنار گذاشتن کتاب‌های متنوع کمک آموزشی که گاه به درد هیچ چیزی نیز نمی‌خورند به سمتی حرکت کنیم تا بر محور کتاب درسی و تقویم آموزشی درست و صحیح برنامه‌های آموزشی و پرورشی را به پیش بریم.

وی گفت: تا زمانی که برنامه‌ای نباشد اعتبار و بودجه به درد نمی‌خورد و درد بی‌درمان ما در کشور عدم پایبندی به برنامه‌های ۵ ساله است که به توافق مجلس و دولت تدوین شده ولی در حوزه‌های مختلف به ویژه آموزش و پرورش بی‌برنامگی‌ها آزاردهنده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی وظیفه مجلس را قانونگذاری و حسن اجرای قانون اعلام کرد و افزود: ما انتظار داریم اهالی آموزش و پرورش ما را در تدوین قوانین جدید، لغو و یا اصلاح قوانین کمک کنند تا خلاءهای احتمالی در این حوزه برطرف شود.

میرزاده در پایان اظهار کرد: به دور از رفتارهای سلیقه‌ای باید کتب درسی برای ما مبنا و مانیفست قرار گیرد و برپایه همین کتب درسی برنامه‌ریزی‌های کیفی آموزشی انجام شده و سعی شود از اقدامات و حرکت‌های مقطعی و زودگذر پرهیز شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آموزش و پرورش
نظرات شما