۳۰۰ واحد دانشگاه فرهنگیان تعطیل شده است/ دانشجویان تربیت معلم از ۱۰۰ هزار به ۷ هزار رسیدهاند
رویداد۲۴ محمد آیتی: با شروع سال تحصیلی جدید، یکی از دغدغههایی که همیشه ذهن دانش آموزان و خانوادههای آنها را به خود معطوف میکند، کیفیت پایین تدریس برخی معلمان است. آنها میپرسند در شرایطی که معلم توانایی تدریس ندارد چطور بر سر کلاس درس حاضر میشود و چرا مدیران آموزش و پرورش و مدرسه عملکرد این معلمان را رصد نمیکنند تا به حل مشکل کمک شود.
فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به رویداد۲۴ گفته است: یکی از چالشهای همیشگی دانش آموزان و خانوادههای آنها، کیفیت پایین تدریس برخی معلمان مدرسه است. اگر به طور مثال معلم فیزیک، شیمی یا ریاضی درس مربوط به خود که در آن تخصص دارد را در مدرسه تدریس کند بسیاری از مشکلات حل میشود و متاسفانه امروز به دلیل کمبود معلم، در برخی مدارس سراسر کشور شاهد هستیم که عدهای از معلمان برای تدریس درسهایی گمارده میشوند که در آن از تخصص و مهارت لازم برخوردار نیستند. وقتی این اتفاق میافتد دانش آموز گله از نحوه تدریس معلم را به خانواده منتقل میکند و خانواده محصل هم بدون اطلاع از محدودیتهای سیستم آموزش و پرورش، مدرسه را مقصر این امر میداند.
او افزود: البته این موضوع و مشکل به همه مدارس کشور برنمیگردد بلکه برخی مدارس در کشور با این چالش روبرو هستند و دانشگاه فرهنگیان سالهاست که در حال تربیت معلمان متخصص برای مدارس کشور است. من سابقه مدیریت مدرسه را داشتم و باید بگویم واقعاً اداره مدرسه و جلب رضایت دانشآموزان و خانواده آنها کار مشکلی است، زیرا محدودیتها در این راستا کم نیست و مدیر هر روز با یک دغدغه جدید روبروست. به طور مثال مدرسه، معلم درس اجتماعی ندارد و مجبور است که با معلم درس جغرافیا صحبت کند که برای این درس و آموزش بچهها هم وقت بگذارد، بدون تردید کیفیت آموزش درس اجتماعی پایین میآید، ولی مدیر نمیتواند بگوید ما کلاً معلم برای درس اجتماعی نداریم؟ حال اگر این اتفاق در درسهای علوم پایه بیفتد مشکل خودش را بیشتر نشان میدهد، زیرا این درسها نیازمند بیان و آموزش قوی است.
نماینده تهران تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین دغدغه، کمبود نیروی انسانی در سیستم آموزش و پرورش است و ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بطور جدی این موضوع را رصد میکنیم و برای حل مشکل، جلساتی را برگزار میکنیم تا بهترین راهکارها را برای این موضوع پیدا کنیم. من خودم عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستم و شاهدم که دوستان و همکاران مرتب به دنبال بهبود اوضاع آموزشی کشور هستند. یکی از زیر نظامهای سند تحول بنیادین، تامین منابع نیروی انسانی متخصص برای آموزش و پرورش است. یکی از دلایل کمبود نیروی انسانی متخصص در آموزش و پرورش، بیمهریهایی بود که در سالهای گذشته به دانشگاه فرهنگیان شد. وقتی ۴۰۰ واحد دانشگاه فرهنگیان با ۱۰۰ هزار دانشجوی تربیت معلم به ۹۷ واحد و ۷ هزار دانشجو میرسد چه انتظاری میتوان داشت؟ این مشکل هم کاملاً بیتدبیری بود، زیرا پیشبینی آمار دانشآموزان نشده بود و از اینرو دانشجو لازم هم جذب دانشگاه فرهنگیان نشد.
اولادقباد ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش باید به کمک مرکز آمار و ثبت احوال، آمار خود را به روز کند که دیگر شاهد چنین مشکلی نباشیم، زیرا خانوادهها انتظار دارند که فرزندانشان به بهترین شکل در مدرسه مشغول تحصیل شوند و از طرفی همین بچهها هستند که قرار است آینده ایران را بسازند. امسال نزدیک به ۴۷ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل شدند و تعداد زیادی بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها بودند، جذب شدند تا دورهای برای آنها در دانشگاه فرهنگیان گذاشته شود. اکنون اراده لازم برای رفع کمبود نیروی انسانی در سیستم آموزش و پرورش به وجود آمده که انشاءالله در آینده اثرات این تصمیمات برای همگان روشن خواهد شد.
رییس فراکسیون زنان مجلس گفته است: یکی از دغدغههای من در آموزش و پرورش این است که از کلاسهای ورزش و هنر دانش آموزان کم و به زمان درسهایی مثل ریاضی و فیزیک اضافه میکنند. این روند اشتباه است، زیرا دانش آموزان به غذای روح نیاز دارند و این موضوع در کلاسهایی مثل ورزش و هنر اتفاق میافتد. امیدوارم همه مسئولان امر به این مشکل شایع که در بسیاری از مدارس دیده میشود هم بپردازند تا دیگر شاهد این نباشیم که دانش آموز از ورزش و هنر به خاطر دیگر درسها محروم شود.