دبستان و پیشدبستان، بهترین مقطع برای آموزش مهارتهای اولیه سواد رسانهای
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در سومین نشست شورای سیاست گذاری دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای و اطلاعاتی گفت: لازم است معلمان مقطع دبستان و پیشدبستان با شیوه آموزش مهارتهای سواد رسانهای و اطلاعاتی به دانشآموزان این مقاطع آشنا شوند؛ چرا که معتقدم بهترین مقطع برای آموزش مهارتهای اولیه و آسان سواد رسانهای، مقطع دبستان و پیشدبستان است.
رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه با اشاره به این نکته که لازم است به رسانه به عنوان بازوی کمکی برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان نگاه شود، گفت: آموزش و پرورش نقطه مناسبی برای ارتقا و آموزش سواد رسانهای و اطلاعاتی به خانوادهها است و معتقدم لازم است اولیا و مربیان مقطع دبستان و پیشدبستان با شیوه آموزش مهارتهای سواد رسانهای و اطلاعاتی به دانشآموزان این مقاطع آشنا شوند؛ چرا که معتقدم بهترین مقطع برای آموزش مهارتهای آسان سواد رسانهای، مقطع دبستان و پیشدبستان است.
وی افزود: سازمان صدا و سیما به عنوان یک رسانه مکمل آموزش و پرورش باید بیشتر به آموزش سواد رسانهای اهتمام داشته باشد و مراقب باشد تبلیغاتی پخش نکند که برخلاف آموزههای سواد رسانهای باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این موضوع که حضور معلمان، مربیان و خانوادهها در دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای میتواند به ارتقای سواد رسانهای ایشان کمک کند، تأکید کرد: با توافق انجام شده میان معاونت آموزش ابتدایی و انجمن سواد رسانهای ایران، برای کلیه معلمان حاضر در همایش سه روزه سواد رسانهای و اطلاعاتی گواهی ضمن خدمت صادر خواهد شد.
در ادامه، خسرو سلجوقی نماینده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کارگروه ساماندهی و حمایت از محصولات فرهنگی دیجیتال با بیان این مطلب که براساس آخرین پژوهشها، رسانههای مبتنی بر تلفن همراه در تهران جایگزین صدا و سیما شده است، گفت: در مطالعهای که در سال ۹۶ در تهران و سایر شهرها صورت گرفت مشخص شد ۹۶ درصد کودکان ۳ تا ۵ سال تبلت و موبایل دارند که این امر هم میتواند برای جامعه فرصت محسوب شود و هم تهدید و لازم است در همایش سواد رسانهای برنامهریزی دقیقی برای آموزش خانوادهها در زمینه استفاده فرزندانشان از تلفن همراه داشته باشیم.
وی افزود: حتی چهار درصد کودکان زیر شش ماه هم از موبایل یا تبلت برای بازیهای رایانهای ساده استفاده کردهاند و وزارت ارتباطات به دنبال تبدیل تلفن همراه به یک مهد کودک مجازی است که ابعاد بیشتر این موضوع را در همایش سه روزه بیان خواهم کرد.
سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناروی اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: یکی از برنامههای اصلی امسال در روز دوم همایش برگزاری پنل سواد رسانهای و تعلیم و تربیت دانش آموزش در عصر رسانه به ریاست دکتر رضوان حکیم زاده است که پیشبینی میکنیم معلمان سواد رسانهای از این پنل استقبال کنند.
وی افزود: با توجه به اهمیت شیوه تعلیم و تربیت در عصر رسانه، انجمن سواد رسانه ای ایران در حال رایزنی با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری است تا یادگیری سواد رسانهای و اطلاعاتی هم برای کلیه کارکنان دولت و هم کلیه معلمان مدارس در تمام مقاطع تحصیلی اجباری شود.
موسویان با اشاره به افزایش ۹ درصدی مشارکت در دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی نسبت به دور اول همایش و حضور نمایندگان کشورهای روسیه، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، ژاپن و لبنان در بخش تجربه نگاری همایش و ارائه ۴ مقاله علمی – پژوهشی از سوی اساتید و کارشناسان سایر کشورهای جهان در بخش علمی همایش خاطر نشان کرد: در آمریکا ۲۰۰ قانون برای استفاده از فضای مجازی وجود دارد که ۳۳ درصد آن برای کودکان است اما در کشور ما برای استفاده از فضای مجازی قانون مستقلی وجود ندارد.
دکتر حمید ضیاییپرور، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها نیز از امکان انتشار ۷ مقاله برتر همایش در فصلنامه علمی ترویجی رسانه خبر داد و گفت: فصلنامه رسانه آمادگی دارد تا داوری اعضای هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی را بپذیرد و با انجام یک داوری مجدد توسط سردبیر فصلنامه نسبت به انتشار ۷ مقاله برتر همایش در این فصلنامه اقدام کند.
در ادامه محمد رضا رستمی، معاون فرهنگی دبیرخانه مناطق آزاد کشور گفت: برای افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی عموم مردم باید بنگاههای تجاری در این زمینه فعال شوند و بخشی از فعالیتهای خود را به عنوان مسئولیت اجتماعی صرف افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی عموم مردم نمایند و مراقب باشند برای تبلیغ کالاهای خود تبلیغاتی تولید نکنند که در تعارض با آموزه های سواد رسانه ای باشد.
همچنین دکتر سید ضیاء هاشمی، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب که ضرورت دارد تفاوت میان بخش علمی پژوهشی همایش و بخش تجربی کاربردی همایش به شکل شفاف برای شرکتکنندگان در دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی تبیین شود خاطرنشان کرد: باید شاخصهای دلیل دعوت از برخی نمایندگان رسانههای جمعی خارج از کشور برای حضور در بخش تجربهنگاری همایش برای افکار عمومی بیان شود و از سوی دیگر از برخی خبرنگاران ممتاز داخل کشور هم دعوت شود تا تجربه خود را در این بخش ارائه کنند و دبیرخانه همایش این تجربیات را مستند کرده و آن را در اختیار علاقهمندان قرار دهد.
در پایان محمد صادق افراسیابی، دبیر کل دومین همایش بین المللی سواد رسانهای و اطلاعاتی از برگزاری افتتاحیه دومین همایش با حضور دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی خانیکی، استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و حسن بشیر، استاد تمام دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس هیأت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی خبر داد و گفت: دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی از نوزدهم تا بیست و یکم آبان ماه سال جاری در سالن همایشهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد و سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور و پرفسور سعیدرضا عاملی، استاد تمام دانشگاه تهران و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این مراسم سخنرانی کرده و با حضور رئیس انجمنهای علمی و سازمانهای مردمنهاد مرتبط با موضوع سواد رسانهای و معاونین وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش از برگزیدگان این همایش تقدیر خواهد شد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط