تشریح وضعیت سه گروه خودرویی بلاتکلیف مانده در گمرکات/ انتظار یک ماهه از سازمان توسعه تجارت برای یک نامه
رویداد۲۴ مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به در گمرک ماندن ۱۵ هزار خودرو در گمرکات کشور گفت: اگر این تعداد خودرو از گمرک ترخیص شوند، تعداد زیادی پرونده قضایی و تعزیراتی حل و فصل خواهد شد.
او ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ هزار خودرو پشت درهای گمرک مانده اند که این تعداد دستگاه خودرو متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی در گمرکات کشور هستند. اکنون اگر این تعداد خودرو ترخیص شوند، تعداد زیادی از پروندههای قضایی و تعزیراتی و شکایات مردمی از نمایندگی ها، حل و فصل میشود.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، اکنون سه گروه خودرویی در گمرکات باقی مانده اند.
دادفر در تشریح گروههای خودرویی مانده در گمرکات گفت: گروه اول متعلق به خودروهایی است که با اخذ ارز تک نرخی یا گشایش LC یا ثبت سفارش بعد از تاریخ دهم دی ماه سال ۱۳۹۶ وارد کشور شده اند که علی الاصول باید امکان ترخیص از گمرکات را داشته باشند. همچنین در صورت وقوع این موضوع، اکثر فروشهای قطعی شرکتهای نمایندگی و غیر نمایندگی بالغ بر پنج هزار دستگاه خودرو به مشتریان ایفای تعهد خواهد شد.
او تاکید کرد: تعداد گروه اول از این خودروها در گمرکات که قرار بود با تحویل ۲۰ روزه به دست خریداران برسد، حدود ۴۴۰۰ دستگاه خودرو است که اگر این تعداد خودرو ترخیص شوند، بیش از چهار هزار پرونده قضایی مربوط به خودرو در کشور بسته میشود.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد:، اما گروه دوم خودروهایی هستند که بخشی از محموله تامین اعتبار بانکی شده و بخشی دیگر نیز بدون استفاده از اعتبارات دولتی توسط واردکننده تامین ارز شده و وجوه آن به تولید کننده پرداخت شده است و کالا در گمرکات موجود است. از این رو این دسته از خودروها نیز صرفا نیاز به تمدید ثبت سفارش یا پاسخ استعلام گمرکات، جهت ترخیص را دارند که بالغ بر ۲۳۰۰ خودرو را شامل میشوند.
به گفته او، اگر تعداد خودروهای گروه دوم نیز ترخیص شوند، بیش از دو هزار پرونده تعزیراتی و قضایی دیگر نیز بسته و بخشی از مشکلات واردکنندگان برطرف میشود.
دادفر با اشاره به گروه سوم از خودروهای در گمرک مانده تصریح کرد: از دیگر خودروهای موجود در گمرکات نیز شامل، خودروهای خریداری شده از تولید کنندگان و انتقال داده به گمرکات کشور است که در اثر تغییرات نو به نو علیرغم فروش به مشتریان بر اساس مجوزهای پیش فروش اخذ شده از مراجع ذیصلاح و پرداخت و پرداخت وجه به تولیدکننده به علت آرشیو شدن ثبت سفارش و یا عدم اعلام پاسخ استعلام به گمرکات یا عدم امکان تغییر در نوع و نحوه تامین ارز در گمرکات تاکنون بلا تکلیف مانده اند.
او تاکید کرد: حال در صورت تمدید ثبت سفارشها یا اعلام پاسخ به گمرکات یا امکان تغییر در نحوه تامین ارز امکان ترخیص این خودروها بالغ بر چهار هزار دستگاه خودرو است.
دادفر در ادامه متوسط عمر خودروهای در گمرک مانده را ۱۰ ماه اعلام کرد و گفت: در باره ترخیص حدود ۱۵ هزار خودرو در گمرک، نامهای به مجتبی خسروتاج- معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه و تجارت- ارسال شده است. اما با وجود این که نزدیک به یک هفته مانده تا عمر این نامه به یک ماه برسد، هنوز این نامه، هیچ واکنشی از سوی آقای خسروتاج به انجمن واردکنندگان خودرو نداشته است.
او همچنین با اشاره به نامه ارسال شده افزود: در این نامه فراهم آوری امکان و ایجاد ویرایش در خصوص تغییر سال ساخت، اشکال در ثبت اولیه اشتباه توسط کاربر در یکی از حروف یا اعداد شماره شاسی و امکان تغییر از بانک به ارز متقاضی با توجه به قرار گرفتن در گروه (۴) ذکر شده است که این امکان موجب خواهد شد بخشی از خودروها نیز امکان ترخیص داشته باشند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به سه گروه خودرویی مانده در گمرکات نیز به خودروهای بالای ۴۰ هزار دلاری که در گمرک مانده اند، تاکید کرد: خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار که در بدو عملیات خرید و انتقال دارای ثبت سفارش بوده و فرآیند مالی آنها بدون انتقال ارز انجام شده است، اما به دلیل تغییر مکرر در مقررات امکان ترخیص از گمرکات را نداشته اند، باید گفت که این خودروها که حداقل هشت ماه از توقفشان میگذرد، حداکثر حدود یک هزار دستگاه بوده اند که منجر به تشکیل پرونده قضایی علیه شرکتهای واردکننده از سوی خریداران شده است.
او گفت: در همین نامه درخواست شده است تا برای تمامی خودروها مبنای تایید استاندارد و همولوگیشن تاریخ قبض انبار گمرک احاظ شود تا در صورت طولانی شدن فرآیند پس از اول دی ماه امسال، که الزامات جدید استانداری لحاظ نشده است تا معضلی به معضلات قبل اضافه نشود. چرا که این خودروها مطابق با استانداردهای پیش از تاریخ مذکود، باید امکان ترخیص داشته باشند.
دادفر در پایان تصریح کرد: ما همچنان منتظر پاسخی از سوی آقای خسروتاج هستیم و منتظریم تا اقدامی عملی درباره وضعیت واردکنندگان صورت گیرد. چرا که دیگر زمان گفتر درمانی و امیدبخشی بدون عمل گذشته است.