معاون آموزشی وزیر علوم:
حذف تدریجی کنکور آغاز شده است
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات گفت: بسیار بیشتر از نیاز جامعه دانش آموخته تزریق جامعه میشود.
رویداد۲۴ مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه در اثر رشد بیرویه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در کشور در حال حاضر بسیار بیشتر از نیاز جامعه و بازار کار، دانشآموخته در جامعه تزریق میشود افزود: هم اکنون در مقطع دکتری بیش از چهار برابر نیاز جامعه دکتری تربیت میکنیم.
شریعتی با تاکید بر اینکه دستگاه آموزش عالی مسئول اشتغالزایی نیست بلکه مسئول افزایش توان کار آفرینی و اشتغالپذیری دانش آموختگان خود است تصریح کرد: در این راستا امسال طرح جامع مهارت افزایی را تنظیم و آیین نامه آن نیز از هفته گذشته به دانشگاهها ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: در قالب این طرح در ۴ محور فعالسازی دروس کاربردی و علمی با تعامل مراکز صنعتی ذیربط، ارائه ۴ الی ۱۰ واحد آموزشی کمک مهارتی در حوزه دروس مرتبط با رشتهها، برگزاری کارگاههای عمومی مهارتی با ارائه گواهی معتبر، رصد دانش آموختگان و خروجیهای دانشگاهها و ارزیابی عملکرد خروجیها از طریق تقویت و ایجاد انجمن دانش آموختگان دانشگاهها اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه برای سال آتی اجرای این طرح به عنوان یکی از پارامترهای سطح بندی دانشگاهها مطرح خواهد بود افزود: دانشگاههایی که طرح جامع مهارت آموزی را به نحو احسن اجرایی کنند از مشوقهای مالی و علمی نیز بهرهمند خواهد بود.
کیفی سازی سیاست اصلی وزارت علوم است
شریعتی کیفیسازی دانشگاهها را یکی از سیاستهای اصلی وزارت علوم برشمرد و افزود: از ابتدای انقلاب تا آغاز دهه نود همواره به صورت فزایندهای بر رشد کمی دانشگاهها تمرکز شده بود که از آغاز دولت دهم در راستای مهار رشد کمی و ارتقا کیفی دانشگاهها گام برداشته شده است.
باید در سیاست بومیگزینی دانشجویان بازنگری شود
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات در خصوص اجرای طرح بومی گزینی دانشجویان در دانشگاهها نیز اظهار کرد: سیاست بومی گزینی دانشجویان به شکل فعلی طرح درستی نیست و برای استانهای مرزی طرح مطلوبی محسوب نمیشود لذا باید در شیوه اجرایی آن بازنگری شود.
شریعتی یکی از مصادیق رشد بی رویه آموزش عالی در کشور را ایجاد بیحساب و منطق مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی در دهه ۸۰ برشمرد و اظهار کرد: در راستای مهار این رویه و تشدید نظارت بر این مراکز، از حدود بالغ بر ۱۴۰۰ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور ۴۰۰ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی و ۴۵ موسسه آموزش عالی تاکنون لغو مجوز و یا منحل شده و یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۹۶، دستگاههای اجرایی حق پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی وابسته به خود را ندارند خاطرنشان کرد: موسسات غیر انتفاعی نیز در صورتی که مطابق با استانداردها به ارائه خدمات بپردازند به دانشگاه ارتقا درجه مییابند و نیز موسساتی که از استانداردها فاصله داشته باشند منحل یا لغو مجوز میشوند و یا ظرفیت پذیرششان صفر خواهد شد.
وی در خصوص وضعیت دانشجویان موسساتی که لغو مجوز یا منحل میشوند نیز تاکید کرد: دانشجویانی که در مراکز غیرانتفاعی و علمی کاربردی در حال تحصیل هستند اگر مجوز مرکز در حال تحصیلشان لغو یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شود به مراکز و موسسات استاندارد منتقل خواهند شد و جای نگرانی برای این افراد نیست.
حذف کنکور، آری یا خیر؟!
شریعتی در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف کنکور مقطع کارشناسی ورودی دانشگاهها با بیان اینکه کنکور به صورت متمرکز و در سطح ملی باید حذف شود و نظام تست زنی نمیتواند لزوما استعدادیاب خوبی برای کشور باشد تصریح کرد: حرکت در راستای حذف تدریجی کنکور آغاز شده است که در این راستا از سال آینده فرایند پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی از فرایند کنکور جدا میشود به شکلی که پذیرش دانشجوی رشتههای با آزمون و بدون آزمون از یکدیگر جدا خواهد بود.
وی افزود: تا سال گذشته ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاهها از طریق سوابق تحصیلی بود از سال آینده رشتههای مشمول در این طرح را از کنکور جدا خواهیم کرد و تا پایان دی ماه با اعلام لیست رشتههای بدون آزمون، داوطلبان میتوانند با انتخاب رشتههای بدون آزمون و قبولی در آنها به تحصیل ادامه دهند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از سال آینده کنکور صرفا برای رشتههای با آزمون خواهد بود عنوان کرد: این رشتهها شامل ۱۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاههای کشور است.
وی تصریح کرد: با وجود جدا بودن فرایندهای گزینش دانشجو برای رشتههای با آزمون و بدون آزمون هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای داوطلبان که بخواهند توان خود را برای رشتههای پر مخاطب (با آزمون) هم محک بزنند وجود ندارد.
مدارک mba و dba ارائه شده در مراکز آموزش عالی اعتبار دانشگاهی ندارد
وی در خصوص اعتبار مدارک mba و dba ارائه شده توسط موسسات مختلف نیز تصریح کرد: درحال حاضر دورههای این چنینی که دانشگاهها و یا موسسات آموزش عالی برگزار میکنند هیچ گونه اعتبار و ارزش استخدامی، ادامه تحصیل و اعتبار مشابه مدارک دانشگاهی را ندارد و صرفا جنبه دانش افزایی دارد.
شریعتی با تاکید بر اینکه دستگاه آموزش عالی مسئول اشتغالزایی نیست بلکه مسئول افزایش توان کار آفرینی و اشتغالپذیری دانش آموختگان خود است تصریح کرد: در این راستا امسال طرح جامع مهارت افزایی را تنظیم و آیین نامه آن نیز از هفته گذشته به دانشگاهها ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: در قالب این طرح در ۴ محور فعالسازی دروس کاربردی و علمی با تعامل مراکز صنعتی ذیربط، ارائه ۴ الی ۱۰ واحد آموزشی کمک مهارتی در حوزه دروس مرتبط با رشتهها، برگزاری کارگاههای عمومی مهارتی با ارائه گواهی معتبر، رصد دانش آموختگان و خروجیهای دانشگاهها و ارزیابی عملکرد خروجیها از طریق تقویت و ایجاد انجمن دانش آموختگان دانشگاهها اقدامات لازم به عمل خواهد آمد.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه برای سال آتی اجرای این طرح به عنوان یکی از پارامترهای سطح بندی دانشگاهها مطرح خواهد بود افزود: دانشگاههایی که طرح جامع مهارت آموزی را به نحو احسن اجرایی کنند از مشوقهای مالی و علمی نیز بهرهمند خواهد بود.
کیفی سازی سیاست اصلی وزارت علوم است
شریعتی کیفیسازی دانشگاهها را یکی از سیاستهای اصلی وزارت علوم برشمرد و افزود: از ابتدای انقلاب تا آغاز دهه نود همواره به صورت فزایندهای بر رشد کمی دانشگاهها تمرکز شده بود که از آغاز دولت دهم در راستای مهار رشد کمی و ارتقا کیفی دانشگاهها گام برداشته شده است.
باید در سیاست بومیگزینی دانشجویان بازنگری شود
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری اطلاعات در خصوص اجرای طرح بومی گزینی دانشجویان در دانشگاهها نیز اظهار کرد: سیاست بومی گزینی دانشجویان به شکل فعلی طرح درستی نیست و برای استانهای مرزی طرح مطلوبی محسوب نمیشود لذا باید در شیوه اجرایی آن بازنگری شود.
شریعتی یکی از مصادیق رشد بی رویه آموزش عالی در کشور را ایجاد بیحساب و منطق مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی در دهه ۸۰ برشمرد و اظهار کرد: در راستای مهار این رویه و تشدید نظارت بر این مراکز، از حدود بالغ بر ۱۴۰۰ مرکز علمی کاربردی در سطح کشور ۴۰۰ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاههای اجرایی و ۴۵ موسسه آموزش عالی تاکنون لغو مجوز و یا منحل شده و یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شده است.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال ۹۶، دستگاههای اجرایی حق پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی وابسته به خود را ندارند خاطرنشان کرد: موسسات غیر انتفاعی نیز در صورتی که مطابق با استانداردها به ارائه خدمات بپردازند به دانشگاه ارتقا درجه مییابند و نیز موسساتی که از استانداردها فاصله داشته باشند منحل یا لغو مجوز میشوند و یا ظرفیت پذیرششان صفر خواهد شد.
وی در خصوص وضعیت دانشجویان موسساتی که لغو مجوز یا منحل میشوند نیز تاکید کرد: دانشجویانی که در مراکز غیرانتفاعی و علمی کاربردی در حال تحصیل هستند اگر مجوز مرکز در حال تحصیلشان لغو یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شود به مراکز و موسسات استاندارد منتقل خواهند شد و جای نگرانی برای این افراد نیست.
حذف کنکور، آری یا خیر؟!
شریعتی در پاسخ به سوالی مبنی بر حذف کنکور مقطع کارشناسی ورودی دانشگاهها با بیان اینکه کنکور به صورت متمرکز و در سطح ملی باید حذف شود و نظام تست زنی نمیتواند لزوما استعدادیاب خوبی برای کشور باشد تصریح کرد: حرکت در راستای حذف تدریجی کنکور آغاز شده است که در این راستا از سال آینده فرایند پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی از فرایند کنکور جدا میشود به شکلی که پذیرش دانشجوی رشتههای با آزمون و بدون آزمون از یکدیگر جدا خواهد بود.
وی افزود: تا سال گذشته ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاهها از طریق سوابق تحصیلی بود از سال آینده رشتههای مشمول در این طرح را از کنکور جدا خواهیم کرد و تا پایان دی ماه با اعلام لیست رشتههای بدون آزمون، داوطلبان میتوانند با انتخاب رشتههای بدون آزمون و قبولی در آنها به تحصیل ادامه دهند.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه از سال آینده کنکور صرفا برای رشتههای با آزمون خواهد بود عنوان کرد: این رشتهها شامل ۱۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشگاههای کشور است.
وی تصریح کرد: با وجود جدا بودن فرایندهای گزینش دانشجو برای رشتههای با آزمون و بدون آزمون هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای داوطلبان که بخواهند توان خود را برای رشتههای پر مخاطب (با آزمون) هم محک بزنند وجود ندارد.
مدارک mba و dba ارائه شده در مراکز آموزش عالی اعتبار دانشگاهی ندارد
وی در خصوص اعتبار مدارک mba و dba ارائه شده توسط موسسات مختلف نیز تصریح کرد: درحال حاضر دورههای این چنینی که دانشگاهها و یا موسسات آموزش عالی برگزار میکنند هیچ گونه اعتبار و ارزش استخدامی، ادامه تحصیل و اعتبار مشابه مدارک دانشگاهی را ندارد و صرفا جنبه دانش افزایی دارد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط