کیفیت خودرو هم با افزایش قیمت بالا می رود؟
رویداد۲۴ بازار خودرو مدت زیادی است که منتظر قیمت گذاری قطعی است اما کمتر خبری از انسجام و وحدت در تصمیم گیری دولتی ها مشاهده می شود.
موضوع قیمت گذاری آنقدر تکراری شده که هرچه در مورد آن نوشته و گفته شود جز تکرار مکررات نیست. آنقدر این بالا و پایین شدن قیمت ها در بازار خودرو مورد تحلیل کارشناسان و مسوولان قرار گرفته که دیگر خارج از هر کارشناسی تنها می شود گفت مردم و بازار به شدت در انتظار تصمیم نهایی در این مورد هستند.
اگرچه در هفتههای اخیر برخی از شرکتهای خودرویی با افزایش ۵۰ تا ۱۲۰ درصدی قیمت برخی ازمحصولات شان به پیشواز افزایش قیمتها رفته اند و به نظر میرسد که در هفتههای آینده نیز شاهد ادامه این رونداز سوی شرکتهای دیگر باشیم.
البته دولت با کنترل نرخ ارز و پایین آمدن قیمت دلار به کانال ۹ الی ۱۰ هزار تومانی سعی دارد بابت افزایش قیمت خودروسازان مقاومت میکند تا شاید از فرصت ایجاد شده بتواند شاخصههای روانی بازار را با تغییر رویکردهای تولید و صنعت همراه کند و در عین حال کمترین ضرر هم متوجه صنعت خودرو سازی و مصرف کننده شود؛ که همه این موارد همانگونه که در ابتدا گفته شد تکرار مکررات است.
اگرچه فضای تولید برای همه تولیدکنندگان در کشور با مشکلاتی رو به رو شده و همه صنایع از جمله صنعت خودرو متاثر از مشکلات اقتصادی با کاهش تولید نیز رو به رو شده اند، اما همگان اعم از مردم و کارشناسان انتظار دارند تا اگر خودروسازان خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند حداقل کیفیت خودروهای تولید شده نسبت به گذشته تغییر منفی نداشته باشد و حتی توقع بهبود محصولات را از آنها دارند.
چندی پیش اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت واستاندارد ایران در مورد تاثیرات تحریم بر کیفیت خودروهای تولید شده عنوان کرد هنوز تغییرات خاصی را در این زمینه شاهد نبوده ایم و تلاش خودروسازان بر این است که کیفیت را فدای کمیت نکنند.
آنچه در گزارش کیفی خودروهای سواری وسنگین که از سوی ISQI اعلام شد نشان میدهد این است که در آبان ماه ۱۳۹۷ تعداد ۳۸۹۷۷ دستگاه خودرو تولید شده است که نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته با کاهش تولید ۵۶ هزار و ۸۹۱ خودرو رو به رو شده است.
در گروه سبک و بخش وانت، وانت تندر در سطح قیمتی ۲ سال گذشته در آبان ماه با اخذ ۳ ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را در این ماه به خود اختصاص داده است و امسال نیز همان سه ستاره کیفی را حفظ کرده است.
در بخش سواری و در سطح قیمتی ۱ سال گذشته خودروهای نیومزدا ۳ و گرند ویتارا، در سطح قیمتی ۲ خودروهای کیا سراتو و هیوندای۲۰i و در سطح قیمتی ۳ خودروی هیوندای ۱۰i و در سطح قیمتی ۴ خودروهای رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک و پارس تندر با اخذ ۴ ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را در این ماه به خود اختصاص داده بودند و امسال در سطح قیمتی ۱ خودروهای پژو ۲۰۰۸ و گرند ویتارا، در سطح قیمتی ۲ خودروهای کیا سراتو ، هیوندای ۲۰i ، هیوندای Accent و هاوال ۲H، در سطح قیمتی ۳ خودروهای۳۰B و چانگان ۳۵CSدر سطح قیمتی ۴ خودروهای رنو ساندرو اتوماتیک، تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک ، تندر ۹۰ پلاس ، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، پارس تندر و پژو ۲۰۷ با اخذ ۴ ستاره کیفی بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را در این ماه به خود اختصاص دادند و در این بخش نیز خودروهای مشترک این لیست با تغییراتی مواجه نشده اند.
با دقت و بررسی در سایر محصولات تولیدی گروه های سبک و سنگین نیز تغییرات منفی محسوسی به چشم نمی خورد و به نظر می رسد هنوز خودروسازان سعی بر نگه داشتن کیفیت خودروهای تولیدی خود داشته اند اما توان تغییرات مثبت چشم گیری را هم نداشته اند.
آنچه در یک نگاه اجمالی در مقایسه کیفیت خودروهای تولید داخل چه در بخش سبک و چه در بخش سنگین به ما نشان می دهد این است اگرچه تولید خودروهای به طور بسیار محسوسی کاهش پیدا کرده اما هنوز آثار تحریم و مشکلات تولیدکنندگان پایش به کیفیت خودروها کشیده نشده است.
اگرچه مشخص نمی کند آنچه در تست های کیفیت شرکت بازرسی کیفیت بررسی می شود آیا در چرخه استفاده خودرو همچنان به قوت خود با همان کیفیت باقی می ماند یا پس از مدتی می توان کاهش کیفیت را شاهد بود.