نگاهی به ۱۲۰ سال تاریخچه شرکت خودروسازی رنو
رویداد۲۴ شرکت خودروسازی رنو فرانسه یکی از خودروسازان مطرح اروپا و جهان است که محصولات این شرکت فرانسوی در اقصی نقاط دنیا به چشم میخورد و بخش اعظمی از تولیدات انبوه بسیاری از کارخانههای مونتاژ در جهان را شامل میشود.
رنو شرکتی است که در زمینه طراحی، ساخت و توزیع کلاسهای مختلف خودرو، وسایل نقلیه تجاری، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوبوس و خودروهای برقی فعالیت میکند.
شرکت رنو، که نخستین خودرو آن توسط «لوئیس رنو» در سال ۱۸۹۸ میلادی ساخته شده است، در سال ۲۰۱۸، صد و بیستمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت. رنو ابتدا به منظور ساخت وسایل نقلیه فردی به وجود آمد و تنها پس از گذشت سالیان اندک رو به ساخت و عرضه خودروهای خانوادگی نیز آورد.
رنو از جمله شرکتهایی است که در راستای نیازهای پیش روی صنعت خودروسازی، نخستین تکنولوژیها و سبکهای خاص خودرویی را ابداع کرد. از ابداعات رنو میتوان به خلق کلاس خودرویی مینی ون و نقش اساسی در اضافه شدن صندوق عقب به خودروها جهت قرارگرفتن وسایل اضافه اشاره کرد.
شرکت رنو پس از خودروهای ۶ سیلندر در سال ۱۹۳۷ با عرضه مدل Primaquatre توانست قلب بازار فرانسه را به دست بیاورد و از حیث میزان فروش این محصول به موفقیتهای بسیاری در آن زمان دست یابد. رنو فرانسه در سال ۱۹۶۵ میلادی با طراحی و ساخت محصول محبوبی دیگر در کلاس استیشن واگن با نام «رنو ۱۶» بار دیگر برای مدت کوتاهی بر سر زبانها افتاد.
با روی کار آمدن خودروهای سواری رنو، این بار نوبت به ورود به عرصهی جدید ساخت خودروهای تجاری سبک بود که رنو برای پاسخ به نیاز اصناف و تجار در سال ۱۹۵۹ میلادی اقدام به معرفی مدل «Estafette» کرد. نکته جالب پیرامون این خودرو این بود که رنو برای دور ساختن فضا و نمای آن از دیگر خودروهای تجاری بی روح، گزینههای رنگ آبی، نارنجی و زرد را برای آن در نظر گرفت.
رنو که دیگر در زمینه ساخت خودروهای خانوادگی و شهرت جهانی به دست آورده بود، اینبار در سال ۱۹۶۱ میلادی خودرویی اقتصادی در کلاس سوپر مینی با نام «رنو ۴» را راهی بازار کرد. این خودرو بسیار مناسب حمل بار بود چرا که صندوق عقب آن سادهتر از دیگر خودروها بود و درب آن به نحوی باز میشود که به صاحب آن به راحتی میتوانست به جابه جایی بار بپردازد. این شد که مقدمه ورود رنو به ساخت خودروهای هاچبک فراهم شد.
شرکت رنو رفته رفته به تکامل میرسید و هر سال توسعه یافتهتر از سابق دیده میشد. نمود این روند پیشرفت را نیز میتوان در سیر تکاملی کلاسهای خودرویی تولید رنو به عینه دید. در سال ۱۹۶۴ میلادی دو محصول پرفورمنس رنو شامل «۴CV» و «Dauphine» در مسابقات رالی مونت کارلو خوش درخشیدند و پس از آن رنو تصمیم گرفت که خودروهای قدرتمند تری که باب میل جوانان هستند را به بازار عرضه کند. سری «Gordini» بارزترین محصول اسپرت رنو در دهه ۶۰ میلادی است که در نسخههای استاندارد و حرفه ایتر با دو رنج قیمتی متفاوت به بازار عرضه میشد و خیلی زود به رقم فروش ۱۱ هزار ۶۰۰ دستگاهی رسید.
رنو در سال ۱۹۶۹ میلادی در رومانی خط تولید مدل «رنو ۱۲» را راه اندازی کرد و پس از آن تولید این محصول در کارخانه رنو اویاک واقع در ترکیه نیز آغاز شد.
رنو که پیگیر تغییرات اجتماعی دنیا بود در سال ۱۹۷۲ به دنبال رواج رانندگی بانوان، خودرویی متناسب برای زنان را با نام «رنو ۵» به بازار عرضه کرد. این خودرو دو در برای بانوانی که قصد به همراه داشتن کودکان خود در رانندگی را داشتند بسیار ایده آل به نظر میرسید.
تا سال ۱۹۸۵ میلادی رنو مدلهای پرفروش رنو ۴، رنو ۱۶، رنو ۶ و رنو ۵ را به بازار عرضه کرده بود، به فکر ابداعی جدید تحت عنوان خودروهای مینی ون افتاد که برای مسافرت و خانوادههای پرجمعیت بسیار مناسب بود. رنو نخستین محصول مینی ون دنیا را با نام «Espace» و با پیشرانه دو لیتری رنو ۲۵ به صورت ۷ سرنشینه به بازار عرضه کرد. این محصول برای سالیان متوالی به عنوان خودرو بدون رقیب در کلاس مینی ون شناخته میشد تا اینکه در سال ۱۹۹۶ میلادی رنو خودرو مینی ون جدید با نام «Scenic» که امکانات رفاهی فوق العادهای بهره میبرد را راهی بازار کرد؛ خودرویی که در سال ۱۹۹۷ به عنوان خودرو برتر سال نیز شناخته شد.
بدون شک تا ورود خودروهای کلاس شاسی بلند به بازار و اقبال جهانی از این خودرو ها، رنو در عرضه محصولات متنوع در کلاسهای متفاوت خودرویی حرفهای زیادی برای گفتن داشت و آخرین محصول پر سر و صدای رنو به کلاس کوپه و مدل Avantime در سال ۱۹۹۹ میلادی اختصاص دارد.
حال امروزه رنو پس از گذشت ۱۲۰ سال از تولید نخستین خودرو تاریخ خود در بسیاری از کشورها کارخانه تاسیس کرده است و یک برند ممتاز فرانسوی در زمینه تولید خودرو به شمار میرود که در نمایشگاههای بین المللی خودرو همواره حرفهای زیادی برای گفتن دارد.