معاون سازمان بنادر اعلام کرد:
مبادله اسناد با انگلیس برای آزادسازی کشتی نفتی ایران
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از علاقهمندی انگلیس برای آزادسازی کشتی توقیف شده نفتی ایران خبر داد و گفت: اسنادی بین دو کشور مبادله شده که در رفع توقیف این کشتی کمک میکند.
![مبادله اسناد با انگلیس برای آزادسازی کشتی نفتی ایران مبادله اسناد با انگلیس برای آزادسازی کشتی نفتی ایران](/files/fa/news/1398/5/22/229840_625.jpg)
رویداد۲۴ جلیل اسلامی روز سهشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دریانوردی و روز دریانورد که در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد در خصوص آخرین وضعیت توقیف کشتی نفتی ایران در جبل الطارق گفت: این کشتی هنور آزاد نشده است.
وی گفت: توقیف کشتی نفتی ایران ناشی از غرض ورزی و بدون دلایل واقعی بود؛ تلاشهایی از طرف ایران و سازمان بنادر برای آزادی این کشتی انجام شده است.
وی خبر داد که انگلیس نیز علاقه مندی خود برای حل این مشکل را نشان داده است و اسنادی که برای حل این موضوع کمک کننده باشد مبادله شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک حل و فصل شود و این کشتی بتواند با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تردد خود ادامه دهد.
اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت تردد ناوگان دریایی ایران در آبهای بینالمللی گفت: عملکرد کشتیرانی چه در حوزه نفتی چه تجاری روند عادی خود را با وجود برخی ناهنجاریها در پیش دارد.
وی گفت: نسبت به حجم تردد و حجم ناوگان و وسعت دریاها روند فعلی را عادی میدانیم.
اسلامی اضافه کرد: البته طی یکی دوماه اخیر ملاحظاتی در تردد برخی کشتیهای نفتی به وجود آمد که مربوط به تحریمها و موضوعات سیاسی نبود، اما در فضای سیاسی به آن پرداخته شد در حالی که در سالهای گذشته یک اتفاق و خبر عادی محسوب میشد.
وی تاکید کرد که اشکال به وجود آمده در تردد برخی کشتیها به نسبت حجم مبادلات و تعداد ناوگان جمهوری اسلامی بسیار ناچیز است.
اسلامی همچنین در خصوص توقف نفتکش انگلیس در بندرعباس و طرح آمریکا برای تردد با اسکورت کشتیهای خارجی در خلیج فارس گفت: پس از توقف نفتکش انگلیسی، آمریکا و انگلیس اقدام به فضاسازی علیه ایران داشتند.
وی گفت: هدف این بود که ائتلافی از ٦٠ کشور را به وجود آوردند تا ترتیبات ممنوعیت تردد در تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کنند، اما هیچ کشوری به جز رژیم صهیونیستی به این طرح نپیوست.
اسلامی گفت: از نظر ایران طرح آمریکا برای ائتلاف علیه ایران در آبهای خلیج فارس شکست خورده است.
به گفته اسلامی نیروهای نظامی ایران در خلیجفارس برای کشتیرانی دنیا امنیت ایجاد کردهاند و هیچ کشوری نباید نگران تردد از خلیجفارس با پرچم خود باشد.
اسلامی همچنین درباره افزایش بیمه نفتکشها گفت: ۳۵ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز جابجا میشود و تنشهای اخیر سبب افزایش بیمه کشتیرانی خصوصا در حوزه نفتکشها شده است که علت آن دغدغه خریداران انرژی و همچنین شرکتهای حمل انرژی است.
معاون سازمان بنادر در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص دلایل کاهش ١٨ درصدی عملکرد کانتیری بنادر کشور در سال جاری گفت: مجموعه عملکرد بنادر نسبت به سال گذشته و با وجود فشارهای سنگین رشد ٤ درصدی را به طور کلی داشته است.
وی ادامه داد: این رشد مثبت نشان دهنده این است که پارامترهای تجاری بنادر در حال کار هستند؛ با این حال در بخشهایی روند کاهشی و در بخشهایی روند افزایشی داشتیم که طبیعی است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به کاهش ١٨ درصدی عملکرد کانتیری بنادر گفت: بخشی از فعالیتهای صنعتی متاثر از تحریمها و بخشی غیرمتاثر از تحریمها کاهش داشته که در سهم عملکرد کانتینری بنادر تاثیر منفی داشته است.
اسلامی ادامه داد: امیدواریم با مقاومت ایران و رفع تحریمها بتوانیم وضعیت بنادر را به دوره قبل برگردانیم.
وی گفت: توقیف کشتی نفتی ایران ناشی از غرض ورزی و بدون دلایل واقعی بود؛ تلاشهایی از طرف ایران و سازمان بنادر برای آزادی این کشتی انجام شده است.
وی خبر داد که انگلیس نیز علاقه مندی خود برای حل این مشکل را نشان داده است و اسنادی که برای حل این موضوع کمک کننده باشد مبادله شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک حل و فصل شود و این کشتی بتواند با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تردد خود ادامه دهد.
اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت تردد ناوگان دریایی ایران در آبهای بینالمللی گفت: عملکرد کشتیرانی چه در حوزه نفتی چه تجاری روند عادی خود را با وجود برخی ناهنجاریها در پیش دارد.
وی گفت: نسبت به حجم تردد و حجم ناوگان و وسعت دریاها روند فعلی را عادی میدانیم.
اسلامی اضافه کرد: البته طی یکی دوماه اخیر ملاحظاتی در تردد برخی کشتیهای نفتی به وجود آمد که مربوط به تحریمها و موضوعات سیاسی نبود، اما در فضای سیاسی به آن پرداخته شد در حالی که در سالهای گذشته یک اتفاق و خبر عادی محسوب میشد.
وی تاکید کرد که اشکال به وجود آمده در تردد برخی کشتیها به نسبت حجم مبادلات و تعداد ناوگان جمهوری اسلامی بسیار ناچیز است.
اسلامی همچنین در خصوص توقف نفتکش انگلیس در بندرعباس و طرح آمریکا برای تردد با اسکورت کشتیهای خارجی در خلیج فارس گفت: پس از توقف نفتکش انگلیسی، آمریکا و انگلیس اقدام به فضاسازی علیه ایران داشتند.
وی گفت: هدف این بود که ائتلافی از ٦٠ کشور را به وجود آوردند تا ترتیبات ممنوعیت تردد در تنگه هرمز و خلیج فارس ایجاد کنند، اما هیچ کشوری به جز رژیم صهیونیستی به این طرح نپیوست.
اسلامی گفت: از نظر ایران طرح آمریکا برای ائتلاف علیه ایران در آبهای خلیج فارس شکست خورده است.
به گفته اسلامی نیروهای نظامی ایران در خلیجفارس برای کشتیرانی دنیا امنیت ایجاد کردهاند و هیچ کشوری نباید نگران تردد از خلیجفارس با پرچم خود باشد.
اسلامی همچنین درباره افزایش بیمه نفتکشها گفت: ۳۵ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز جابجا میشود و تنشهای اخیر سبب افزایش بیمه کشتیرانی خصوصا در حوزه نفتکشها شده است که علت آن دغدغه خریداران انرژی و همچنین شرکتهای حمل انرژی است.
معاون سازمان بنادر در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص دلایل کاهش ١٨ درصدی عملکرد کانتیری بنادر کشور در سال جاری گفت: مجموعه عملکرد بنادر نسبت به سال گذشته و با وجود فشارهای سنگین رشد ٤ درصدی را به طور کلی داشته است.
وی ادامه داد: این رشد مثبت نشان دهنده این است که پارامترهای تجاری بنادر در حال کار هستند؛ با این حال در بخشهایی روند کاهشی و در بخشهایی روند افزایشی داشتیم که طبیعی است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر با اشاره به کاهش ١٨ درصدی عملکرد کانتیری بنادر گفت: بخشی از فعالیتهای صنعتی متاثر از تحریمها و بخشی غیرمتاثر از تحریمها کاهش داشته که در سهم عملکرد کانتینری بنادر تاثیر منفی داشته است.
اسلامی ادامه داد: امیدواریم با مقاومت ایران و رفع تحریمها بتوانیم وضعیت بنادر را به دوره قبل برگردانیم.
منبع: ایرنا