عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
آمار خودکشی، اعتیاد و افسردگی ناشی از ناکامی در کنکور نگرانکننده است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به آمار خودکشی برخی داوطلبان ناکام کنکور گفت: آمار افسردگیها، خودکشیها و اعتیاد در این خصوص مقداری نگرانکننده بود و درباره آن دائما در جلسات ما بحث و گفتگو میشود تا این آسیبها کاهش یابند.
رویداد۲۴ منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در واکنش به اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش درباره خودکشی برخی داوطلبان ناکام کنکور سراسری و اینکه آیا گزارشی در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و یا بررسی از سوی شورا در این خصوص صورت گرفته است، گفت: به صورت کلی یک سری گزارش برای ما میآید، ولی مسئولیت رسیدگی به این جور موارد دستگاههای اجرایی و بازرسی هستند.
وی ادامه داد: علت گزارشی که من بعد از جلسه روز سهشنبه ۱۶ دی مبنی بر تصویب پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس در دانشگاههای برتر را اعلام کردم، برای همین موضوعات بود. در برخی رشتهها دانشآموز با تخیل اینکه از طریق رشتهای به منافع مادی میرسد یا چیزی است که مورد علاقهاش است وارد آن میشود، اما پس از نرسیدن به هدف موجب آسیبهایی خواهد شد.
کبگانیان با اشاره به اینکه آمارهای به دست آمده در این زمینه نگرانکننده است، افزود: آمار افسردگیها، خودکشیها و اعتیاد در این خصوص مقداری نگرانکننده بود و درباره آن دائما در جلسات ما بحث و گفتگو میشود.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: انشاالله وارد بحث هدایت تحصیلی دانشجویان خواهیم شد و به این موضوع خواهیم پرداخت، زیرا طرح این موضوع را در نقشه جامع علمی کشور داریم.
وی در خصوص همفکری با آموزش و پرورش برای حل این موضوع بیان کرد: ما از وزارت آموزش و پرورش خواستیم که سیاستهایشان را به ما پیشنهاد دهند. یکی از بندهای مصوب نقشه جامع علمی کشور این است که مشخص شود دانشآموز از سن کودکی، چه نوع هوشی دارد و برای چه کاری استعداد دارد.
بیشتر بخوانید: واکنش آموزش و پرورش به خودکشی برخی داوطلبان ناکام کنکور
کبگانیان توضیح داد: بیش از ۲۰ تا ۳۰ نوع هوش داریم و هیچ فردی نیست که در یک یا چند زمینه باهوش نباشد. اینکه مارک به پیشانی یک نفر بزنیم که شخصی نخبه است و دیگری نیست، درست نبوده، زیرا چنین چیزی وجود ندارد. ممکن است یک نفر هوش هنری، یک نفر هوش مهارتی، یک نفر هوش هیجانی و یک نفر هوش راهبردی داشته باشد و اینها همه متفاوتند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به اینکه آیا آماری از تعداد کسانی که به خاطر عدم موفقیت در کنکور دچار افسردگی، اعتیاد یا خودکشی شدند دارید، گفت: بله داریم. قبل از اینکه وارد هر کدام از این بحثها شویم، کارشناسان مفصل آمار اینها را به ما میدهند، اما الآن رسما نمیتوانم اعلام کنم و مرجع اجرایی خودش را دارد.
وی افزود: ما برای اینکه تصمیمگیریهایمان را منطبق با آمار و مباحث علمی کنیم به این آمارها نیاز داریم و به ما ارائه میشود. این تصمیماتی که ما آنها را در چند سطر اعلام میکنیم، نتیجه شنیدن همین آمارهاست که به دستمان میرسد، ولی در نهایت ما مسئول این آمار نیستیم.
کبگانیان در پاسخ به این سوال که به هر حال شما یک نهاد بالادستی هستید؛ آیا تیمی برای بررسی و آسیبشناسی این مساله در نظر گرفتید که به دانشآموزان کمک کند، گفت: بله، اگر بررسی و آسیبشناسی نکنیم که این تغییرات را نمیدهیم. ما برای جلسه روز ۱۶ دی یک مصوبه دو سه سطری بیشتر نداشتیم که درباره پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس در دانشگاههای برتر بود. این مصوبهها با توجه به بسیاری از این آمارهاست که اتفاقا شما به آن اشاره کردید.
وی ادامه داد: ما مسئول رسیدگی به سیاستهای اصلی هستیم که در حوزه علم و فرهنگ باید انجام گیرد. این سیاستها باید با استناد به آمار و اطلاعات باشد، ولی مسئول آن آمار نیستیم و مسئول رسیدگی به این موارد دستگاههای اجرایی و بازرسی هستند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در واکنش به اینکه ما اخباری مبنی برخودکشی برخی داوطلبان ناکام را میشنویم، در حالی که مافیای کنکور همچنان جولان میدهند، گفت: وظیفه ما در حد خودمان این است که سیاستهایی را تنظیم کنیم که این آمار به صفر برسد و آرامش دانشآموزان، هدایت تحصیلی، اصلاح و ساماندهی کنکور انجام شود. ما این سیاستها را با توجه به آمارها اتخاذ میکنیم.
وی ادامه داد: علت گزارشی که من بعد از جلسه روز سهشنبه ۱۶ دی مبنی بر تصویب پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس در دانشگاههای برتر را اعلام کردم، برای همین موضوعات بود. در برخی رشتهها دانشآموز با تخیل اینکه از طریق رشتهای به منافع مادی میرسد یا چیزی است که مورد علاقهاش است وارد آن میشود، اما پس از نرسیدن به هدف موجب آسیبهایی خواهد شد.
کبگانیان با اشاره به اینکه آمارهای به دست آمده در این زمینه نگرانکننده است، افزود: آمار افسردگیها، خودکشیها و اعتیاد در این خصوص مقداری نگرانکننده بود و درباره آن دائما در جلسات ما بحث و گفتگو میشود.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: انشاالله وارد بحث هدایت تحصیلی دانشجویان خواهیم شد و به این موضوع خواهیم پرداخت، زیرا طرح این موضوع را در نقشه جامع علمی کشور داریم.
وی در خصوص همفکری با آموزش و پرورش برای حل این موضوع بیان کرد: ما از وزارت آموزش و پرورش خواستیم که سیاستهایشان را به ما پیشنهاد دهند. یکی از بندهای مصوب نقشه جامع علمی کشور این است که مشخص شود دانشآموز از سن کودکی، چه نوع هوشی دارد و برای چه کاری استعداد دارد.
بیشتر بخوانید: واکنش آموزش و پرورش به خودکشی برخی داوطلبان ناکام کنکور
کبگانیان توضیح داد: بیش از ۲۰ تا ۳۰ نوع هوش داریم و هیچ فردی نیست که در یک یا چند زمینه باهوش نباشد. اینکه مارک به پیشانی یک نفر بزنیم که شخصی نخبه است و دیگری نیست، درست نبوده، زیرا چنین چیزی وجود ندارد. ممکن است یک نفر هوش هنری، یک نفر هوش مهارتی، یک نفر هوش هیجانی و یک نفر هوش راهبردی داشته باشد و اینها همه متفاوتند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به اینکه آیا آماری از تعداد کسانی که به خاطر عدم موفقیت در کنکور دچار افسردگی، اعتیاد یا خودکشی شدند دارید، گفت: بله داریم. قبل از اینکه وارد هر کدام از این بحثها شویم، کارشناسان مفصل آمار اینها را به ما میدهند، اما الآن رسما نمیتوانم اعلام کنم و مرجع اجرایی خودش را دارد.
وی افزود: ما برای اینکه تصمیمگیریهایمان را منطبق با آمار و مباحث علمی کنیم به این آمارها نیاز داریم و به ما ارائه میشود. این تصمیماتی که ما آنها را در چند سطر اعلام میکنیم، نتیجه شنیدن همین آمارهاست که به دستمان میرسد، ولی در نهایت ما مسئول این آمار نیستیم.
کبگانیان در پاسخ به این سوال که به هر حال شما یک نهاد بالادستی هستید؛ آیا تیمی برای بررسی و آسیبشناسی این مساله در نظر گرفتید که به دانشآموزان کمک کند، گفت: بله، اگر بررسی و آسیبشناسی نکنیم که این تغییرات را نمیدهیم. ما برای جلسه روز ۱۶ دی یک مصوبه دو سه سطری بیشتر نداشتیم که درباره پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس در دانشگاههای برتر بود. این مصوبهها با توجه به بسیاری از این آمارهاست که اتفاقا شما به آن اشاره کردید.
وی ادامه داد: ما مسئول رسیدگی به سیاستهای اصلی هستیم که در حوزه علم و فرهنگ باید انجام گیرد. این سیاستها باید با استناد به آمار و اطلاعات باشد، ولی مسئول آن آمار نیستیم و مسئول رسیدگی به این موارد دستگاههای اجرایی و بازرسی هستند.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در واکنش به اینکه ما اخباری مبنی برخودکشی برخی داوطلبان ناکام را میشنویم، در حالی که مافیای کنکور همچنان جولان میدهند، گفت: وظیفه ما در حد خودمان این است که سیاستهایی را تنظیم کنیم که این آمار به صفر برسد و آرامش دانشآموزان، هدایت تحصیلی، اصلاح و ساماندهی کنکور انجام شود. ما این سیاستها را با توجه به آمارها اتخاذ میکنیم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط