تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

شمشیر‌ها علیه گردشگری شیراز تیز شده‌اند

آنچه در یکی، دو هفته گذشته در شیراز رخ داده، نشان می‌دهد که شمشیر‌های قدرت علیه صنعت گردشگری این شهر گردشگرپذیر هماورد می‌طلبد. مسئولان چگونه از لزوم رونق گردشگری سخن می‌گویند، اما در ساعات اوج بازدید از حافظیه، این بنای تاریخی را به تعطیلی می‌کشانند؟

شمشیر‌ها علیه گردشگری شیراز تیز شده‌اند

رویداد۲۴ محمدرضا نسب‌عبداللهی در روزنامه شرق نوشت: آنچه در یکی، دو هفته گذشته در شیراز رخ داده، نشان می‌دهد که شمشیر‌های قدرت علیه صنعت گردشگری این شهر گردشگرپذیر هماورد می‌طلبد. مسئولان چگونه از لزوم رونق گردشگری سخن می‌گویند، اما در ساعات اوج بازدید از حافظیه، این بنای تاریخی را به تعطیلی می‌کشانند؟ زمان بازدید از حافظیه در حالی با اعمال فشار به میراث فرهنگی، از ۱۵ خرداد به ساعت ۱۹ کاهش یافته که الان فصل گرماست و اتفاقا اوج بازدید از این بنای تاریخی-فرهنگی در غروب و شب است. تصمیم به کاهش ساعت بازدید از حافظیه که پیش‌تر تا حدود نیمه‌شب بوده، چیزی جز کارزار و پیکار علیه گردشگری و گردشگران نیست. گردشگری شبانه حافظیه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که اکنون به کینه‌توری برخی مدیران گرفتار آمده و نگون‌سار شده است.

این فشار‌ها و رفتار‌های نادرست در حالی رخ داده که بدانیم استان فارس در نوروز امسال رتبه نخست مقصد سفر‌های نوروزی را به دست آورد، حافظیه در بین مواریث فرهنگی سراسر کشور در صدر پربازدیدترین بنای تاریخی قرار گرفت و در همین حال در سال‌های اخیر اقبال سفر‌های داخلی به شهر شیراز زیادتر شده، اما مدیران اجرائی و ارشد استان فارس چشم خود را بر همه این رویداد‌های خوش و نیکو بستند و در ماجرای خواستگاری در حافظیه به بدترین روش و منش با مدیران میراث فرهنگی این استان برخورد کردند؛ انگار ظمی‌خواهند علیه رونق گردشگری برخیزند. شواهدی از این دست نشان می‌دهد برخی علاقه‌ای به رشد صنعت گردشگری در شیراز ندارند و علیه میراث فرهنگی و صنعت گردشگری فعال شده‌اند. جان کلام را علی دارابی، قائم‌مقام وزارت میراث فرهنگی، درباره ماجرای حافظیه گفت و از «دولت در دولت» انتقاد کرد.

وزارت میراث فرهنگی به عنوان بخشی از دولت مرکزی از رونق گردشگری و رواداری سخن می‌گوید، اما شوربختانه دولت محلی دیگری در استان فارس وجود دارد که علیه این سیاست وزارت میراث فرهنگی رفتار می‌کند و برایش هم مهم نیست که این رفتار‌های نکوهیده سبب آسیب به صنعت گردشگری شود. امید است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از حقوق گردشگران و گردشگری در استان فارس دفاع کند و اجازه ندهد تصمیمات خسارت‌بار و فضاسازی علیه میراث فرهنگی استان فارس، باعث آسیب‌های جدی به صنعت گردشگری شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما