تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۲ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: دین باید حکومت کند

فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: عظمت و سخن انقلاب اسلامی اجرای دین است. دین باید بگوید چطور زندگی کن، در خوردن، آشامیدن، پوشیدن، راه رفتن، خوابیدن، نگاه کردن، نحوه معاشرت در اجتماع، خانواده، در حکومت، همه جا دین حرف دارد وحرفش هم حق است؛ دقیق‌ترین مطالب را دارد.

حوزه علمیه قم

رویداد۲۴ به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم افتتاحیه دروس سال تحصیلی جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد مقدس با قرائت آیه 30 سوره روم اظهار داشت: این آیه متضمن مباحث اساسی دین است، خدای تبارک و تعالی یک تکلیف بزرگ متوجه پیامبر اکرم می‌کند و آن اینست که «أقم وجهک للدین» یعنی تمام توجهت به دین باشد؛ یک زمان گفته می شود «انظر إلی الدین» یا «واعطف وجهک إلی الدین»، که یعنی وجه خودت را به سمت دین هم قرار بده، اما در اینجا حکم به إقامه وجه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: چون اقامه‌ی هر شیء به تحقق شیء با همه جزئیات، خصوصیات و ابعاد آن است، اقامه وجه به سمت دین یعنی توجهت را به همه جوانب دین معطوف بدار. در سوره شوری بحث اقامه دین و در این آیه اقامه وجه بسوی دین مطرح است. تعبیراتی که دنبال آیه هست به منزله تعلیل یا تمییز است، چون این دین حنیف است باید تمام توجهتان به آن باشد. این تکلیف هم متوجه پیامبر است وهم همه ما، نه اینکه فقط از وظایف اختصاصی پیامبر اکرم(ص) باشد. این دین حنیف است، حنیف یعنی تمام میل و گرایش آن به حق است، در این دین جز حق نمی‌بینید، همه‌اش حق است و باطل در آن راه ندارد، ظلمت در این دین نیست، همه‌اش نور است، میل به نور دارد، یعنی اعتقاداتش، احکامش، اخلاقش، سیاستش همه حق است و نور.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: جامعیت دین ذیل عنوان «حنیف»  است به این معنا که نمی‌توان موردی را یافت که دین در موردش سکوت کرده باشد.  اگر جایی دین موضع نداشته باشد نه می‌شود حق نه می‌شود باطل، در حالی که وقتی می‌گوئیم دین حق است، یعنی خودش در هر موردی راهکاروحرف دارد. امروز مشکل اصلی بشر عدم توجه به دین است، امروز همه اهداف پلید کسانیکه دنبال چپاول عالم و آدم هستند این است که دین‌زدایی کرده و دین را از بین ببرند.

فاضل لنکرانی ادامه داد:  عظمت و سخن انقلاب اسلامی اجرای دین است. ما می‌خواهیم در پرتو این نظام دین در میدان باشد، می‌خواهیم آگاهی‌های مردم نسبت به دین زیاد شود، می‌خواهیم مردم در پرتو دین کمال پیدا کنند، عقل انسان بدون دین به کمال و تکامل نمی‌رسد، البته دینی که حنیف باشد، دینی که به تعبیر قرآن تماماً حق باشد، بگوید چطور زندگی کن، در خوردن، آشامیدن، پوشیدن، راه رفتن،خوابیدن،نگاه کردن، نحوه معاشرت در اجتماع، خانواده، در حکومت، همه جا دین حرف دارد وحرفش هم حق است؛ دقیق‌ترین مطالب را دارد، واقعش این است که عقل می‌گوید بدون چنین چراغی انسان نمی‌تواند به تکامل برسد؛ بدون چنین دستوری که به تعبیر روایات عنوان صراط را دارد و راه را نشان می‌دهد بشر نمی‌تواند راه صحیح را در زندگی پیدا کند.

فاضل لنکرانی در ادامه اظهار داشت: آیه می‌فرماید این دین حنیف که همان دین اسلام است مطابق فطرت شماست زیرا «کل مولودٍ یولد علی الفطرة»، یعنی راه شکوفایی و تبلور و فعلیت این فطرتی که من به شما دادم دین است. انسان با فطرت وعقل تنها نمی‌تواند به نتیجه‌ای برسد! البته بعضی چنین ادعایی می‌کنند که خدا به ما فطرت و عقل داده و می توانیم حسن و قبح را تشخیص بدهیم و راه را پیدا ‌کنیم، اما غافل هستند از اینکه فطرت و عقل بشر نیاز به دین دارد. «لا تبدیل لخلق الله»، فطرت انسان قابل تغییر نیست، هر انسانی دنبال کمال است.

وی با اشاره به ادامه آیه «ذلک الدین القیّم» تأکید کرد: قیّم در بعضی از تفسیرها یا ترجمه‌ها به معنای استوار و پایدار معنا شده است یعنی دین ماندگار، در حالیکه قیّم به معنای متولی و سرپرست است، یعنی خداوند می فرماید دینی که می‌تواند انسان را سرپرستی کند این دین است. دینی حنیف که هر چه می گوید حق است، اگر گفته این حلال است حق است، اگر گفته آن حرام است حق است، این واجب و آن مستحب وآن مباح است، همه‌اش حق است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:دینی که  حنیف و مطابق با فطرت انسان است باید بر انسان حکومت و سرپرستی کند. این آیه یکی از ادله مساوقت دین با حکومت است، این از جمله دلیل هایی است که( قیاساتها معهاست) و نیاز به قیاس ندارد؛ وقتی دینی تماماً حق باشد روشن است که احکامش باید اجرا شود. مثل پزشکی که تشخیصش صحیح و داروهایی که تجویز کند شفابخش باشد، همه می‌گویند باید به این دکتر مراجعه کرد و او را متولی سلامت خود قرار داد. دینی هم که تمامش حق است بایدقیم انسان باشد و به او بگوید چطور عبادت کن، چطور اعتقاد داشته باشد، چه چیز حلال و چه چیز حرام، و نکاح و معامله و طلاق و اجاره و... چطور باشد.

وی فقه اسلامی را مولود دین حق اسلام دانست و اصرار حوزویان و بنا نهادن نظام مقدس بر اساس آن را تولد فقه از دین اسلامی معرفی کرد و تأکید کرد: این دین باید حکومت کند. به برکت انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه، (البته نه در بدنه‌ی حوزه‌ها) این بحث‌های مهم و اساسی دین به میدان آمد. امروز این سوال که دین حکومت دارد یا نه، یک سؤال بسیار بی‌جاست چون از چیزهایی است که پاسخش خیلی واضح است. دین باید حکومت کند؛ اصلاً ادعای امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بر اساس آیات متعدد قرآن این بود که اساس دین حکومت و ولایت است و همه امور تحت الشعاع ولایت و زیرمجموعه ولایت است. به نظر من اگر یک طلبه‌ یا یک انسان مسلمان به این مطلب توجه نکند یا آنرا قبول نکند، با حقیقت دین خیلی فاصله دارد.


بیشتر بخوانید: رهبر انقلاب: مسئله دشمن هنوز هم جمهوری اسلامی است/ حضور معنوی ایران در منطقه فریاد آمریکا را درآورده است


بنابر گزارش دیده بان ایران؛ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار تشکیل حوزه‌های علمیه را برای فهم دین و بیان آن به مردم معرفی کرد و گفت: ما وظیفه‌ای غیر از این نداریم و این بزرگترین خدمت به بشر است؛ خدمت حوزه‌های علمیه این است که دین صحیح را در اختیار بشر قرار داده اند. با مطالعه یک حدیث و یک آیه کسی دین‌شناس نمی‌شود، آن کسی کارشناس دین است که یک فهم اجتهادی از دین داشته باشد ازاین رو وقتی فهم اجتهادی داشتیم این دین را به نحو صحیح از منابعش استخراج می‌کنیم ودراختیار بشرقرارمی‌دهیم، هدف اصلی حوزه‌های علمیه خدمت به دین و مردم است. ما باید دین را برای مردم بیان کنیم، مبادا عده‌ای پیدا شوند که بخواهند مردم را از مسیر صحیح دین جدا کنند که امروز متأسفانه اسباب این امر بسیار زیاد است و هر چه این زیاد ‌شود مسئولیت من و شما بیشتر می‌شود.

وی بر ضرورت تلاش طلاب در فراگیری دروس و عرضه صحیح آن تأکید کرد زیرا گاهی اظهارات ناسنجیده بلوایی در ذهن مردم و جوان‌ها ایجاد می کند و ادامه داد: یکی از واجبات روشن دین مسئله پرداخت خمس است مثل زکات؛ حالا کسی در فضای مجازی روی منبر بگوید که مردم وظیفه دارند ما را تأمین کنند. اولاً خمس مگر فقط برای حوزه‌هاست؟ خمس در آن مواردی که مورد رضایت امام زمان علیه السلام است باید صرف بشود و اولویتش هم حوزه است، این حرف مثل حرف فرزندی است که واجب النفقه پدر است آنگاه به پدرش بگوید بر تو واجب است خرج من را بدهی! این نحوه بیان بسیار غلط است. بر او واجب است که بدهد اما تو حق نداری این چنین مطالبه کنی، این نحوه برخورد و این نحوه بیان احکام، مهلک است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از لزوم مراقبت در کلام سخن گفت و اظهار داشت: باید در ابتدا ببینیم حرفی که می‌زنیم مطابق دین هست یا نه؟ اگردر مطابقتش با دین تردید داریم آن حرف را نزنیم؛ اگر دلیل روشن داشتیم با دلیل روشن حرف بزنیم. دین را از چشم مردم نیندازیم وعظمت دین را پائین نیاوریم. گرفتاری این است که یک عده‌ای به اسم روشنفکری دین را اینقدرتنزل می دهند و کوچک می‌کنند تا در حد یک چیز بی‌خاصیت درآید، به این مقدار که یک خاصیت مختصری برای تربیت شخصی انسان داشته باشد. از سوی دیگر عده‌ای دین را بسیار خشن نشان می‌دهند و در مقابلش یک عده عرفانی مسلک می‌شوند و مسئله رحمت خدا را زیاد جلوه می‌دهند که بشر اصلاً عذاب خدا را باور نکند، همه اینها تماماً تحریف و ضربه زدن به دین است.

وی با بیان اینکه تمام دین بر اساس منطق و دلیل است، معرف دین اسلام را مکتب اهل‌بیت دانست و افزود: تمام دستورات دین مطابق با فطرت انسان است حتی حجاب. آنها که با اسلام و مکتب اهل‌بیت مقابله می‌کنند می‌خواهند بشر را از فطرت خودش دور کنند؛ همه امور را باید به همان نحوی که خدای تبارک و تعالی بیان کرده بفهمیم وبگوییم«تلک حدود الله»، خدا می‌فرماید من هم رحمت دارم و هم غضب، و رحمت من بر غضبم غلبه دارد، ما حق نداریم یک طرف را بگیریم و طرف دیگر را رها کنیم.

حجت الاسلام فاضل لنکرانی با انتقاد از افرادی که دین را بیش از حد سیاسی کرده و القا می کنند که این دین اخلاق نداشته و سراسر قدرت و خشونت است، اظهار داشت: دین اسلام یک دین جامع است و همه چیز دارد. لازم است دین را خوب بشناسیم و خوب هم بیان کنیم. این بزرگترین خدمت به دین است. بزرگترین عبادت در زمان ما دین‌شناسی و معرفی صحیح دین به جامعه بشری است که تشنه فهم دین هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: انقلاب اسلامی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
راِیش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
0
2
ا ن ت ر
نظرات شما